سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «توجه به قوانین و معروفها و منکرهای دین»، سال 1402
آیة الکرسی به زیبایی وحدانیت ذات اقدس الهی را تبیین و حی، ازلی و ابدی بودن خداوند متعال را تشریح نموده است. ذات اقدس الهی بهدوراز اوصاف بشر و مبرا از خواب و غفلت است؛ تنها خداوند متعال مالک است و همه هستی متعلق به اوست.
هیچکسی بدون اجازه خداوند نمیتواند شفاعت کند. خداوند متعال عالم به همهچیز است و قدرت و حکومت ایشان بر تمام آسمانها و زمین احاطه داشته، خستگی بر ایشان معنی ندارد.
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ». در پذیرش دین هیچ اکراه و اجباری راه ندارد و انسان باکمی تأمل به این موضوع دست مییابد. «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» برای فروع دین نیست، بلکه به اعتقاد برمیگردد؛ همانطور که به کسی بازور نمیتوان گفت الان روز یا شب است، اصل عقیده را نیز بازور نمیتوان تحمیل نمود.
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ». همانطور که برای حضور در دانشگاه هیچ اجباری وجود ندارد، ولی برای نحوه انتخاب رشته، نوع تحصیل، نحوه حضور و… هر دانشگاه قوانین و مقررات خاص خودش را داشته، باید ملتزم بدان بود؛ در اصل پذیرش اسلام نیز هیچ اکراهی وجود ندارد، ولی در صورت پذیرش، انسان باید پایبند به معروفها و منکرها باشد.
اثبات خداوند متعال کاملاً روشن و آشکار بوده، پذیرش دین به هیچ اکراه و اجباری نیاز ندارد. عقیده بادل و ذهن آدمی گرهخورده، فهم دین درگرو تعقل و تأمل است؛ همانطور که پزشک نسبت به جامعه گرفتار ویروس مسئولیت دارد، اگر جامعهای مشرک باشد وظیفه پیامبر است که دین را عرضه و با بیماری جهل مقابله نماید.
آیة الکرسی به زیبایی وحدانیت ذات اقدس الهی را تبیین و حی، ازلی و ابدی بودن خداوند متعال را تشریح نموده است. ذات اقدس الهی بهدوراز اوصاف بشر و مبرا از خواب و غفلت است؛ تنها خداوند متعال مالک است و همه هستی متعلق به اوست.
هیچکسی بدون اجازه خداوند نمیتواند شفاعت کند. خداوند متعال عالم به همهچیز است و قدرت و حکومت ایشان بر تمام آسمانها و زمین احاطه داشته، خستگی بر ایشان معنی ندارد.
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ». در پذیرش دین هیچ اکراه و اجباری راه ندارد و انسان باکمی تأمل به این موضوع دست مییابد. «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» برای فروع دین نیست، بلکه به اعتقاد برمیگردد؛ همانطور که به کسی بازور نمیتوان گفت الان روز یا شب است، اصل عقیده را نیز بازور نمیتوان تحمیل نمود.
«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ». همانطور که برای حضور در دانشگاه هیچ اجباری وجود ندارد، ولی برای نحوه انتخاب رشته، نوع تحصیل، نحوه حضور و… هر دانشگاه قوانین و مقررات خاص خودش را داشته، باید ملتزم بدان بود؛ در اصل پذیرش اسلام نیز هیچ اکراهی وجود ندارد، ولی در صورت پذیرش، انسان باید پایبند به معروفها و منکرها باشد.
اثبات خداوند متعال کاملاً روشن و آشکار بوده، پذیرش دین به هیچ اکراه و اجباری نیاز ندارد. عقیده بادل و ذهن آدمی گرهخورده، فهم دین درگرو تعقل و تأمل است؛ همانطور که پزشک نسبت به جامعه گرفتار ویروس مسئولیت دارد، اگر جامعهای مشرک باشد وظیفه پیامبر است که دین را عرضه و با بیماری جهل مقابله نماید.
کاربر مهمان
کاربر مهمان