سخنرانی حجت الاسلام سید محمد ضیاء آبادی با موضوع تَدبّر در قرآن، زمینه ی اصلاح قلب
تدبّر در قرآن امری بدیهی است که باید به آن پرداخته شود اما بیشتر ما انسانها به جای درک مفهوم آیات قرآن به لفظ قرآن پرداخته و برای درست خواندن قرآن تلاش می کنیم. این در حالی است که تدبر در قرآن تأثیر مستقیم بر روی قلب انسان داشته و انسان را به کمال می رساند. گاهی انسان در آیات تدبر نیز می کند اما چون درهای قلب خود را بسته و قفلی از گناه بر آن نهاده آیات اثری بر آن نخواهند داشت. قلبی که در اثر گناه زنگار گرفته باشد نمی تواند اثرات قرآن را در یابد.
به تعبیری خوراک اصلی دل و روح انسان یاد خداوند است و بنا بر روایات تنها با یاد خداوند است که دل ها آرام می گیرد و اگر انسان چیزی جز یاد خدا را در دل بپرورانند دل آرام نخواهد شد. در این حالت توحید انسان به خطر افتاده و او مشرک می شود.
تدبّر در قرآن امری بدیهی است که باید به آن پرداخته شود اما بیشتر ما انسانها به جای درک مفهوم آیات قرآن به لفظ قرآن پرداخته و برای درست خواندن قرآن تلاش می کنیم. این در حالی است که تدبر در قرآن تأثیر مستقیم بر روی قلب انسان داشته و انسان را به کمال می رساند. گاهی انسان در آیات تدبر نیز می کند اما چون درهای قلب خود را بسته و قفلی از گناه بر آن نهاده آیات اثری بر آن نخواهند داشت. قلبی که در اثر گناه زنگار گرفته باشد نمی تواند اثرات قرآن را در یابد.
به تعبیری خوراک اصلی دل و روح انسان یاد خداوند است و بنا بر روایات تنها با یاد خداوند است که دل ها آرام می گیرد و اگر انسان چیزی جز یاد خدا را در دل بپرورانند دل آرام نخواهد شد. در این حالت توحید انسان به خطر افتاده و او مشرک می شود.
کاربر مهمان