display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه دوازدهم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه دوازدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 30 دقیقه مدت قطعه
  • 132 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه دوازدهم، سال 1399

در آیات شش و هفت سوره مبارکه حجرات خدای متعال به این اشاره کرد که مواجهه ما با وجود مقدس نبی اکرم چگونه باید باشد و از برنامه و طرحی که دشمنان در درون امت اسلامی در مقابل حضرت داشتند، پرده برداشت.

محتوای خبر فاسق و نبائی که او می آورد کفر و فسوق و عصیان است، یعنی ما را می خواهد در مقابل خبر رسول خدا و نباء حضرت که دعوت به ایمان است، به کفر، عهد شکنی، فسق، تعدی و معصیت رسول دعوت بکند. البته این دعوت به ایمان بسط پیدا می کند و به یک دین کامل تبدیل می شود، کما این که دعوت به کفر و فسق و معصیت هم به یک مکتب بزرگ تبدیل می شود، ولی به هر حال روح و محتوای اصلی این دو دعوت همین است.

جان مایه دعوت حضرت، دعوت به توحید و ایمان بالله است و دعوت خبر فاسق هم دعوت به کفر و فسق و معصیت است. خبر فاسق فضا را تاریک و مبهم و ظلمانی می کند، چرا که تبین یعنی روشن کردن، یعنی وضوح شفافیت این تبین با نور واقع می شود، کما این که تمام ابهام ها برای ظلمت است. فاسق هم خودش از ظلمت است و هم در وادی ظلمات است، هم خبرش خبر تاریک کننده است و ظلمانی است، هم خودش در جهالت است. به خلاف رسول که هم خود او از نور است و هم خبری که برای ما اورده نورانی است. پس از این که می فرماید تبین کنید، پیداست خبر فاسق فضا را ظلمانی می کند. خاصیت خبر جاهل همین کشمکش هاست که در درون دنیای اسلام ایجاد کردند و نزاع ها و فرقه گرایی ها و تشتت هایی که ایجاد کردند. پس ما در مقابل باید تبین کنیم و این تبین یعنی به وضوح رساندن. چطور این به وضوح می رسد؟ ممکن است بگویید وقتی فاسق خبر آورد خودمان می نشینیم و تأمل می کنیم و به عقل و سرمایه های خدادادی خودمان تکیه می کنیم تا مطلب برای ما روشن شود. درست است که خدای متعال یک سرمایه هایی به ما داده و اگر این سرمایه ها نبود اصلا تبین بی معنا بود. کسی که عقل و ایمان ندارد، کسی که یک فطرتی ندارد، اصلا دعوت به تبین کردن برای او چه معنایی می دهد؟! خدای متعال به دیوانه ها که نمی فرماید بروید تبین کنید! بله، سرمایه عقل هست ولی در این فضا سرمایه عقل کافی نیست. آنقدر خبر پیچیده و تو در تو و تدبیر شده و ظلمانی است که صرف عقل ما کافی نیست، حتی سرمایه ایمان ما هم کافی نیست.

خدای متعال در آیه بعد می فرماید: «خدای متعال ایمان را در قلب شما محبوب قرار داد» و این کفر و فسوق و عصیانی که آنها به آن دعوت می کنند را نزد شما مکروه قرار داد، که این سرمایه است. خبری که حضرت آوردند متناسب با آن سرمایه ای است که خدا به ما داده؛ کما این که نسبت به خبر فاسق هم ما نفرت داریم، ولی این برای این که مطلب واضح بشود کافی نیست، چون خبر پیچیده و شیطنت آمیز است.

پس آن نباء و خبری که به حضرت رسیده یک چراغی است که در قلب حضرت روشن شده و مشکات و چراغدان همه عالم است. این چراغ کائنات را روشن کرده تا به ما رسیده است. بعد هم در یک خانه ای آمده و به ما گفته شده که وارد این خانه ها بشوید. پس این خبر حضرت، چراغ پرفروغی است که در قلب حضرت روشن شده و سراسر نور است، لذا وقتی حضرت صحبت می کنند همه چیز واضح می شود و پرده ها و ابهام ها کنار می رود. پس اگر کسی در فضایی که خبر فاسق ایجاد می کند، رفت و در آن محیط وارد شد، یک فضای ظلمانی است که انسان امکانات خودش را هم نمی تواند ببیند. در این فضای ظلمانی، اگر خدای متعال برای کسی نوری قرار ندهد چراغ دیگری نیست. یک طرف این تبینی که ما انجام می دهیم سرمایه های درونی و عقل ماست که این کافی نیست. خدای متعال برای ما یک خورشیدی نازل کرده و یک شاهدی را فرستاده که همه عالم را شهود می کند، برای همین هم می فرماید: «بدانید این شاهد در بین شماست، پس بروید و از او بپرسید. اگر این رسول با مأموریت نیامده بود و اگر صاحب خبر نبود، تبین در مقابل این خبر برای شما ممکن نبود، چرا که طرح شیطان و شیاطین انسی ای که با حضرت مقابله می کنند پیچیده است.» پس فقط کسانی نجات پیدا می کنند و فضا برایشان روشن می شود، که به وجود مقدس نبی اکرم گره می خورند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 30:55

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی