- 112
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه نهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه نهم، سال 1402
ما در مرتبه اول تقوا را یک خصلت انسانی میبینیم که اساسا عموم انسانها برای زندگی بهتر تقوا و مراقبتهایی دارند، و هیچ وقت نمیتواند انسان بدون مراقبت در هر رشته و صنف و هر فرهنگی که هست زندگی کند. وقتی که کسی میخواهد پشت کنکور موفق شود یک جزئیاتی را برای درس خواندن به او توصیه میکنند که مراقبت کند آنها را و مراقبت کند از حافظه خود، از تمرکز خودش تا بتواند موفق بشود. تقوا یعنی اهل مراقبت بودن این مفهوم در مرتبه اول معنایی است برای تقوا که فرا دینی است، قبل از ایمان به خدا حتی قابل استحصال است و شاید اول قرآن کریم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین؛ منظور همین است این کتاب برای اهل مراقبت است کسانی که خودشان از فلسفه زندگی درک کردهاند، از قوانین حاکم بر حیات درک کردند، باید در این زندگی با مراقبت رفتار بکنند. آن وقت دین میآید و برنامه مراقبت را میدهد، آدم خوب است انگیزه مراقبت را از جای دیگری پیدا کند، از عقلانیتش، از اضطراری که بشر در حیات دارد برای این مراقبت و مراقب زندگی کردن.
کرامت انسانی اقتضا میکند که متقی باشیم. کرامت انسانی اتفاقاً یکی از وجوه بسیار زیبای این ماجرا است، که آن احساس عزت نفس و احساس کرامت موجب میشود که با مراقبت زندگی کند و این هم نبود پایینتر از این اضطرار ما است و راه دیگری نداریم. اضطرار یعنی مجبوریم. اگر با مراقبت زندگی نکنیم مثلاً با مراقبت در غذا خوردن زندگی نکنیم مریض میشویم و باید با توصیه دکتر مراقبت کنیم در غذا خوردن. مراقبت کنیم در مصرف دارو چارهای نداریم، این اضطرار عقلانی است. اضطرار عقلانی قبل از کرامت نفس است شما مرتبه را بالاتر بردید کرامت نفس فراتر از اضطرار عقلانی انگیزه بالاتری است که انسان اهل مراقبت باشد. الان ببینند یک کسی متخصص است، ببینند یک کسی انسان برجستهای است و کار حساسی دارد همه با احترام به او نگاه میکنند و میدانند که او یک عمری را با مراقبت زندگی کرده تا به اینجا رسیده است. این احترام به خاطر زحمت او است، نزد دیگران هم کریم است. پس ببینید تقوا میشود مراقبت کردن مراقبت کردنی که در مرتبه اول به آن مضطریم و در مرتبه بالاتر کرامت نفس اقتضا میکند، اهل مراقبت باشیم. در مرحله سوم خدا به میان میآید که شما عالیترین نوع انگیزه برای مراقبت را به خاطر خدا داشته باشید. اینجا اتقواللههای قرآن معنایش فهمیده میشود که تو خدا را مراعات کن. حالا من میخواهم امروز یک تفسیر انسان شناسانه و روانشناسانه از تقوای الهی داشتن ارائه بدهم یعنی کسی که دیندار هم نباشد بتواند درک بکند که معنای اتقوالله یعنی چه؟
ما در مرتبه اول تقوا را یک خصلت انسانی میبینیم که اساسا عموم انسانها برای زندگی بهتر تقوا و مراقبتهایی دارند، و هیچ وقت نمیتواند انسان بدون مراقبت در هر رشته و صنف و هر فرهنگی که هست زندگی کند. وقتی که کسی میخواهد پشت کنکور موفق شود یک جزئیاتی را برای درس خواندن به او توصیه میکنند که مراقبت کند آنها را و مراقبت کند از حافظه خود، از تمرکز خودش تا بتواند موفق بشود. تقوا یعنی اهل مراقبت بودن این مفهوم در مرتبه اول معنایی است برای تقوا که فرا دینی است، قبل از ایمان به خدا حتی قابل استحصال است و شاید اول قرآن کریم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین؛ منظور همین است این کتاب برای اهل مراقبت است کسانی که خودشان از فلسفه زندگی درک کردهاند، از قوانین حاکم بر حیات درک کردند، باید در این زندگی با مراقبت رفتار بکنند. آن وقت دین میآید و برنامه مراقبت را میدهد، آدم خوب است انگیزه مراقبت را از جای دیگری پیدا کند، از عقلانیتش، از اضطراری که بشر در حیات دارد برای این مراقبت و مراقب زندگی کردن.
کرامت انسانی اقتضا میکند که متقی باشیم. کرامت انسانی اتفاقاً یکی از وجوه بسیار زیبای این ماجرا است، که آن احساس عزت نفس و احساس کرامت موجب میشود که با مراقبت زندگی کند و این هم نبود پایینتر از این اضطرار ما است و راه دیگری نداریم. اضطرار یعنی مجبوریم. اگر با مراقبت زندگی نکنیم مثلاً با مراقبت در غذا خوردن زندگی نکنیم مریض میشویم و باید با توصیه دکتر مراقبت کنیم در غذا خوردن. مراقبت کنیم در مصرف دارو چارهای نداریم، این اضطرار عقلانی است. اضطرار عقلانی قبل از کرامت نفس است شما مرتبه را بالاتر بردید کرامت نفس فراتر از اضطرار عقلانی انگیزه بالاتری است که انسان اهل مراقبت باشد. الان ببینند یک کسی متخصص است، ببینند یک کسی انسان برجستهای است و کار حساسی دارد همه با احترام به او نگاه میکنند و میدانند که او یک عمری را با مراقبت زندگی کرده تا به اینجا رسیده است. این احترام به خاطر زحمت او است، نزد دیگران هم کریم است. پس ببینید تقوا میشود مراقبت کردن مراقبت کردنی که در مرتبه اول به آن مضطریم و در مرتبه بالاتر کرامت نفس اقتضا میکند، اهل مراقبت باشیم. در مرحله سوم خدا به میان میآید که شما عالیترین نوع انگیزه برای مراقبت را به خاطر خدا داشته باشید. اینجا اتقواللههای قرآن معنایش فهمیده میشود که تو خدا را مراعات کن. حالا من میخواهم امروز یک تفسیر انسان شناسانه و روانشناسانه از تقوای الهی داشتن ارائه بدهم یعنی کسی که دیندار هم نباشد بتواند درک بکند که معنای اتقوالله یعنی چه؟
تاکنون نظری ثبت نشده است