- ۷۹۱۹
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
- ۱۰۰۰
تفسیر آیه ۹۸ و ۹۹ سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه ۹۸ و ۹۹
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَنِ الرَّجِیمِ
إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَنٌ عَلَى الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
ترجمه
پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى، از (شر) شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
البته شیطان را بر کسانى که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل مى کنند، غلبه و سلط اى نیست.
هر کار خوبى ممکن است آفاتى داشته باشد، همان گونه که عزّت، آفتى دارد مثل تکّبر و خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منت گذاشتن، قرائت قرآن نیز ممکن است آفاتى از قبیل خودنمایى، کسب درآمد، رقابت هاى منفى، فریب مردم، فهم غلط، تفسیر به راى و... داشته باشد که انسان باید هنگام تلاوت قرآن از شرّ همه آفات، به خد... اوند پناه ببرد.
امام صادق (ع) فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى. یعنى حالتى که در آن پیش داورى نباشد.
قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم باشد، «کتاب اللَّه و عترتى لن یفترقا» و بر دل هاى پاک وارد شود، «هدىً للمتقین» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مى گردد. چنانکه قرآن مى فرماید: اى پیامبر هرگاه قرآن تلاوت مى کنى ما میان تو و کسانى که ایمان به آخرت ندارند مانعى قرار مى دهیم
در روایات مى خوانیم: پیامبر اکرم هنگام تلاوت قرآن جمله «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» را مى خواندند.
پیام ها
۱- از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس ترین کار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اکرم هم نیاز به استعاذه دارد)
۲- شیطان به سراغ همه مىآید، امّا در همه تأثیرگزار نیست. «لیسله سلطان على الّذین آمنوا»
۳- ایمان و توکّل، قلعه اى است که انسان را از آسیب پذیرى حفظ مى کند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»
۴- پناه بردن به خداوند، نشانه ایمان به او و توکّل بر اوست. «فاستعذ باللَّه ... امنوا و على ربّهم یتوکّلون»
۵ - پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببرید، «فاستعذ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بیهوده است.)
۶- جز پناهندگى به او راه دیگرى نیست. «فاستعذ باللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَنِ الرَّجِیمِ
إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَنٌ عَلَى الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
ترجمه
پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى، از (شر) شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
البته شیطان را بر کسانى که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکل مى کنند، غلبه و سلط اى نیست.
هر کار خوبى ممکن است آفاتى داشته باشد، همان گونه که عزّت، آفتى دارد مثل تکّبر و خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منت گذاشتن، قرائت قرآن نیز ممکن است آفاتى از قبیل خودنمایى، کسب درآمد، رقابت هاى منفى، فریب مردم، فهم غلط، تفسیر به راى و... داشته باشد که انسان باید هنگام تلاوت قرآن از شرّ همه آفات، به خد... اوند پناه ببرد.
امام صادق (ع) فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى. یعنى حالتى که در آن پیش داورى نباشد.
قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم باشد، «کتاب اللَّه و عترتى لن یفترقا» و بر دل هاى پاک وارد شود، «هدىً للمتقین» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مى گردد. چنانکه قرآن مى فرماید: اى پیامبر هرگاه قرآن تلاوت مى کنى ما میان تو و کسانى که ایمان به آخرت ندارند مانعى قرار مى دهیم
در روایات مى خوانیم: پیامبر اکرم هنگام تلاوت قرآن جمله «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» را مى خواندند.
پیام ها
۱- از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس ترین کار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اکرم هم نیاز به استعاذه دارد)
۲- شیطان به سراغ همه مىآید، امّا در همه تأثیرگزار نیست. «لیسله سلطان على الّذین آمنوا»
۳- ایمان و توکّل، قلعه اى است که انسان را از آسیب پذیرى حفظ مى کند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»
۴- پناه بردن به خداوند، نشانه ایمان به او و توکّل بر اوست. «فاستعذ باللَّه ... امنوا و على ربّهم یتوکّلون»
۵ - پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببرید، «فاستعذ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بیهوده است.)
۶- جز پناهندگى به او راه دیگرى نیست. «فاستعذ باللَّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن نمایش بیشتر
تاکنون نظری ثبت نشده است