- 2368
- 1000
- 1000
- 1000
حق انتخاب - بخش اول
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "حق انتخاب" - بخش اول - دهه اول فاطمیه - سال 1397
ارزش انسان به خوب بودن و خوب شدن نیست، بلکه به اختیار و حق انتخاب اوست. انسان در این مورد با دیگر مخلوقات تفاوت دارد و همین موجب برتری اوست. این خود انسان است که تعیین می کند که از این حق بهره مند گردد و یا اینکه بی نصیب بماند. نگاهی به ظواهر اسلام نشان می دهد که با آزادی مخالف است و این با موضوع حق انتخاب تناقض دارد، در حالی که اینطور نیست و فلسفه ی آمدن رسولان و اولیاء همین امر است که انسان را نسبت به شرایطش آگاه نمایند و به او یادآوری کنند که چه برتری هایی دارد.
در جوامع غیر دینی هیچ گاه به انسان حق انتخاب داده نمی شود. در اصل غرب و فرهنگ غرب هیچ حق انتخاب و آزادی به بشر نمی دهد و البته که در ظاهر اینگونه به نظر می رسد که آنها آزادی بیشتری دارند. خداوند اگر بندگان اجباری می خواست، فرشتگان را قبل از ما آفریده بود اما در حقیقت هدف خداوند از خلقت ما این است که ما با اختیار و اراده ی خود او را بندگی نماییم. هر بنده ای که با عبادات خود به سوی خالق برود خداوند به او مباهات می کند و پاداش می دهد.
قدرت تشخیص یکی از لوازم بهره برداری از حق انتخاب است. و تنها عامل تضمین کننده ی حق انتخاب، ولایت است و جز این نیست. نگاهی به تاریخ نشان می دهد که اولیاء الهی و انبیاء مورد ظلم واقع شدند و این به دلیل همان حق انتخابی بود که خداوند به بشر داده است. اگر جز این بود هیچ گاه حضرت زهرا (س) در سایه ی همسری چون علی (ع) صدمه نمی دید و به شهادت نمی رسید. در این مورد انسان ها به سه دسته تقسیم می شوند، کسانی که ظلم را می پذیرند، کسانی که در برابر آن سکوت می کنند و کسانی که مقابل آن می ایستند. بعد از واقعه ی غدیر و مخالفت مردم با امام، برخی به زهرا (س) عرضه داشتند که چرا امام خود از حق دفاع نمی کند و برای مردم شرح نمی دهد؟ زهرا (س) پاسخ دادند که مَثَل امام به مانند کعبه است و مردم باید به سراغ امام خود بروند و همراه او شوند.
ارزش انسان به خوب بودن و خوب شدن نیست، بلکه به اختیار و حق انتخاب اوست. انسان در این مورد با دیگر مخلوقات تفاوت دارد و همین موجب برتری اوست. این خود انسان است که تعیین می کند که از این حق بهره مند گردد و یا اینکه بی نصیب بماند. نگاهی به ظواهر اسلام نشان می دهد که با آزادی مخالف است و این با موضوع حق انتخاب تناقض دارد، در حالی که اینطور نیست و فلسفه ی آمدن رسولان و اولیاء همین امر است که انسان را نسبت به شرایطش آگاه نمایند و به او یادآوری کنند که چه برتری هایی دارد.
در جوامع غیر دینی هیچ گاه به انسان حق انتخاب داده نمی شود. در اصل غرب و فرهنگ غرب هیچ حق انتخاب و آزادی به بشر نمی دهد و البته که در ظاهر اینگونه به نظر می رسد که آنها آزادی بیشتری دارند. خداوند اگر بندگان اجباری می خواست، فرشتگان را قبل از ما آفریده بود اما در حقیقت هدف خداوند از خلقت ما این است که ما با اختیار و اراده ی خود او را بندگی نماییم. هر بنده ای که با عبادات خود به سوی خالق برود خداوند به او مباهات می کند و پاداش می دهد.
قدرت تشخیص یکی از لوازم بهره برداری از حق انتخاب است. و تنها عامل تضمین کننده ی حق انتخاب، ولایت است و جز این نیست. نگاهی به تاریخ نشان می دهد که اولیاء الهی و انبیاء مورد ظلم واقع شدند و این به دلیل همان حق انتخابی بود که خداوند به بشر داده است. اگر جز این بود هیچ گاه حضرت زهرا (س) در سایه ی همسری چون علی (ع) صدمه نمی دید و به شهادت نمی رسید. در این مورد انسان ها به سه دسته تقسیم می شوند، کسانی که ظلم را می پذیرند، کسانی که در برابر آن سکوت می کنند و کسانی که مقابل آن می ایستند. بعد از واقعه ی غدیر و مخالفت مردم با امام، برخی به زهرا (س) عرضه داشتند که چرا امام خود از حق دفاع نمی کند و برای مردم شرح نمی دهد؟ زهرا (س) پاسخ دادند که مَثَل امام به مانند کعبه است و مردم باید به سراغ امام خود بروند و همراه او شوند.
کاربر مهمان