- 1520
- 1000
- 1000
- 1000
حقیقت معراج پیامبر صلیاللهعلیهوآله، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع «حقیقت معراج پیامبر صلیاللهعلیهوآله» جلسه اول، سال 1391
از مسلمات اعتقادی ما این است که الان بهشت و جهنم برزخ و قیامت وجود دارد ولی ما شرایط درک آنرا نداریم. اگر کسی در دنیا برود برزخ را درک می کند و وقتی نفخ صور دمیده شود، بهشت و جهنم قیامتی درک می شود. بهشت و جهنم در کجاست؟ جای بهشت و جهنم در عالم ظاهر و ملک دنیا نیست بلکه جای بهشت و جهنم در ملکوت این عالم دنیا است.یعنی پشت پرده ی و باطن این دنیاست. وقتی شما خواب می بینید در عالم ظاهر هیچ اتفاقی نیفتاده است بلکه در عالم باطن خودتان اتفاقاتی افتاده است. پس ما برای دیدن بهشت و جهنم ملکوتی، ابزار می خواهیم. بزرگترین مشاهده ی ملکوت عالم تا الان و تا قیامت، مشاهده ی معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملکوت عالم را مشاهده کرد است که برای احدی رخ نداده است. حضرت ابراهیم ملکوت را دید ولی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به فوق ملکوت رفت. پس معراج مشاهده از غیب عالم است. بخشی از مشاهده ای غیب، مشاهده ی بهشت و جهنم و بخشی مشاهده ی ملائک و بخشی مشاهده ی پیامبران بود. در سوره اسرا و نجم، بطور تصریح به معراج پیامبراشاره شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر کسی سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست، معراج، سوال و جواب در قبر و شفاعت. امام صادق علیه السلام می فرماید: برای پیامبر صد و بیست مرتبه معراج اتفاق افتاده است که یکی از معراج های پیامبر استثنائی است و در قرآن به این معراج اشاره شده است.
از مسلمات اعتقادی ما این است که الان بهشت و جهنم برزخ و قیامت وجود دارد ولی ما شرایط درک آنرا نداریم. اگر کسی در دنیا برود برزخ را درک می کند و وقتی نفخ صور دمیده شود، بهشت و جهنم قیامتی درک می شود. بهشت و جهنم در کجاست؟ جای بهشت و جهنم در عالم ظاهر و ملک دنیا نیست بلکه جای بهشت و جهنم در ملکوت این عالم دنیا است.یعنی پشت پرده ی و باطن این دنیاست. وقتی شما خواب می بینید در عالم ظاهر هیچ اتفاقی نیفتاده است بلکه در عالم باطن خودتان اتفاقاتی افتاده است. پس ما برای دیدن بهشت و جهنم ملکوتی، ابزار می خواهیم. بزرگترین مشاهده ی ملکوت عالم تا الان و تا قیامت، مشاهده ی معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملکوت عالم را مشاهده کرد است که برای احدی رخ نداده است. حضرت ابراهیم ملکوت را دید ولی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به فوق ملکوت رفت. پس معراج مشاهده از غیب عالم است. بخشی از مشاهده ای غیب، مشاهده ی بهشت و جهنم و بخشی مشاهده ی ملائک و بخشی مشاهده ی پیامبران بود. در سوره اسرا و نجم، بطور تصریح به معراج پیامبراشاره شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر کسی سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست، معراج، سوال و جواب در قبر و شفاعت. امام صادق علیه السلام می فرماید: برای پیامبر صد و بیست مرتبه معراج اتفاق افتاده است که یکی از معراج های پیامبر استثنائی است و در قرآن به این معراج اشاره شده است.
تاکنون نظری ثبت نشده است