- 3454
- 1000
- 1000
- 1000
چگونه شیعه شدیم؟، جلسه دوم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «چگونه شیعه شدیم؟»، جلسه دوم، سال 1399
چگونه اینطور که الآن فکر میکنیم در حالِ فکر کردن هستیم، فکرِ ما چطور اینطور شد، چطور دیگران چنین نشدند، نکاتِ اصلیِ عقاید ما چیست؟ چرا به ما شیعه میگویند؟ چرا دیگر مسلمین نسبت به ما حساسیتِ زیادی دارند؟
در سیزده سال اول فرصت برای نفوذ کم بود، یعنی آدمِ قلّابی و دشمن بخواهد در اسلام بیاید، نمیگویم نبود، بود، آدمِ نفوذی بود ولی تعدادِ آنها زیاد نبود، هر کسی که مسلمان میشد خیلی عذاب میکشید، اصلاً هجرت به سمت مدینه، یعنی سفر از مکه به مدینه باعث شد که مسلمانها فقیر بشوند، چون خانه و زندگیِ خود را در مکه گذاشته بودند، وقتی به مدینه آمدند همهی آنها بیکس و کار شدند، تا آن روز اسلام زیاد طرفدار نداشت.
جمعیت اسلام در سیزده سال اول خیلی خیلی اندک بود. چون در سیزده سال اول فقط فصلِ فشار و شکنجه و تمرین برای استقامت بود.
در مدینه هم همینطور بود، ولی بینِ یارانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دو سه نفر بودند که به چشم میآمدند، عمّار همیشه در صحنه حاضر بود و شکنجه میشد، اینها شکنجه میشدند که بُتپرستها نسبت به بقیه خیلی کاری نداشته باشند.
همه گرسنه بودند، جایی که همه اینطور گرسنه بودند و سختی میکشیدند چرا باید انسان اسلام میآورد؟ گوهرِ اسلام چیست؟ روحِ اسلام چیست؟
شما ببینید امروز بینِ مسلمین هر جایی که رسانه مطرح است یک آبروریزی از مسلمین هست، چون از روح اسلام فاصله گرفته شده است، مسلمانها یقهی یکدیگر را پاره میکنند، با کفار بر علیه مسلمین متحد میشوند، دشمنِ شماره یک همهی عالَم «اسرائیل» که خیلی واضح است دشمنِ مسلمین است، امروز در خیلی از این کشورهای مسلمان سعی میکنند ارتباطِ خود را با اسرائیل افشاء کنند، قبلاً پنهانی غلط میکردند و الآن سعی میکنند آشکار آن غلط را انجام بدهند. اسرائیل که دیگر به نصّ صریح قرآن کریم دشمنِ مسلمین است، هم رفتارِ آنها، هم اینکه آمده است و رسماً یک کشور مسلمان را تخریب کرده است و مسلمین را از خاکِ خود بیرون کرده است، شاید از پنجاه سال قبل تا بحال روزی نباشد که اسرائیل مسلمان نکشته باشد، بعد شما میبینید عربستان و قطر و امارات و تونس و بحرین و… یا در حالِ ارتباط گرفتن هستند و یا ارتباط گرفتند.
آن روحِ اسلام چه بود؟ مردم نگاه میکردند و میدیدند آن کسی که پیغمبر اسلام است از همه گرسنهتر است، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بعد از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه گرسنهتر بودند. وقتی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ازدواج کردند گاهی اوقات وقتی به خانه میآمدند بدنِ مبارکِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از گرسنگی میلریزد، این دین را نیاورده بودند که به پول و دنیا برسند، بلکه هر کجا که سختی بود حاضر بودند، آمده بودند که مردم را راه ببرند، آمده بودند که دستِ مردم را بگیرند.
اوایل وقتی نام «اسلام» میآمد، در ذهنِ مردم فقط حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میآمدند، مؤسسِ اسلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، وحی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نازل میشد، قرآن کریم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نازل میشد، وقتی پانزده سال گذشت دیگر وقتی نام اسلام میآمد چند نفر به ذهن میرسیدند، یک نفرِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، یک نفر حضرت خدیجه سلام الله علیها.
حضرت ابوطالب سلام الله علیه بعنوان محافظِ اصلیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، از این دو بزرگوار پُررنگتر، همینکه نام اسلام میآمد نام «علی» در ذهنِ مردم میآمد.
هر کجا که سختی بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند، هر کجا که تلخی بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند، هر کجا که رشادت بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند.
مردم زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اسلام را به «دینِ علی» میشناختند.
دین که دین اسلام است، آیا دین علی چیزی غیر از دین اسلام است؟
زمانِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فهمِ از اسلام… امروز با توجه به اینکه قیمت دلار کم و زیاد شده است حتّی اینهایی که سنِ کمتری هم دارند میدانند که این موبایل فیک است یا اورجینال، این اصل است یا فرع است، این هایکپی است یا تقلبی است، همه این موضوع را متوجه میشوند، یعنی همه میفهمند که اصل و فرع یعنی چه.
