سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع بیانی از نهج البلاغه
خطبه ی آغاز آفرینش در نهج البلاغه، نگاه متفاوت حضرت علی (ع) به خلقت انسان را نشان می دهد. این میزان از احاطه ی امام به خلقت، نشان از آفرینش علی(ع) قبل از خلقت دارد. امام در ادامه ی این خطبه می فرمایند که دنیا مکانی است که به همه ی جوانب وجودی انسان کمال می دهد به این شرط که او این امر را فهمیده و آن را رشد دهد. این سفره ی احسان از جانب خداوند برای همه ی مردم گسترده شده است اما این ما هستیم که خود را به آن می رسانیم و بهره ای می بریم یا نه. انسان هایی که به تعبیر قرآن مانند چهارپایان مدام در پی خوردن و خوابیدن و غریزه ی جنسی هستند، ابزار بهره گیری از بهشت و نعمت های آن را در دنیا نابود می کنند و به این ترتیب از بهشت بی بهره اند. اولیاء و انبیاء الهی همگی برای تغذیه روح بشر فرستاده شدند و این موضوع نشان می دهد که بشر هیچ بهانه ای برای شانه خالی کردن از این امور نخواهد داشت. برخی از مردم با دیدن نعمت ها نگاهی سطحی به آن دارند و برخی نگاهی عمقی و با تفکر و اندیشه که به یقین نوع دوم از نگاه بهتر و والاتر است. اندیشه کردن در مورد نعمت های خداوند موجب رشد و کمال عقل می شود.
خطبه ی آغاز آفرینش در نهج البلاغه، نگاه متفاوت حضرت علی (ع) به خلقت انسان را نشان می دهد. این میزان از احاطه ی امام به خلقت، نشان از آفرینش علی(ع) قبل از خلقت دارد. امام در ادامه ی این خطبه می فرمایند که دنیا مکانی است که به همه ی جوانب وجودی انسان کمال می دهد به این شرط که او این امر را فهمیده و آن را رشد دهد. این سفره ی احسان از جانب خداوند برای همه ی مردم گسترده شده است اما این ما هستیم که خود را به آن می رسانیم و بهره ای می بریم یا نه. انسان هایی که به تعبیر قرآن مانند چهارپایان مدام در پی خوردن و خوابیدن و غریزه ی جنسی هستند، ابزار بهره گیری از بهشت و نعمت های آن را در دنیا نابود می کنند و به این ترتیب از بهشت بی بهره اند. اولیاء و انبیاء الهی همگی برای تغذیه روح بشر فرستاده شدند و این موضوع نشان می دهد که بشر هیچ بهانه ای برای شانه خالی کردن از این امور نخواهد داشت. برخی از مردم با دیدن نعمت ها نگاهی سطحی به آن دارند و برخی نگاهی عمقی و با تفکر و اندیشه که به یقین نوع دوم از نگاه بهتر و والاتر است. اندیشه کردن در مورد نعمت های خداوند موجب رشد و کمال عقل می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است