display result search
منو
جایگاه حضرت معصومه در طرح کلان اهل بیت و طریق شفاعت نبی اکرم (ص)

جایگاه حضرت معصومه در طرح کلان اهل بیت و طریق شفاعت نبی اکرم (ص)

  • 1 تعداد قطعات
  • 60 دقیقه مدت قطعه
  • 133 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "جایگاه حضرت معصومه در طرح کلان اهل بیت و طریق شفاعت نبی اکرم (ص)"، سال 1397

روایت اول از علل الشرایع مرحوم صدوق ، از امام صادق علیه السلام، از وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که حضرت فرموند: «وقتی به معراج رفتم، همراه با جبرئیل سیر می کردیم؛ نگاه کردم به سرزمینی که یک بقعه درخشش خاصی داشت و خوشبوتر از مشک و زیباتر و خوش رنگ تر از زعفران بود، دیدم کسی آنجا نشسته؛ پیرمردی که کلاهی بر سر دارد. حضرت به جبرئیل فرمودند: «مَا هَذِهِ اَلْبُقْعَةُ»، این سرزمین با این خصوصیت کجاست؟ عرض کرد: این سرزمین متعلق به شیعیان شما و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام است. این پیرمردی که اینجا نشسته چه کسی است؟ «قَالَ إِبْلِیسُ»، «قُلْتُ فَمَا یُرِیدُ مِنْهُمْ»، چه کار دارد با مردم این شهر، از آنها چه می خواهد؟ دنبال این است که راه امیرالمومنین را سد کند و اینها را به فسق و فجور دعوت نماید. کارش همین است. «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ»(اعراف/16) آن موقعی که به خدای متعال عرضه داشت من راه مستقیم را می بندم، سد راه مستقیم می شوم و از چهار طرف به آنها حمله می کنم، «وَ لَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ»(اعراف/17)، اکثر بندگان تو نسبت به این نعمت صراط مستقیم که نعمت ولایت امام است، شاکر و قدردان نخواهی یافت. حضرت فرمودند: «إِنَّمَا عَمَدَ لَکَ وَ لِأَصْحَابِکَ»؛ از دیگران فارغ شده، مقصودش شما دوستان و محبین اهل بیت هستید. می خواهد شما را از رفتن به راه امیرالمومنین باز بدارد. به جبرئیل فرمودند: برویم به سمت این مردم و دوستان و شیعیان ما و حضرت در حال معراج پایین آمدند. می فرماید به سرعت رسیدیم پائین، حضرت خطاب کردند به شیطان؛ فرمودند: ای کسی که مورد لعنت خدا هستی! برخیز از این سرزمین. با دشمنان من مشارکت کن؛ چرا؟ «فَإِنَّ شِیعَتِی وَ شِیعَةَ عَلِیٍّ لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ»، تو بر شیعیان من و شیعیان امیرالمومنین تسلط نداری. همان که خدای متعال به شیطان اجازه داد؛ «شَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به آنها حمله کن، «وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ»(اسراء/64)، با پیاده نظام و سواره نظامت به بنی آدم حمله کن، با آنها مشارکت در مال و فرزند بکن؛ ولی «إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ»(اسراء/65)، این را بدان که تو بر بندگان من سلطنتی نداری، برای تو سلطنت جعل نکردم، حق تسلط بر حوزه آنها را نداری. حضرت همین را فرمودند؛ تو بر شیعیان من و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام سلطه ای نداری. «فَسُمِّیَتْ قُمْ»، حضرت فرمودند اینکه به این سرزمین «قم» گفته می شود، یک نکته اش همین است.
