display result search
منو
بررسی اوصاف روانی انسان، صفات حسنه و صفات رذیله

بررسی اوصاف روانی انسان، صفات حسنه و صفات رذیله

  • 1 تعداد قطعات
  • 23 دقیقه مدت قطعه
  • 389 دریافت شده
سخنرانی مرحوم آیت الله علی مشکینی با موضوع بررسی اوصاف روانی انسان، صفات حسنه و صفات رذیله

علمای اسلام برای روان انسانی صفتهای مختلفی را در نظر می گیرند. در مقام سنجش صفات و شرح صفات انسانی، صفت های را به دو دسته تقسیم می کنند. صفات حسنه، صفات رذیله. در مقام سنجش این صفات یک قانون کلی بیان شده است . و هر صفت در انسان دارای سه حد است. یک حد، حد متوسط آن صفت است، یک حد افراط آن صفت و یک حد تفریط آن صفت. پس هر صفت دارای سه شاخه است. یک شعبه آن متوسط است و از صفحات حسنه و دو شعبه آن از صفات رذیله.
خیر الامور اوسطها. بهترین امرها حد وسط آنها است. در صفات نفسی انسان همین طور است. یک مثال مانند شجاعت. صفت شجاعت متوسط تهور و جبن است.
صفت سخاوت که بذل مال، جان و مقام و مثالهم معنی می شود از همین قاعده کلی پیروی می کند. انسان سخاوتمند خداوند، فرشتگان و انسانها را دوست دارند. حد متوسط سخاوت آن است که انسان مالی که در اختیار دارد را در راه اسلام، عقل و شرع خرج کرده و گذشت می کند. آن اندازه که از آن گذشت لازم است، گذشت می کند. سخاوت آن است که گذشت انسان طبق روال مکتبی و اسلام آن باشد.
اما مرحله تفریط این صفت آن است که جایی که مال خود را در آن راه خرج کند، خرج نکره و مضایقه می کند. و از صفات رذیله انسان به حساب می آید و به نام صفت بخل نامیده می شود. و انسان بخیل پیش خداوند مقبوض است.
مرحله افراط صفت سخات، مرحله اسراف و تبذیر است. اسراف سه مرحله و مصداق دارد. مصداق اول اسراف انسان مالی را بدون جهت و بدون دلیل از بین ببرد. چه کم باشد و چه زیاد و این اسراف است و حرام است.
مصداق دوم اسراف عبارت است از مصرف کردن مال در راه حرام است.
مصداق سوم اسراف این است که انسان خودش به مال و ثروت خود نیاز دارد ولی همه اموالش را به گدا می بخشد و خود به گدایی می افتد.
تبذیر بالاتر از اسراف است.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 23:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی