سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع به اندازه نیازت پول در نیار!
بخشی از معنای دینداری منفعلانه که حال آدمهای باهوش جامعه را بههم میزند و حق دارند و فقط حال میدهد به آدمهای ضعیف و خیلی بد است، پاک کردن صورت مسئله. ولی دینداری فعالانه چی میگوید؟ میگوید بَه! شما باید به استقبال برخی از مسئلهها بروی که به زعم تو فساد انگیز است. بلکه باید این مسئلهها را ایجاد کنی مرد هستی آنجا بایستی دینداری کنی. مثل پول در آوردن. حتماً بچه مذهبیها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. با این مقدمه، یک کمی آماده باشید برای شنیدن حرفهای متفاوت.
نه من بچۀ خوبی هستم. چقدر تولید میکنی؟ چقدر کاسبی میکنی؟ نه کلاً کاسبی نمیکنیم، ولی بچۀ خوبی هستم. اولاً که شما از چشم پیغمبر افتادی درجا آن که هیچ. ثانیاً روی هیچ چیات نمیشود حساب کرد. «کان رسول الله اذا نظر الی الرجل فاعجبه» وقتی نگاه میکرد به یک مردی به یک کسی به یک جوانی و تعجب میکرد از خوبی و این حرفهایش، میفرمود: «هَل لَهُ حِرفَةٌ»؛ این عرضۀ پول درآوردن دارد یا نه؟ «فإن قالو لا» اگر میگفتند نه، میفرمود «سقط من عینی» از چشمم افتاد. حتماً بچه مذهبیها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. من چون بچه مذهبی هستم بهم شغل بدهید؟ این شد زندگی؟
طلحه و زبیر گفتند علی بن ابیطالب پول ندارد میخواهد خلیفه بشود. امیرالمؤمنین علی(ع) دستور داد به عمّالش پولهای من را که دستتان است دارید باهاش کار میکنید بردارید بیاورید. یک تپهای پول نقد شد. طلحه و زبیر را خبر کرد. فرمود اینها فقط پولهای عمّال من است که توی مدینه و اطراف مدینه بودند فقط نقدهایش است. املاک و زمینهای کشاورزی و اینها و چاههایم را نیاوردم.
امیرالمؤمنین علی(ع) باغهایی که درست کرد، چاههایی که کند، کشاورزیای که میکرد، پولی که در میآورد به اندازۀ نیازش بود یا بیشتر از نیاز؟ به اندازۀ نیازت پول در نیاوری ها! آقا میترسیم خراب بشویم! تو بدون پول هم خراب میشوی، تو همین الآن هم خراب هستی. اگر به تو اخلاق قناعت یاد دادند ولی این روایت را برایت نخواندند که خیری نیست در کسی که دوست ندارد پولش را اضافه کند، آن میشود همان دین انفعالی. ضرر دارد برای جامعه! بقاء اسلام و مسلمین به این است که پول در دست کسانی باشد که حق را میشناسند.
«فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ اَلْإِسْلاَمِ وَ فَنَاءِ اَلْمُسْلِمِینَ»؛ یکی از عواملی که موجب فناء اسلام و مسلمین میشود «أَنْ تَصِیرَ اَلْأَمْوَالُ فِی أَیْدِی مَنْ لاَ یَعْرِفُ فِیهَا اَلْحَقَّ وَ لاَ یَصْنَعُ فِیهَا اَلْمَعْرُوفَ»؛ پولدارها کسانی باشند که نفهمند کجا باید خرج بکنند. به جای اینکه بروند توی اربعین خرج بکنند بروند توی آنتالیا خرج بکنند. این باعث فناء جامعۀ اسلامی است!
شما داری ترویج میکنی پولداری را! حزباللهیای که بیپولیاش مال بیعرضگیاش است نباید این را بگذارد پای زهدش. باید برود تلاش بکند، پولدار شد خدا داده، نشد نداده. جانم به آن فقر. بسیجیها چرا جهاد به مال را فرهنگسازی نمیکنند؟ من نمیدانم چرا نمیروند کارخانه و باغ بزنند که پول دربیاورند. ببخشید که کنار نماز همیشه توصیه به زکات شده. پول نداری زکات بدهی! رفتی دستهایت را از بالای آرنج قطع کردی مجبور بشوی وضو نگیری. باشد تیمّم کن صورتت را به خاک بمال. باشد، صورت مسئله را پاک کردی دیگر. وضو چقدر سخت بود مگر؟ رفتی دستهایت را قطع کردی وضو نگیری؟ بیپول شدی زکات ندهی؟
رسول خدا میفرماید: «إذا کانَ فی آخِرِ الزَّمانِ» وقتی در آخرالزمان مردم قرار میگیرند، «لابُدَّ لِلنّاسِ فیها مِنَ الدَّراهِمِ وَالدَّنانیرِ یُقیمُ الرَّجُلُ بِها دینَهُ ودُنیاهُ»؛ آخرالزمان مردم برای حفظ دینشان نیاز به پول دارند. امیرالمؤمنین علی(ع) باغهایی که درست کرد، چاههایی که کند، کشاورزیای که میکرد، پولی که در میآورد به اندازۀ نیازش بود یا بیشتر از نیاز؟ حزباللهیای که بیپولیاش مال بیعرضگیاش است نباید این را بگذارد پای زهدش.