کدام اسلام؟ اسلامِ اصل؟ اسلامِ اصلی یا اسلامِ هایکپی؟ هایکپی خیلی خطرناک است، چون نمیتوان تشخیص داد که اصلی نیست، یعنی خیلی خوب کپی کردهاند، اسلامِ تقلبی هم که خیلی راحت قابل تشخیص است.
معاویه ملعون خیلی به اسلام ضرر زده است اما اسلامِ او هایکپی نبود، اگر کسی به دنبالِ حق بود اسلامِ معاویه او را فریب نمیداد، ولی بعضیها هایکپی بودند، یعنی میگفتند که من از اقوامِ پیغمبر هم هستم، یعنی اینکه من از آن قدیم مسلمان هم شدهام، در جنگها هم با پیغمبر بودهام، من هم قرآن را کتابت میکردم.
همان زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک عدّهای بودند که مسلمان بودند، میگفتند مسلمان هستیم و نماز میخواندند و با پیغمبر فامیل بودند، از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خواستگاری کردند، دینِ اینها اینطور بود که اگر پیغمبر عصبانی بشود قاطی میکند و ناگهان یک چیزی میگوید!
یک حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه هم بودند که میتوانید فهمِ ایشان از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در نهج البلاغه ببینید. حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه کسی هستند که شش نفر از مشهورترین رزمندگان تاریخ عرب در برابرِ ایشان، برای اینکه بتوانند از ایشان فرار کنند برهنه شدند.
کسی مهربانتر از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه نبوده است، ولی گاهی صفاتِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه متضادِ یکدیگر است، در زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه میگوییم «السَّلاَمُ عَلَى نِعْمَهِ اللَّهِ عَلَى الْأَبْرَارِ» ای نعمتِ خدا بر خوبان، یعنی برای خوبان نعمت هستی، اما برای بدها چطور؟ «وَ نِقْمَتِهِ عَلَى الْفُجَّارِ»، سلام بر عذاب خدا.
مگر حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه عذاب هستند؟ بله! برای معاویه ملعون عذاب بودند، برای عمرو بن عبدود عذاب بودند.
ولی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه برای خوبها و ضعفا و بیچارگان و کسانی که هیچ کسی را نداشتند پناه بودند، پدر بودند، مهربان بودند.
فهمِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را ببینید، پیغمبری که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را میشناسد با پیغمبری که عمروعاص ملعون میشناسد اصلاً کاملاً دو شخصیتِ متفاوت هستند.
لذا برای همین در زمانِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میگفتند «دینِ علی»، دینِ علی یعنی آن اسلامِ واقعی.
هنوز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در مدینه خیلی کاری نکرده بودند، وقتی نامِ اسلام میآمد «علی بن ابیطالب صلوات الله علیه» در کنارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به ذهنها میرسیدند.
بلاتشبیه، اصلاً جای تشبیه نیست، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه با هیچ کسی قابل قیاس نیستند، اما بگذارید یک مثال بزنم. فرمانده کل قوا در کشورِ ما معلوم است، ولی در ماجرای سوریه همینکه نامِ مدافعان حرم را ببرند ذهنِ شما به سمت شهید سلیمانی میرود.
در اسلام، نام اسلام، نام موفقیت، نام پیروزی، نام تقوا، نام نماز، نام سجده، نام حال در نماز شب، نام صدقه، نامِ دستگیری، نام کمک، نامِ هر خوبی که میآمد، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که سرِ جای خویش، هیچ کسی با حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قابل قیاس نیست، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خودشان را با افتخار بندهی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند، ولی کنارِ ایشان حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه هم بودند، و بعد مردم از لفظ «دین علی» استفاده میکردند.
شما این «دین علی» را کجا میبینید؟ آن جایی که روزهای آخر وقتی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: میخواهم به شما وصیّتی کنم که هیچ وقت گمراه نشوید… همهی مسلمانها هم این موضوع را نقل کردهاند، میخواهم یک وصیّتی کنم که هیچ وقت گمراه نشوید، قرآن کریم هم فرموده است، در اوایل یا اواسط سوره مبارکه بقره آمده است.
یک فهمی از اسلامِ پیغمبر، یکی از آن هایکپیهای اساسی، جناب عایشه (در صحیح بخاری آمده است) گفت که پیغمبر گفته است من وصیت نکردهام. یعنی مردم را رها کردهاند؟؟؟ این یک فهمی است. این یک نوع پیغمبر است.
یک فهم هم دینِ علی است، پیغمبری که حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه معرّفی میکند، پیغمبری که حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه عاشقِ اوست.