روایت دیگری را از اختصاص شیخ مفید، از امام هادی علیه السلام نقل کرده اند که مضمون آن همین است. حضرت فرمودند: «من که در معراج می رفتم، به آسمان چهارم رسیدم، «نَظَرْتُ إِلَى قُبَّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ لَهَا أَرْبَعَةُ أَرْکَانٍ»، بنای با شکوهی را دیدم که از لؤلؤ ساخته شده و ستون های چهارگانه و درهای متعدد دارد؛ که گویا این درها یک نوع حریر است، این بقعه در آسمان چهارم است، دیگر روی زمین نیست. از جبرئیل سوال کردند: این بقعه ای که «لَمْ أَرَ فِی اَلسَّمَاءِ اَلرَّابِعَةِ أَحْسَنَ مِنْهَا»، در آسمان چهارم بهتر از آن ندیدم، کجاست؟ به حضرت عرض کرد: «فَقَالَ حَبِیبِی مُحَمَّدٌ هَذِهِ صُورَةُ مَدِینَةٍ»، صورت یک شهری است که «یُقَالُ لَهَا قُمُّ». خود شهر روی زمین است، ولی صورتی از آن در آسمان چهارم وجود دارد. این را در باب بعضی مناطق دیگر مثل کعبه هم دارید. محاذی کعبه، بیت المأمور در آسمان چهارم است که ملائکه در آنجا طواف می کنند. فرمود محاذی این شهر، در آسمان چهارم یک بقعه فوق العاده باشکوه است. جبرئیل به حضرت عرض کرد: این صورت شهر قم است؛ «یَجْتَمِعُ فِیهَا عِبَادُ اَللَّهِ اَلْمُؤْمِنُونَ»، بندگان مومن خدا در آنجا تجمع می کنند، «یَنْتَظِرُونَ مُحَمَّداً وَ شَفَاعَتَهُ لِلْقِیَامَةِ»، منتظر تحقق دین حضرت هستند، منتظر شفاعت حضرت در قیامت و روز حساب هستند، «یَجْرِی عَلَیْهِمُ اَلْغَمُّ وَ اَلْهَمُّ وَ اَلْأَحْزَانُ وَ اَلْمَکَارِهُ»، در عالم دنیا، تا قبل از ظهور دوستان حضرت این گونه اند؛ گرفتار غصه ها، سختی ها، امور مکاره و ناپسند هستند.
از امام هادی سوال کردم، «قَالَ فَسَأَلْتُ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلْعَسْکَرِیَّ مَتَى یَنْتَظِرُونَ اَلْفَرَجَ»، این دوستان ما چه زمانی برایشان گشایش می شود، چه زمانی فرج محقق می گردد؟ ظاهرا فرج حضرت است. «قَالَ إِذَا ظَهَرَ اَلْمَاءُ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ»، وقتی آب بر روی زمین آشکار شود. پس این دو روایت راجع به موقف قم است؛ منطقه ای که موقف خاصی دارد. محل تجمع دوستان حضرت می باشد. محاذی این شهر در آسمان چهارم، بقعه باشکوهی است که وجود مقدس نبی اکرم، شیطان را از این سرزمین دور کردند تا بر اهل آن تصرف نکند.
روایت دیگری تقدیم می کنم؛ این روایت را از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که حضرت فرمودند: «خدای متعال به شهر کوفه بر سایر شهرها و به مومنین اهل کوفه بر مردم سایر شهرها احتجاج کرده است. خدای متعال بر ما حجت هایی دارد و به ما احتجاج می کند.»
فرمود: به مومنین اهل کوفه بر سایر بلاد احتجاج می کند. اگر گفتند: ما نمی دانستیم امیرالمومنین چه کسی است، نمی توانستیم دور حضرت جمع بشویم، می فرماید: چرا اینها فهمیدند؟ فرق آنها با شما چه بود؟ احتجاج به شهر معنایی دارد؛ چطور با کوفه بر سایر شهرها احتجاج می شود؟ این باید معنا بشود که شاید معنی احتجاج به کوفه، احتجاج به اهل کوفه است؛ ولی به معنای دیگری هم فرض می شود. بعد حضرت فرمودند: «وَ اِحْتَجَّ بِبَلْدَةِ قُمَّ عَلَى سَائِرِ اَلْبِلاَدِ وَ بِأَهْلِهَا عَلَى جَمِیعِ أَهْلِ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ»، خدای متعال به اهل قم بر همه دنیا احتجاج می کند؛ حجت برایشان تمام می شود. این ها روایات عجیبی است! «وَ لَمْ یَدَعِ اَللَّهُ قُمَّ وَ أَهْلَهُ مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَ أَیَّدَهُمْ»، خدای متعال اینها را مستضعف قرار نداده است. شاید مقصود این باشد: در روایات، مردم سه دسته هستند؛ یک دسته مومن، یک دسته کافر و یک دسته مستضعف اند؛ که حق به آنها نرسیده، نتوانستند حق را بفهمند. حضرت فرمودند اهل قم اینطور نیستند؛ خدا آن ها را اینطور قرار نداده است. «بَلْ وَفَّقَهُمْ وَ أَیَّدَهُمْ»، مورد تأیید هستند و توفیق الهی دارند. «ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلدِّینَ وَ أَهْلَهُ بِقُمَّ ذَلِیلٌ»، این هم جمله لطیفی است؛ فرمود: دین و اهلش در قم ذلیل اند؛ یعنی عزت ظاهری و شکوه ظاهری در نگاه مردم ندارند، خدا این شکوه ظاهری را به حسب ظاهر گرفته است. «وَ لَوْ لاَ ذَلِکَ»، اگر اینطور نبود، «لَأَسْرَعَ اَلنَّاسُ إِلَیْهِ»؛ اگر شکوه ظاهری داشت، همه مردم هوس می کردند به آنجا بروند. چون شهرهای خوش آب و هوا، شهرهایی که به اصطلاح شرایط برای زندگی در آنها فراهم است، همه دلشان می خواهد به آنجا بروند. «فَخَرِبَ قُمُّ وَ بَطَلَ أَهْلُهُ»، شهر خراب می شد و اهلش از دست می رفتند. خدای متعال قم و اهلش را و دینداری در بین مردم را به حسب ظاهر اینطور قرار داده که عزت و شکوه ظاهری ندارد. البته من فکر می کنم الان چون موج به طرف ظهور معکوس شده، ان شاء الله کمی فضا دارد تغییر می کند. ولی قبلا که خیلی اینطور بوده، یکی از نمونه هایش اینکه آب قم شور بود؛ هر زائری که می آمد، بیشتر از چند ساعت در این شهر دوام نمی آورد. این هم کار خدای متعال است؛ خدای متعال این شهر را برای یک امر مهمی انتخاب کرده که روایاتش را خواهم خواند و برای این که آن غرض محقق شود، به این شهر یک خصوصیت ویژه داده است.
