- 18
- 1000
- 1000
- 1000
رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی، جلسه دهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی»، جلسه دهم: نگاه کلان به اجتماع، سال 1403
خطرناک بودن بیتوجهی به ابعاد اجتماعی دین چه اشکالی دارد یک دیندار به خودسازی بپردازند و دنبال جامعهسازی نباشد و به ابعاد اجتماعی دین توجه نکند؟! این نگاه نهتنها غلط بلکه خطرناک است. کسانیکه دینداری -اخلاق و معنویت - را فردی میدانند، کمکم در جامعه به قدرت و تأثیرگذاری بالایی میرسند که در لحظات حساس ممکن است ضربات جبرانناپذیری به دین و جامعه وارد کنند. تجربۀ تاریخی نشان میدهد رواج دینداری فردی، حداکثرِ دشمنی را ایجاد میکند. مهمترین مظلومیتهای ائمۀ هدی علیهم السلام بهخاطر این مسأله بود. کسانی که با دین فردی تعلیم و تربیت میشوند خطرناکند، چون بعداً میتوانند در مقابل دستورات اجتماعی و سیاسی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هم مقاومت کنند. آنها وقتی میبینند حضرت چند نفر را کشته است، میگویند ایشان پسر پیغمبر نیست؛ چون تند برخورد میکند. در دین فردی، کشتن ظالمین هم بیرحمی است. کسی که نگاه کلان اجتماعی ندارد، ممکن است روزی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را هم نفی کند. مهمترین قسم قرآن بیشتر آیات قرآن، اجتماعی هستند و قرآن بیشتر از اینکه کتاب اخلاق، عقاید و احکام فردی باشد، یک کتاب اجتماعی است. مباحث اجتماعی به گفتگوی بیشتری نیاز دارد و به بصیرت افراد خیلی وابسته است، مباحث اجتماعی سَیّال است و داوری در آن بسیار سخت است. اصلاً مباحث اجتماعی «امام» میخواهد؛ چون ادارۀ جامعه، تحلیل وضعیت جامعه و تکلیفِ اجتماعی، پیچیدگیهای زیادی دارد. مهمترین قسم قرآن دربارۀ اختلافات اجتماعی است. خداوند به خودش قسم میخورد کسانی که در اختلافاتشان، از قضاوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دلشان احساس ناراحتى کنند، ایمان ندارند: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً» سختترین قسمت پذیرش دین، مسائل اجتماعی است، خصوصاً اگر آدمها دچار بیماری دینداری فردی باشند. عدهای از چنین مسلمینی شمشیر کشیدند و میخواستند امیرالمؤمنین علیه السلام را بکشند؛ چون فقط قرآن میخواندند
خطرناک بودن بیتوجهی به ابعاد اجتماعی دین چه اشکالی دارد یک دیندار به خودسازی بپردازند و دنبال جامعهسازی نباشد و به ابعاد اجتماعی دین توجه نکند؟! این نگاه نهتنها غلط بلکه خطرناک است. کسانیکه دینداری -اخلاق و معنویت - را فردی میدانند، کمکم در جامعه به قدرت و تأثیرگذاری بالایی میرسند که در لحظات حساس ممکن است ضربات جبرانناپذیری به دین و جامعه وارد کنند. تجربۀ تاریخی نشان میدهد رواج دینداری فردی، حداکثرِ دشمنی را ایجاد میکند. مهمترین مظلومیتهای ائمۀ هدی علیهم السلام بهخاطر این مسأله بود. کسانی که با دین فردی تعلیم و تربیت میشوند خطرناکند، چون بعداً میتوانند در مقابل دستورات اجتماعی و سیاسی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هم مقاومت کنند. آنها وقتی میبینند حضرت چند نفر را کشته است، میگویند ایشان پسر پیغمبر نیست؛ چون تند برخورد میکند. در دین فردی، کشتن ظالمین هم بیرحمی است. کسی که نگاه کلان اجتماعی ندارد، ممکن است روزی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را هم نفی کند. مهمترین قسم قرآن بیشتر آیات قرآن، اجتماعی هستند و قرآن بیشتر از اینکه کتاب اخلاق، عقاید و احکام فردی باشد، یک کتاب اجتماعی است. مباحث اجتماعی به گفتگوی بیشتری نیاز دارد و به بصیرت افراد خیلی وابسته است، مباحث اجتماعی سَیّال است و داوری در آن بسیار سخت است. اصلاً مباحث اجتماعی «امام» میخواهد؛ چون ادارۀ جامعه، تحلیل وضعیت جامعه و تکلیفِ اجتماعی، پیچیدگیهای زیادی دارد. مهمترین قسم قرآن دربارۀ اختلافات اجتماعی است. خداوند به خودش قسم میخورد کسانی که در اختلافاتشان، از قضاوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دلشان احساس ناراحتى کنند، ایمان ندارند: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً» سختترین قسمت پذیرش دین، مسائل اجتماعی است، خصوصاً اگر آدمها دچار بیماری دینداری فردی باشند. عدهای از چنین مسلمینی شمشیر کشیدند و میخواستند امیرالمؤمنین علیه السلام را بکشند؛ چون فقط قرآن میخواندند
تاکنون نظری ثبت نشده است