سخنرانی حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد با موضوع پرهیز از حبّ دنیا
اتفاق عظیم عاشورا در بردارنده ی پیام ها و درس های بسیاری است. یکی از این پیام ها پرهیز از حب دنیاست. حب دنیا سرچشمه ی همه ی بدی ها و گناهان است. اصولا دنیا در لغت به معنای دون و پایین است و هر چه وابسته به آن است در این مرحله قرار دارد. ما با زندگی در دنیا، پایین ترین درجه ی زندگانی را تجربه می کنیم. خدا در قران در مورد رجوع انسان سخن می گوید و رجوع به معنای بازگشت است. این بدان معناست که ما قبلا در جایی غیر از دنیا بوده ایم و در نهایت به آنجا بازخواهیم گشت.
معرفت النفس برترین و بالاترین نوع از شناخت است که انسان را به مراتب بالایی می رساند. امام علی (ع) می فرمایند که هر کس خود را نشناسد نسبت به دیگر معارف جاهل است. هر قدر ما به ناچیز بودن و حقارت خود پی ببریم، بیشتر به شناخت خداوند نزدیک می شویم. انسان خودشناس می تواند خدا را بشناسد و شناخت خدا همان شناخت امامان و معصومین است. امام حسین (ع) نیز از این تعریف جدا نیست و با شناخت خداوند بهتر می توان حسین (ع) را شناخت. البته در این موارد درک کردن بهتر از شناخت ظاهری است. انسان های شفاف و عاری از گناه و تیرگی، مانند آینه ای هستند که خداوند را در خود به تصویر می کشند. غیبت امام زمان (عج) به واسطه ی دوری و عدم شناخت ما از ایشان است و اگر اینطور نبود ما به راحتی می توانستیم وجود ایشان را درک نماییم.
اتفاق عظیم عاشورا در بردارنده ی پیام ها و درس های بسیاری است. یکی از این پیام ها پرهیز از حب دنیاست. حب دنیا سرچشمه ی همه ی بدی ها و گناهان است. اصولا دنیا در لغت به معنای دون و پایین است و هر چه وابسته به آن است در این مرحله قرار دارد. ما با زندگی در دنیا، پایین ترین درجه ی زندگانی را تجربه می کنیم. خدا در قران در مورد رجوع انسان سخن می گوید و رجوع به معنای بازگشت است. این بدان معناست که ما قبلا در جایی غیر از دنیا بوده ایم و در نهایت به آنجا بازخواهیم گشت.
معرفت النفس برترین و بالاترین نوع از شناخت است که انسان را به مراتب بالایی می رساند. امام علی (ع) می فرمایند که هر کس خود را نشناسد نسبت به دیگر معارف جاهل است. هر قدر ما به ناچیز بودن و حقارت خود پی ببریم، بیشتر به شناخت خداوند نزدیک می شویم. انسان خودشناس می تواند خدا را بشناسد و شناخت خدا همان شناخت امامان و معصومین است. امام حسین (ع) نیز از این تعریف جدا نیست و با شناخت خداوند بهتر می توان حسین (ع) را شناخت. البته در این موارد درک کردن بهتر از شناخت ظاهری است. انسان های شفاف و عاری از گناه و تیرگی، مانند آینه ای هستند که خداوند را در خود به تصویر می کشند. غیبت امام زمان (عج) به واسطه ی دوری و عدم شناخت ما از ایشان است و اگر اینطور نبود ما به راحتی می توانستیم وجود ایشان را درک نماییم.
تاکنون نظری ثبت نشده است