یکی از محققین در تاریخ می فرمودند: قم یک سرزمین جلگه ای و خوش آب و هوا بوده است؛ ولی همراه با ظهور اسلام، کوه نمک در آنجا ظاهر گشته و شده سرزمینی با خصوصیات و مختصاتی که می بینید. انتخاب شده برای یک کار خاص؛ نباید همه بیایند، یک شهر گردشگری و توریستی برای تفریح و خوشگذرانی نیست. شهری که ارزان باشد، همه اهل دنیا بیایند و در آنجا زندگی ارزانی داشته باشند نیست. شهری است که برای هدف خاصی ساخته شده؛ آن تجمع خاص باید در اینجا اتفاق بیافتد. روایات فراوانی در این زمینه داریم.
روایت دیگری بخوانم از روایات لطیف در باب قم، که مکرر شنیده اید. از امام موسی بن جعفر سلام الله علیه نقل کردند، «عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو اَلنَّاسَ إِلَى اَلْحَقِّ»، رجل در این روایت به معنی شخصیت بزرگ است؛ یک شخصیت بزرگ از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند، «یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ اَلْحَدِیدِ»، جمعیتی دور او جمع می شوند که مثل پاره های آهن محکم و استوار هستند؛ هرچه بیشتر ضربه می خورند، محکم تر می شوند، «اَ تُزِلُّهُمُ اَلرِّیَاحُ اَلْعَوَاصِفُ»، طوفان های ویرانگر آن ها را تکان نمی دهد و جا به جا نمی کند، «وَ لاَ یَمَلُّونَ مِنَ اَلْحَرَبِ»، از درگیری ها خسته نمی شوند، «وَ لاَ یَجْبُنُونَ» و نمی ترسند؛ اهل جبن و خوف از دشمن نیستند، «وَ عَلَى اَللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ»، در سختی ها اعتمادشان به خداست، «وَ اَلْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ». اینها بعضی از روایات در مورد قم بود. اکنون چند روایت دیگر در مورد وجود مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها می خوانم که در این روایات، قم از زاویه دیگری تعریف شده است.
خدای متعال، یک امکانات خاصی را برای وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیتشان قرار داده، تا دستگیری و هدایت و شفاعت کنند. مثل این که خدای متعال کعبه و مکه را برای حضرت قرار داده، «جَعَلْتَ لَهُ وَ لَهُمْ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ»، این را خدای متعال در اختیار حضرت قرار داده تا ایشان از طریق این بیت، امت خود را به یک مقصدی برسانند و هدایت کنند. در اختیار حضرت است؛ حضرت اینجا را به عنوان قبله قرار دادند. اگر ما رو به مکه می رویم، از باب این است که حضرت ما را هدایت می کنند، اگر دعوت حضرت نبود که ما نمی رفتیم. این خانه با همه فضائلش برای حضرت خلق شده است. برخی از زمان ها که فضیلت خاصی دارند، خدای متعال در اختیار حضرت قرار داده و دارای برکاتی کرده تا از طریق آن امکانات، امت را برسانند.
برخی از امکاناتی که در طرح بزرگ وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در اختیار حضرت قرار گرفته، امکنه خاص، زمان های خاص و قوای خاصی هستند. مثل قوای ملائکه و وجود مقدس ائمه علیهم السلام، که از اینها در چندین جای قرآن به خصوص از وجود مقدس امیرالمومنین یاد شده است. این ها قوایی هستند که خدای متعال برای پیشبرد آن کار بزرگ، در اختیار حضرت قرار داده است. از روایاتی که خواندم و بعضی روایات دیگر -روایات فراوان است من بعضی از آن ها را خواندم- استفاده می شود که یکی از امکاناتی که خدای متعال در مسیر طرح بزرگ حضرت، برای ایشان قرار داده است، سرزمین قم می باشد؛ که خدای متعال این را با یک نقطه مختصات خاصی آفریده، یک خصوصیات ویژه ای دارد و طبیعتا اهالی ویژه ای هم پیدا می کند و باید از اینجا اتفاقات مهمی به نفع جبهه حضرت در عالم رخ دهد.
کسانی که اهل عداوت با خدای متعال هستند، با خدای متعال دشمنی می کنند، دشمنی را در عالم گسترش می دهند و با وجود مقدس نبی اکرم و اهل بیت دشمنی می نمایند، این ها خودشان سرچشمه آتش جهنم اند. آدمی که خودش اهل طغیان و گناه است و دیگران را نیز به گناه دعوت می کند، این آتش گیرانه جهنم است، این دیگران را نیز به آتش می کشد. کسی که خودش صفت رذیله دارد و دیگران را نیز به صفت رذیله دعوت می کند، مثلا درآن ها حسد ایجاد می کند یا بخل ایجاد می کند، این آتش گیرانه جهنم است.
ریشه لذت، صفات انسان است. صفات رذیله از کجا می آیند؟ از عالم ابلیس، از عالم اولیاء طاغوت. صفات رذیله آنجا هستند و می آیند در قلب کسانی که تولی پیدا می کنند. مثلا آدم کریم از بخشش لذت می برد؛ این جود از کجا آمده؟ از وادی ولایت نبی اکرم و اهل بیت. جود را به ایشان داده اند؛ به اندازه ای که تولی پیدا کنی، به تو نیز می رسد. پس سرچشمه همه لذات، ولایت است؛ یا ولایت حق است، یا ولایت باطل، از آنجا نازل می شود. جهنمی ها، از طعام جهنمی لذت می برند. در دنیا از حرام لذت می برد؛ مثلا ربا می خورد و لذت می برد و یا خمر می خورد لذت می برد. در روایات دارد که خمر را شیطان تولید کرده است و خدای متعال نیز برای امتحان، امدادش نموده است.
شاید یکی از علل این که قم حرم اهل بیت شده، به برکت وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها است. حرم اهل بیت، حرم حضرت زهرا سلام الله علیها است. حرم ایشان نیز، جلوه ای از حرم حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد. تجمع شیعیان اینجا، بر محور حضرت شکل می گیرد و رشد می کند و رزقشان به واسطه حضرت می رسد و اگر معارف در اینجا ظاهر می شود و سپس منتشر می گردد، با علم به اینکه یک امر حقیقی و باطنی است، این به برکت وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها است. هم شخص ایشان و هم حرم ایشان، خیلی فوق العاده اند.
اینجا جلوه ای از حرم حضرت زهرا است. تجلی چهارده معصوم در وجود فاطمه معصومه سلام الله علیها و در این حرم است. لذا اگر کسی به آنجا برود، گویا وارد حرم همه ائمه علیهم السلام و حرم اهل بیت شده است. فرمود: «إِنَّ لَنَا حَرَماً»، بعد فرمود «سَتُدْفَنُ فِیهَا اِمْرَأَةٌ مِنْ أَوْلاَدِی». دختری از نسل ما در آنجا دفن می شود که اگر به زیارتش بروید، بهشتی هستید؛ تا این حد وادی ولایت ایشان نورانی است. اگر به زیارت ایشان بروید، وارد بهشت شده اید.
لذا ایشان حق شفاعت نیز دارند؛ «اِشْفَعِی لِی فِی اَلْجَنَّةِ» یعنی شفاعت در صفات خوب، شفاعت در طهارت نفس، شفاعت در بهشتی شدن و پس از آن، وارد بهشت گشتن. آدم باید بوی امام را بدهد تا او را در بهشت راه بدهند. می گویند وقتی وارد عالم برزخ می شویم، ملائکه سینه مومن را بو می کنند؛ اگر بوی امام داد تکلیفش تمام است. مداحی در قم که خدا رحمتشان کند خواب دیدند؛ گفتند: وقتی آمدند و سینه من را بو کردند، رفتند. بوی امام حسین می دهد. وجود مقدس فاطمه معصومه سلام الله علیها این گونه است. حرمش حرم اهل بیت و حریمش حریم اهل بیت می باشد. وجود مقدسش بابی است به سوی جنت؛ که وادی ولایت امیرالمومنین است و حق دارد که ما را وارد محیط ولایت کند. مکرر عرض کرده ام؛ انسان اگر آلوده به ولایت ابلیس بود، در محیط ولایت الله راهش نمی دهند. اول ما را پاک و هم سنخ می کند، سپس وارد جنت ولایت اهل بیت علیهم السلام می نماید.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 60:33

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی