- 219
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه دوم: علم انسان، سال 1402
انسان دین را چیزی از مقوله علم بداند. با علم مگر انسان عاقل مخالفت میکند؟ با علم انسان عاقل چگونه برخورد میکند؟ جستجوگرانه. با علم انسان چگونه برخورد میکند؟ تسلیم میشود. هیچکسی لگد به یک درخت تازه کاشته شده میوه نمیزد که یالا میوه بده. به او فحش نمیدهد، بد و بیراه نمیگوید. همه به او میگویند آقا تسلیم باش، طبیعت این درخت این است که چهار سال بگذرد، هفت سال بگذرد. بستگی به درخت آن داشته باشد. یعنی علم انسان را تسلیم طبیعت میکند. انسان را صبور میکند. مسلمانی یعنی چه؟ تسلیم نتیجه علم شدن. برداشت عمومی یک چیز دیگر است. برداشت عمومی حالا ما در مورد برداشتهای غلط نمیتوانیم صحبت کنیم. این برداشت صحیح را صرفاً تقویت کنیم. خیلیها فکر میکنند دیندار شدن یعنی کورکورانه تسلیم یک نقطهای شدن. حالا آن نقطه را محترم بدانند یا ندانند کاری ندارم. نه، علم انسان را تسلیم طبیعت میکند. علم انسان را تسلیم قوانین علمی کشف شده میکند. وقتی مثلاً میگویند نیتوتن جاذبه زمین را کشف کرد که حالا قبل از آن مسلمانان بحثهای اینطوری نداریم. وقتی قانون جاذبه کشف شد جدول مندلیف تشخیص داده شده، همه تسلیم آن میشوند. این یعنی مسلمانی. وقتی که تو مسلمان نباشی یعنی کافر باشی، کافر یعنی چه؟ پوشاننده واقعیت. یعنی دیگر تو خواهنده علم نیستی، نخواهنده علم هستی. تو نمیخواهی زیر بار علم بروی. این برداشت صحیح است. کاری کردند بعضیها که یک گروههای فرهنگیای هستند در جامعه، در جهان هم همینطور. البته دوره آن گذشته است. حالا نمیدانم فارسی را پاس نداریم اشکالی ندارد؟ یک پوزیشن علمی میگیرند ضد دین. این دیگر خیلی متناقض است. یعنی پاردوکسیکال است. چطوری میشود یک کسی ژست علمی بگیرد بعد ضد دین باشد؟ اصلاً امکان دارد؟ مگر دین چیست؟ دین آنجایی که شما به یک عالم مراجعه میکنید، به یک عالم متخصص و اگر تبعیتی از او میکنید، این هم از باب علم است، این هم از باب عقل است. بعضیها وقتی که به آنها میگوییم دین چیزی از مقوله علم است، میگویند تعبدیات چه میشود؟ میگویم شما به متخصص جراح مراجعه میکنید. 12 سال بیشتر از شما درس خوانده است. تازه شما هم 12 سال را یکجای دیگری زحمت کشیدید درس خواندید. در مقابل او بیسواد نیستید. ولی چون تخصص او را نداریم، نسخهای مینویسد که خط او را هم نمیتوانیم بخوانیم ولی عقلا به تو میگویند این را اجرا کن. بعد شما میگویی آقا این یقینی نیست. عقلا به شما میگویند بله ولی آخرین یافته است. انقدر انسان در مقابل علم ظنی تسلیم است. چطوری انسان در مقابل علم تسلیم نباشد؟ تربیت دینی در مدارس چیست؟
انسان دین را چیزی از مقوله علم بداند. با علم مگر انسان عاقل مخالفت میکند؟ با علم انسان عاقل چگونه برخورد میکند؟ جستجوگرانه. با علم انسان چگونه برخورد میکند؟ تسلیم میشود. هیچکسی لگد به یک درخت تازه کاشته شده میوه نمیزد که یالا میوه بده. به او فحش نمیدهد، بد و بیراه نمیگوید. همه به او میگویند آقا تسلیم باش، طبیعت این درخت این است که چهار سال بگذرد، هفت سال بگذرد. بستگی به درخت آن داشته باشد. یعنی علم انسان را تسلیم طبیعت میکند. انسان را صبور میکند. مسلمانی یعنی چه؟ تسلیم نتیجه علم شدن. برداشت عمومی یک چیز دیگر است. برداشت عمومی حالا ما در مورد برداشتهای غلط نمیتوانیم صحبت کنیم. این برداشت صحیح را صرفاً تقویت کنیم. خیلیها فکر میکنند دیندار شدن یعنی کورکورانه تسلیم یک نقطهای شدن. حالا آن نقطه را محترم بدانند یا ندانند کاری ندارم. نه، علم انسان را تسلیم طبیعت میکند. علم انسان را تسلیم قوانین علمی کشف شده میکند. وقتی مثلاً میگویند نیتوتن جاذبه زمین را کشف کرد که حالا قبل از آن مسلمانان بحثهای اینطوری نداریم. وقتی قانون جاذبه کشف شد جدول مندلیف تشخیص داده شده، همه تسلیم آن میشوند. این یعنی مسلمانی. وقتی که تو مسلمان نباشی یعنی کافر باشی، کافر یعنی چه؟ پوشاننده واقعیت. یعنی دیگر تو خواهنده علم نیستی، نخواهنده علم هستی. تو نمیخواهی زیر بار علم بروی. این برداشت صحیح است. کاری کردند بعضیها که یک گروههای فرهنگیای هستند در جامعه، در جهان هم همینطور. البته دوره آن گذشته است. حالا نمیدانم فارسی را پاس نداریم اشکالی ندارد؟ یک پوزیشن علمی میگیرند ضد دین. این دیگر خیلی متناقض است. یعنی پاردوکسیکال است. چطوری میشود یک کسی ژست علمی بگیرد بعد ضد دین باشد؟ اصلاً امکان دارد؟ مگر دین چیست؟ دین آنجایی که شما به یک عالم مراجعه میکنید، به یک عالم متخصص و اگر تبعیتی از او میکنید، این هم از باب علم است، این هم از باب عقل است. بعضیها وقتی که به آنها میگوییم دین چیزی از مقوله علم است، میگویند تعبدیات چه میشود؟ میگویم شما به متخصص جراح مراجعه میکنید. 12 سال بیشتر از شما درس خوانده است. تازه شما هم 12 سال را یکجای دیگری زحمت کشیدید درس خواندید. در مقابل او بیسواد نیستید. ولی چون تخصص او را نداریم، نسخهای مینویسد که خط او را هم نمیتوانیم بخوانیم ولی عقلا به تو میگویند این را اجرا کن. بعد شما میگویی آقا این یقینی نیست. عقلا به شما میگویند بله ولی آخرین یافته است. انقدر انسان در مقابل علم ظنی تسلیم است. چطوری انسان در مقابل علم تسلیم نباشد؟ تربیت دینی در مدارس چیست؟
تاکنون نظری ثبت نشده است