برای همین در خودِ زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میگفتند «دین علی» یا «شیعهی علی»
چگونه اینطور که الآن فکر میکنیم در حالِ فکر کردن هستیم، فکرِ ما چطور اینطور شد، چطور دیگران چنین نشدند، نکاتِ اصلیِ عقاید ما چیست؟ چرا به ما شیعه میگویند؟ چرا دیگر مسلمین نسبت به ما حساسیتِ زیادی دارند؟
در سیزده سال اول فرصت برای نفوذ کم بود، یعنی آدمِ قلّابی و دشمن بخواهد در اسلام بیاید، نمیگویم نبود، بود، آدمِ نفوذی بود ولی تعدادِ آنها زیاد نبود، هر کسی که مسلمان میشد خیلی عذاب میکشید، اصلاً هجرت به سمت مدینه، یعنی سفر از مکه به مدینه باعث شد که مسلمانها فقیر بشوند، چون خانه و زندگیِ خود را در مکه گذاشته بودند، وقتی به مدینه آمدند همهی آنها بیکس و کار شدند، تا آن روز اسلام زیاد طرفدار نداشت.
جمعیت اسلام در سیزده سال اول خیلی خیلی اندک بود. چون در سیزده سال اول فقط فصلِ فشار و شکنجه و تمرین برای استقامت بود.
در مدینه هم همینطور بود، ولی بینِ یارانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دو سه نفر بودند که به چشم میآمدند، عمّار همیشه در صحنه حاضر بود و شکنجه میشد، اینها شکنجه میشدند که بُتپرستها نسبت به بقیه خیلی کاری نداشته باشند.
همه گرسنه بودند، جایی که همه اینطور گرسنه بودند و سختی میکشیدند چرا باید انسان اسلام میآورد؟ گوهرِ اسلام چیست؟ روحِ اسلام چیست؟
شما ببینید امروز بینِ مسلمین هر جایی که رسانه مطرح است یک آبروریزی از مسلمین هست، چون از روح اسلام فاصله گرفته شده است، مسلمانها یقهی یکدیگر را پاره میکنند، با کفار بر علیه مسلمین متحد میشوند، دشمنِ شماره یک همهی عالَم «اسرائیل» که خیلی واضح است دشمنِ مسلمین است، امروز در خیلی از این کشورهای مسلمان سعی میکنند ارتباطِ خود را با اسرائیل افشاء کنند، قبلاً پنهانی غلط میکردند و الآن سعی میکنند آشکار آن غلط را انجام بدهند. اسرائیل که دیگر به نصّ صریح قرآن کریم دشمنِ مسلمین است، هم رفتارِ آنها، هم اینکه آمده است و رسماً یک کشور مسلمان را تخریب کرده است و مسلمین را از خاکِ خود بیرون کرده است، شاید از پنجاه سال قبل تا بحال روزی نباشد که اسرائیل مسلمان نکشته باشد، بعد شما میبینید عربستان و قطر و امارات و تونس و بحرین و… یا در حالِ ارتباط گرفتن هستند و یا ارتباط گرفتند.
آن روحِ اسلام چه بود؟ مردم نگاه میکردند و میدیدند آن کسی که پیغمبر اسلام است از همه گرسنهتر است، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بعد از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از همه گرسنهتر بودند. وقتی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ازدواج کردند گاهی اوقات وقتی به خانه میآمدند بدنِ مبارکِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از گرسنگی میلریزد، این دین را نیاورده بودند که به پول و دنیا برسند، بلکه هر کجا که سختی بود حاضر بودند، آمده بودند که مردم را راه ببرند، آمده بودند که دستِ مردم را بگیرند.
اوایل وقتی نام «اسلام» میآمد، در ذهنِ مردم فقط حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میآمدند، مؤسسِ اسلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، وحی به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نازل میشد، قرآن کریم به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نازل میشد، وقتی پانزده سال گذشت دیگر وقتی نام اسلام میآمد چند نفر به ذهن میرسیدند، یک نفرِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، یک نفر حضرت خدیجه سلام الله علیها.
حضرت ابوطالب سلام الله علیه بعنوان محافظِ اصلیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، از این دو بزرگوار پُررنگتر، همینکه نام اسلام میآمد نام «علی» در ذهنِ مردم میآمد.
هر کجا که سختی بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند، هر کجا که تلخی بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند، هر کجا که رشادت بود حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه بودند.
مردم زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اسلام را به «دینِ علی» میشناختند.
دین که دین اسلام است، آیا دین علی چیزی غیر از دین اسلام است؟
زمانِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فهمِ از اسلام… امروز با توجه به اینکه قیمت دلار کم و زیاد شده است حتّی اینهایی که سنِ کمتری هم دارند میدانند که این موبایل فیک است یا اورجینال، این اصل است یا فرع است، این هایکپی است یا تقلبی است، همه این موضوع را متوجه میشوند، یعنی همه میفهمند که اصل و فرع یعنی چه.
