- 105
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه هفتم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه هفتم، سال 1402
ما بخواهیم خودمان را با قرآن هماهنگ کنیم، بیشتر از هر کلمهای باید بر مفهوم تقوا تأکید کنیم، بیشتر از مفهوم زهد، اخلاق، بیشتر از مفهوم خوب بودن به هر تعبیری که ممکن است در زبانهای مختلف به آن اشاره شود ما بیاییم به تقوا بپردازیم، همه اینها را در بر دارد، و هم هدف اصلی است، و هم ارزش گزاری اصلی باز هم روی این مفهوم است.
مثلاً بیشتر از مفهوم عدالت باید به تقوا بپردازیم از نظر ارزش، هدف عدالت هم حتی تقوا است، اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ یا اخلاق خوب کسی داشته باشد اگر متقی باشد از او پذیرفته میشود. عبادت اگر کسی داشته باشد اگر متقی باشد از او پذیرفته میشود، إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقینَ خدا فقط از متقین قبول میکند.
میزان و ملاک برای ارزش یابی یک انسان تقوا است و همین نشان میدهد تقوا درجاتی هم دارد.خب، پس جایگاه تقوا که بیش از 250 مرتبه خداوند متعال در قرآن کریم از تقوا سخن میگویند جایگاه تقوا در قرآن کاملاً مشخص است، منحصر به فرد است، و مانند این جایگاه نداریم حتی ایمان هم مثل تقوا نیست، ما باید بعداً در مورد ایمان هم صحبت بکنیم جزو مفاهیم کلیدی دین است، تاحالا جز دو مفهوم را بحث کردیم علم و عقل را و این که اصلاً کسی گفت دین، اول باید یاد علم بیفتد بعداً یاد عقل بعدش یاد تقوا باید بیفتد بعد آن میخواهیم از ایمان صحبت کنیم حالا یک مقایسهای اجمالی بین ایمان و تقوا عرض کنم، « وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ »در قرآن داریم عاقبت برای متقین است اما در قرآن داریم که ممکن است یک مومنی ایمانش را از دست بدهد و از دنیا برود، ملکه تقوا تضمین میکند عاقبت به خیری را ولی ایمان ممکن است مستودع باشد به تعبیر قرآن خداحافظی کننده باشد مستقر نباشد به همین دلیل تقوا یک اهمیت خاصی پیدا میکند حتی نسبت به مفهوم ایمان یا مثلاً تقوا فراتر از دین و خارج از ایمان هم در قرآن قابل تصور است. آنجایی که در ابتدای قرآن کریم میفرماید که: «ذَٰلِکَ ٱلۡکِتَٰبُ لَا رَیۡبَۛ فِیهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِینَ.»
ما بخواهیم خودمان را با قرآن هماهنگ کنیم، بیشتر از هر کلمهای باید بر مفهوم تقوا تأکید کنیم، بیشتر از مفهوم زهد، اخلاق، بیشتر از مفهوم خوب بودن به هر تعبیری که ممکن است در زبانهای مختلف به آن اشاره شود ما بیاییم به تقوا بپردازیم، همه اینها را در بر دارد، و هم هدف اصلی است، و هم ارزش گزاری اصلی باز هم روی این مفهوم است.
مثلاً بیشتر از مفهوم عدالت باید به تقوا بپردازیم از نظر ارزش، هدف عدالت هم حتی تقوا است، اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ یا اخلاق خوب کسی داشته باشد اگر متقی باشد از او پذیرفته میشود. عبادت اگر کسی داشته باشد اگر متقی باشد از او پذیرفته میشود، إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقینَ خدا فقط از متقین قبول میکند.
میزان و ملاک برای ارزش یابی یک انسان تقوا است و همین نشان میدهد تقوا درجاتی هم دارد.خب، پس جایگاه تقوا که بیش از 250 مرتبه خداوند متعال در قرآن کریم از تقوا سخن میگویند جایگاه تقوا در قرآن کاملاً مشخص است، منحصر به فرد است، و مانند این جایگاه نداریم حتی ایمان هم مثل تقوا نیست، ما باید بعداً در مورد ایمان هم صحبت بکنیم جزو مفاهیم کلیدی دین است، تاحالا جز دو مفهوم را بحث کردیم علم و عقل را و این که اصلاً کسی گفت دین، اول باید یاد علم بیفتد بعداً یاد عقل بعدش یاد تقوا باید بیفتد بعد آن میخواهیم از ایمان صحبت کنیم حالا یک مقایسهای اجمالی بین ایمان و تقوا عرض کنم، « وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ »در قرآن داریم عاقبت برای متقین است اما در قرآن داریم که ممکن است یک مومنی ایمانش را از دست بدهد و از دنیا برود، ملکه تقوا تضمین میکند عاقبت به خیری را ولی ایمان ممکن است مستودع باشد به تعبیر قرآن خداحافظی کننده باشد مستقر نباشد به همین دلیل تقوا یک اهمیت خاصی پیدا میکند حتی نسبت به مفهوم ایمان یا مثلاً تقوا فراتر از دین و خارج از ایمان هم در قرآن قابل تصور است. آنجایی که در ابتدای قرآن کریم میفرماید که: «ذَٰلِکَ ٱلۡکِتَٰبُ لَا رَیۡبَۛ فِیهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِینَ.»
تاکنون نظری ثبت نشده است