سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری با موضوع انسان از دیدگاه اسلام
اگر بخواهیم انسان را در مکتبی بشناسیم باید به دو چیز توجه کنیم. ابتدا ارزیابی آن مکتب برای انسان و اینکه این مکتب چه دستاوردی برای انسان به همراه خواهد داشت .
انسان ها در کنار هم زندگی می کنند و با کار برای خود اندیشه می سازند. انسان فردی طبیعی و اجتماعی است و برخی از ابعادش در طبیعت و برخی در جامعه ساخته می شود. درباره ی این چندگانگی ها ارزیابی مکتب ها با هم متفاوت است. عده ای می گویند که باید برای جنبه های مادی انسان اولویت قائل شد و اینکه آیا اول روح انسان مهم است یا جسم او نکته ی بسیار مهمی است. افلاطون معتقد است که روح بر جسم اولویت دارد. عده ای بر این باورند که در همان لحظه ای که بدن انسان از نظر مادی ساخته شد روح نیز ایجاد می شود و عده ای می گویند که روح از جسم متولد می شود.
امور مادی و روحی با محرک هایی در وجود انسان برانگیخته می شوند و به حرکت در می آیند. مکاتب مادی بر این عقیده اند که انسان در پی کسب علم و دانش است چرا که خواهان برطرف کردن نیازهای مادی اش است. اصل این است که نیازهای مادی و معنوی انسان به یک اندازه اهمیت دارند و انسان باید برای هر دو آنها تلاش کند. انسان باید به شکلی زندگی کند که امور مادی اش دنباله رو امور معنوی بوده و بر اساس آن زندگی کند. کار و اندیشه وظیفه ی انسان است و همین امر او را از سایر موجودات تمییز می دهد. او می اندیشد و کار می کند هم علم دارد و هم عمل و این همان نظر اسلام است.
اگر بخواهیم انسان را در مکتبی بشناسیم باید به دو چیز توجه کنیم. ابتدا ارزیابی آن مکتب برای انسان و اینکه این مکتب چه دستاوردی برای انسان به همراه خواهد داشت .
انسان ها در کنار هم زندگی می کنند و با کار برای خود اندیشه می سازند. انسان فردی طبیعی و اجتماعی است و برخی از ابعادش در طبیعت و برخی در جامعه ساخته می شود. درباره ی این چندگانگی ها ارزیابی مکتب ها با هم متفاوت است. عده ای می گویند که باید برای جنبه های مادی انسان اولویت قائل شد و اینکه آیا اول روح انسان مهم است یا جسم او نکته ی بسیار مهمی است. افلاطون معتقد است که روح بر جسم اولویت دارد. عده ای بر این باورند که در همان لحظه ای که بدن انسان از نظر مادی ساخته شد روح نیز ایجاد می شود و عده ای می گویند که روح از جسم متولد می شود.
امور مادی و روحی با محرک هایی در وجود انسان برانگیخته می شوند و به حرکت در می آیند. مکاتب مادی بر این عقیده اند که انسان در پی کسب علم و دانش است چرا که خواهان برطرف کردن نیازهای مادی اش است. اصل این است که نیازهای مادی و معنوی انسان به یک اندازه اهمیت دارند و انسان باید برای هر دو آنها تلاش کند. انسان باید به شکلی زندگی کند که امور مادی اش دنباله رو امور معنوی بوده و بر اساس آن زندگی کند. کار و اندیشه وظیفه ی انسان است و همین امر او را از سایر موجودات تمییز می دهد. او می اندیشد و کار می کند هم علم دارد و هم عمل و این همان نظر اسلام است.
تاکنون نظری ثبت نشده است