بخشی از معنای دینداری منفعلانه که حال آدمهای باهوش جامعه را بههم میزند و حق دارند و فقط حال میدهد به آدمهای ضعیف و خیلی بد است، پاک کردن صورت مسئله. ولی دینداری فعالانه چی میگوید؟ میگوید بَه! شما باید به استقبال برخی از مسئلهها بروی که به زعم تو فساد انگیز است. بلکه باید این مسئلهها را ایجاد کنی مرد هستی آنجا بایستی دینداری کنی. مثل پول در آوردن. حتماً بچه مذهبیها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. با این مقدمه، یک کمی آماده باشید برای شنیدن حرفهای متفاوت.
نه من بچۀ خوبی هستم. چقدر تولید میکنی؟ چقدر کاسبی میکنی؟ نه کلاً کاسبی نمیکنیم، ولی بچۀ خوبی هستم. اولاً که شما از چشم پیغمبر افتادی درجا آن که هیچ. ثانیاً روی هیچ چیات نمیشود حساب کرد. «کان رسول الله اذا نظر الی الرجل فاعجبه» وقتی نگاه میکرد به یک مردی به یک کسی به یک جوانی و تعجب میکرد از خوبی و این حرفهایش، میفرمود: «هَل لَهُ حِرفَةٌ»؛ این عرضۀ پول درآوردن دارد یا نه؟ «فإن قالو لا» اگر میگفتند نه، میفرمود «سقط من عینی» از چشمم افتاد. حتماً بچه مذهبیها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. من چون بچه مذهبی هستم بهم شغل بدهید؟ این شد زندگی؟
طلحه و زبیر گفتند علی بن ابیطالب پول ندارد میخواهد خلیفه بشود. امیرالمؤمنین علی(ع) دستور داد به عمّالش پولهای من را که دستتان است دارید باهاش کار میکنید بردارید بیاورید. یک تپهای پول نقد شد. طلحه و زبیر را خبر کرد. فرمود اینها فقط پولهای عمّال من است که توی مدینه و اطراف مدینه بودند فقط نقدهایش است. املاک و زمینهای کشاورزی و اینها و چاههایم را نیاوردم.
امیرالمؤمنین علی(ع) باغهایی که درست کرد، چاههایی که کند، کشاورزیای که میکرد، پولی که در میآورد به اندازۀ نیازش بود یا بیشتر از نیاز؟ به اندازۀ نیازت پول در نیاوری ها! آقا میترسیم خراب بشویم! تو بدون پول هم خراب میشوی، تو همین الآن هم خراب هستی. اگر به تو اخلاق قناعت یاد دادند ولی این روایت را برایت نخواندند که خیری نیست در کسی که دوست ندارد پولش را اضافه کند، آن میشود همان دین انفعالی. ضرر دارد برای جامعه! بقاء اسلام و مسلمین به این است که پول در دست کسانی باشد که حق را میشناسند.
«فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ اَلْإِسْلاَمِ وَ فَنَاءِ اَلْمُسْلِمِینَ»؛ یکی از عواملی که موجب فناء اسلام و مسلمین میشود «أَنْ تَصِیرَ اَلْأَمْوَالُ فِی أَیْدِی مَنْ لاَ یَعْرِفُ فِیهَا اَلْحَقَّ وَ لاَ یَصْنَعُ فِیهَا اَلْمَعْرُوفَ»؛ پولدارها کسانی باشند که نفهمند کجا باید خرج بکنند. به جای اینکه بروند توی اربعین خرج بکنند بروند توی آنتالیا خرج بکنند. این باعث فناء جامعۀ اسلامی است!
شما داری ترویج میکنی پولداری را! حزباللهیای که بیپولیاش مال بیعرضگیاش است نباید این را بگذارد پای زهدش. باید برود تلاش بکند، پولدار شد خدا داده، نشد نداده. جانم به آن فقر. بسیجیها چرا جهاد به مال را فرهنگسازی نمیکنند؟ من نمیدانم چرا نمیروند کارخانه و باغ بزنند که پول دربیاورند. ببخشید که کنار نماز همیشه توصیه به زکات شده. پول نداری زکات بدهی! رفتی دستهایت را از بالای آرنج قطع کردی مجبور بشوی وضو نگیری. باشد تیمّم کن صورتت را به خاک بمال. باشد، صورت مسئله را پاک کردی دیگر. وضو چقدر سخت بود مگر؟ رفتی دستهایت را قطع کردی وضو نگیری؟ بیپول شدی زکات ندهی؟
رسول خدا میفرماید: «إذا کانَ فی آخِرِ الزَّمانِ» وقتی در آخرالزمان مردم قرار میگیرند، «لابُدَّ لِلنّاسِ فیها مِنَ الدَّراهِمِ وَالدَّنانیرِ یُقیمُ الرَّجُلُ بِها دینَهُ ودُنیاهُ»؛ آخرالزمان مردم برای حفظ دینشان نیاز به پول دارند. امیرالمؤمنین علی(ع) باغهایی که درست کرد، چاههایی که کند، کشاورزیای که میکرد، پولی که در میآورد به اندازۀ نیازش بود یا بیشتر از نیاز؟ حزباللهیای که بیپولیاش مال بیعرضگیاش است نباید این را بگذارد پای زهدش.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان