- 2430
- 1000
- 1000
- 1000
مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی، جلسه دوم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی»، جلسه دوم، سال 1400
ما چگونه و از کجا باید عقیده پیدا کنیم و باورمند شویم. عقیده و فکر خیلی چیز مهمی است. پیش زمینه اخلاق فکر و عقیده است نه درس اخلاق. البته بخشی از اخلاق دیدن انسان های وارسته و درست و حسابی است. امام خشم فی الله و لله دارد. چرا امام خشم شخصی ندارد و خشمگین نمی شود؟ چون امام می داند ضار و ضرر زننده و نافع، فقط خداست. چون عقیده امام درست است خشمگین نمی شود.
ما باید عقاید خود را از یک استاد عقیده بگیریم. یعنی عقاید تقلیدی است؟ بله تقلیدی است. کلیات عقیده اصلا تقلیدی نیست. یعنی خدا هست یا نه، اسلام هست یا نه. اینجا که اصلا تقلید معنی ندارد. تقلید در اینجا یعنی مراجعه و رجوع به متخصص است.
حتی کلیات احکام نیز تقلیدی نیست. مسلمانی احکامی دارد مانند نماز و روزه و حج و... که تقلیدی نیست. اینکه نماز را چگونه و به چه شکل بخوانم، نیاز رجوع به متخصص است. مثلا وقت فضیلت چیست؟ وضوی افضل به چه شکل است؟ بهترین ذکر طواف چیست؟ و...
کلیات ورود چه در عقائد و چه در احکام تقلیدی نیست. در جزئیات راهی نیست به جز دو مسیر. یا باید همه متخصصص باشند که این قطعا نشدنی است یا اینکه اهل تقلید باشیم و به متخصص رجوع کنیم. تفصیلات عقیده را باید از یک متخصص گرفت.
ما چگونه و از کجا باید عقیده پیدا کنیم و باورمند شویم. عقیده و فکر خیلی چیز مهمی است. پیش زمینه اخلاق فکر و عقیده است نه درس اخلاق. البته بخشی از اخلاق دیدن انسان های وارسته و درست و حسابی است. امام خشم فی الله و لله دارد. چرا امام خشم شخصی ندارد و خشمگین نمی شود؟ چون امام می داند ضار و ضرر زننده و نافع، فقط خداست. چون عقیده امام درست است خشمگین نمی شود.
ما باید عقاید خود را از یک استاد عقیده بگیریم. یعنی عقاید تقلیدی است؟ بله تقلیدی است. کلیات عقیده اصلا تقلیدی نیست. یعنی خدا هست یا نه، اسلام هست یا نه. اینجا که اصلا تقلید معنی ندارد. تقلید در اینجا یعنی مراجعه و رجوع به متخصص است.
حتی کلیات احکام نیز تقلیدی نیست. مسلمانی احکامی دارد مانند نماز و روزه و حج و... که تقلیدی نیست. اینکه نماز را چگونه و به چه شکل بخوانم، نیاز رجوع به متخصص است. مثلا وقت فضیلت چیست؟ وضوی افضل به چه شکل است؟ بهترین ذکر طواف چیست؟ و...
کلیات ورود چه در عقائد و چه در احکام تقلیدی نیست. در جزئیات راهی نیست به جز دو مسیر. یا باید همه متخصصص باشند که این قطعا نشدنی است یا اینکه اهل تقلید باشیم و به متخصص رجوع کنیم. تفصیلات عقیده را باید از یک متخصص گرفت.
کاربر مهمان