display result search
منو
تفسیر سوره روم، جلسه چهارم

تفسیر سوره روم، جلسه چهارم

  • 1 تعداد قطعات
  • 39 دقیقه مدت قطعه
  • 30 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره روم؛ فضیلت های ماه رمضان"، جلسه چهارم، سال 1402


فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ۖ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ.
پس تو روی به دین استوار (اسلام و خدا پرستی) آور پیش از آنکه روزی بیاید که هیچ کس نتواند از امر خدا آن را برگرداند (و) در آن روز (بزرگ قیامت) خلائق فرقه فرقه شوند (گروهی دوزخی و گروهی بهشتت شوند.)
آیه 43 سوره روم مورد بحث است، یکی از کلماتی که در قرآن چند بار آمده است کلمه دین قیّم است. خود کلمه دین در قرآن به تعداد زیاد تکرار شده است، اما قیّم به معنای استوار و محکم است. در قرآن کریم 6 مرتبه کلمه دین قیّم به کار رفته است. کلمه دین در قرآن هیچ کجا جمع نیامده است و همه جا مفرد است. دین به معنای باور و اعتقاد است، اما شریعت یعنی احکام و شریعت قابل جمع شدن است. اما دین یکی است. شریعت به معنای قوانین یکی است و دین به معنای توحید است. در قرآن هم دین حق داریم و هم دین اسلام داریم، پس دین هم خالص، هم حق و هم استوار است. این دین در طول تاریخ در بین همه انبیا هم یکی بوده است. در دین هیچ خللی نیست ولی ممکن است دینداران مشکل داشته باشند.
لا اکراه فی الدین، به معنای این است که دین اکراه پذیر نیست. در دین هیچ سختی و اکراهی نیست، دین را یک سری آفت‌ها تهدید می‌کنند، یکی از آسیب‌های دین دین فروشی است که انسان این دین قیّم را بفروشد و دین را لهو ولعب دنیا قرار دهد. آسیب دوم دینداری، تبعیض است. دین یک مجموعه است که باید با هم دیده شود، نمی‌شود من نماز بخوانم و روزه بگیرم ولی خمس ندهم. آسیب سوم دین، ایجاد تحریف و بدعت در دین است. آسیب دیگر دین، نفاق در دین است. بعضی از اوقات آسیب‌های دین به دینداران برمی‌گردد مثل رهبر فاسد، امام جاهل. آسیب پنجم دینداری، تغییر رنگ است بعضی‌ها دینداری‌شان همراه با تغییر رنگ است. دینداری سخت است ولی باید این دین حفظ شود.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 39:29

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی