- 15
- 1000
- 1000
- 1000
رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی، جلسه نهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی»، جلسه نهم: رویکرد اعتقادی در تعلیم و تربیت، سال 1403
برخی اشکالات شروع آموزش دین از اعتقادات یکی از آثار نامطلوب رویکرد اعتقادی در تعلیم و تربیت دینی این است که وقتی آموزش دین از اعتقادات شروع شود، احساس تحمیلگری و چهبسا تنفر در انسان ایجاد شود؛ چون از یک امر فینفسه معقول شروع کردهایم و نه از نیاز انسان. مستدل و معقول بودن یک حرف که مخاطب راه فرار از آن را نداشته باشد، دلیل نمیشود که آن حرف او را جذب کند، رشد بدهد و وادار به اقدام کند؛ اما روش قرآن که روش تربیت اجتماعی است، مخاطب را -بهویژه جوان و نوجوان- بهتر به دین جذب میکند. عوامل اجتماعی، علت اصلی مخالفت با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تربیت اعتقادی در توجیه تاریخ اسلام هم با مشکل روبرو است؛ مثلاً اگر بگوییم دشمنان به این علت شمشیر کشیدند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را به توحید دعوت کرد و فرمود خدا یکی است، آنها گفتند: نه! خدا دهتا است! بعد آنها شمشیر کشیدند؛ این تعبیر، صحیح نیست. مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نظرشان این است که نه مشرکین چندان به بتهایشان معتقد بودند که بهخاطر اعتقاد به بتها جلو پیغمبر بایستند، نه دعوای پیغمبر با آنها بهخاطر اعتقادات بود. جنگ آنها بر سر قدرت بود، مشرکین نمیخواستند موقعیت اجتماعیشان را از دست بدهند. وقتی به رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت انسان نگاه کنید، میبیند خدا انتظارات خیلی سطح بالایی دارد که مردم مکه آن انتظارات را نمیپذیرفتند، این نتیجهگیری تاریخی است که با مضامین عالی آیات قرآن هماهنگ است. چرا مردم از رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم رویگردان شدند؟
برخی اشکالات شروع آموزش دین از اعتقادات یکی از آثار نامطلوب رویکرد اعتقادی در تعلیم و تربیت دینی این است که وقتی آموزش دین از اعتقادات شروع شود، احساس تحمیلگری و چهبسا تنفر در انسان ایجاد شود؛ چون از یک امر فینفسه معقول شروع کردهایم و نه از نیاز انسان. مستدل و معقول بودن یک حرف که مخاطب راه فرار از آن را نداشته باشد، دلیل نمیشود که آن حرف او را جذب کند، رشد بدهد و وادار به اقدام کند؛ اما روش قرآن که روش تربیت اجتماعی است، مخاطب را -بهویژه جوان و نوجوان- بهتر به دین جذب میکند. عوامل اجتماعی، علت اصلی مخالفت با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تربیت اعتقادی در توجیه تاریخ اسلام هم با مشکل روبرو است؛ مثلاً اگر بگوییم دشمنان به این علت شمشیر کشیدند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را به توحید دعوت کرد و فرمود خدا یکی است، آنها گفتند: نه! خدا دهتا است! بعد آنها شمشیر کشیدند؛ این تعبیر، صحیح نیست. مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نظرشان این است که نه مشرکین چندان به بتهایشان معتقد بودند که بهخاطر اعتقاد به بتها جلو پیغمبر بایستند، نه دعوای پیغمبر با آنها بهخاطر اعتقادات بود. جنگ آنها بر سر قدرت بود، مشرکین نمیخواستند موقعیت اجتماعیشان را از دست بدهند. وقتی به رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت انسان نگاه کنید، میبیند خدا انتظارات خیلی سطح بالایی دارد که مردم مکه آن انتظارات را نمیپذیرفتند، این نتیجهگیری تاریخی است که با مضامین عالی آیات قرآن هماهنگ است. چرا مردم از رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم رویگردان شدند؟
تاکنون نظری ثبت نشده است