کدام اسلام؟ اسلامِ اصل؟ اسلامِ اصلی یا اسلامِ هایکپی؟ هایکپی خیلی خطرناک است، چون نمیتوان تشخیص داد که اصلی نیست، یعنی خیلی خوب کپی کردهاند، اسلامِ تقلبی هم که خیلی راحت قابل تشخیص است.
معاویه ملعون خیلی به اسلام ضرر زده است اما اسلامِ او هایکپی نبود، اگر کسی به دنبالِ حق بود اسلامِ معاویه او را فریب نمیداد، ولی بعضیها هایکپی بودند، یعنی میگفتند که من از اقوامِ پیغمبر هم هستم، یعنی اینکه من از آن قدیم مسلمان هم شدهام، در جنگها هم با پیغمبر بودهام، من هم قرآن را کتابت میکردم.
همان زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک عدّهای بودند که مسلمان بودند، میگفتند مسلمان هستیم و نماز میخواندند و با پیغمبر فامیل بودند، از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خواستگاری کردند، دینِ اینها اینطور بود که اگر پیغمبر عصبانی بشود قاطی میکند و ناگهان یک چیزی میگوید!
یک حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه هم بودند که میتوانید فهمِ ایشان از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در نهج البلاغه ببینید. حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه کسی هستند که شش نفر از مشهورترین رزمندگان تاریخ عرب در برابرِ ایشان، برای اینکه بتوانند از ایشان فرار کنند برهنه شدند.
کسی مهربانتر از حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه نبوده است، ولی گاهی صفاتِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه متضادِ یکدیگر است، در زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه میگوییم «السَّلاَمُ عَلَى نِعْمَهِ اللَّهِ عَلَى الْأَبْرَارِ» ای نعمتِ خدا بر خوبان، یعنی برای خوبان نعمت هستی، اما برای بدها چطور؟ «وَ نِقْمَتِهِ عَلَى الْفُجَّارِ»، سلام بر عذاب خدا.
مگر حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه عذاب هستند؟ بله! برای معاویه ملعون عذاب بودند، برای عمرو بن عبدود عذاب بودند.
ولی حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه برای خوبها و ضعفا و بیچارگان و کسانی که هیچ کسی را نداشتند پناه بودند، پدر بودند، مهربان بودند.
فهمِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را ببینید، پیغمبری که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را میشناسد با پیغمبری که عمروعاص ملعون میشناسد اصلاً کاملاً دو شخصیتِ متفاوت هستند.
لذا برای همین در زمانِ خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میگفتند «دینِ علی»، دینِ علی یعنی آن اسلامِ واقعی.
هنوز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در مدینه خیلی کاری نکرده بودند، وقتی نامِ اسلام میآمد «علی بن ابیطالب صلوات الله علیه» در کنارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به ذهنها میرسیدند.
بلاتشبیه، اصلاً جای تشبیه نیست، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه با هیچ کسی قابل قیاس نیستند، اما بگذارید یک مثال بزنم. فرمانده کل قوا در کشورِ ما معلوم است، ولی در ماجرای سوریه همینکه نامِ مدافعان حرم را ببرند ذهنِ شما به سمت شهید سلیمانی میرود.
در اسلام، نام اسلام، نام موفقیت، نام پیروزی، نام تقوا، نام نماز، نام سجده، نام حال در نماز شب، نام صدقه، نامِ دستگیری، نام کمک، نامِ هر خوبی که میآمد، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که سرِ جای خویش، هیچ کسی با حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قابل قیاس نیست، حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خودشان را با افتخار بندهی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند، ولی کنارِ ایشان حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه هم بودند، و بعد مردم از لفظ «دین علی» استفاده میکردند.
شما این «دین علی» را کجا میبینید؟ آن جایی که روزهای آخر وقتی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: میخواهم به شما وصیّتی کنم که هیچ وقت گمراه نشوید… همهی مسلمانها هم این موضوع را نقل کردهاند، میخواهم یک وصیّتی کنم که هیچ وقت گمراه نشوید، قرآن کریم هم فرموده است، در اوایل یا اواسط سوره مبارکه بقره آمده است.
یک فهمی از اسلامِ پیغمبر، یکی از آن هایکپیهای اساسی، جناب عایشه (در صحیح بخاری آمده است) گفت که پیغمبر گفته است من وصیت نکردهام. یعنی مردم را رها کردهاند؟؟؟ این یک فهمی است. این یک نوع پیغمبر است.
یک فهم هم دینِ علی است، پیغمبری که حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه معرّفی میکند، پیغمبری که حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه عاشقِ اوست.
برای همین در خودِ زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میگفتند «دین علی» یا «شیعهی علی»
کاربر مهمان