- 473
- 1000
- 1000
- 1000
لعن و برائت از دشمن رکن سلوک ایمانی، جلسه چهارم
سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محمد شریفیان با موضوع «لعن و برائت از دشمن رکن سلوک ایمانی»، جلسه چهارم، سال 1402
از ارکان سلوک ایمانی انسان این است که همانگونه که سلام بر امام حسین علیه السلام می دهد لعن بر دشمنان امام حسین علیه السلام بکند. همان طوری که یک عده ای در عالم جریان حق هستند و ما باید نگاهمان به آن جریان و ائمه آن جریان باشد و پیوند ما با آن جریان باشد، باید از جریان کفر و شرک خود را جدا کنیم. اتصال به این جریان و دوری از آن جریان.
بَدو مسئله لعن و برائت، اولا بغض است. حد قلبی انسان است. اگر می خواهیم جریان کفر و شرک را لعن کنیم و اعلام برائت از آن داشته باشیم، اولا باید قلب شما نسبت به این مسئله، یک موقف درست داشته باشد. موقف درست انسان نسبت به این مسئله بغض است. یعنی اینکه انسان از آن بدش بیاید. آدمی که می خواهد کفر و شرک و ظلم و نفاق را لعن کند باید قلب او از اینها و جریان آنها بدش بیاید. نمی شود انسان قلب متمایلی داشته باشد و حتی بی تفاوت باشد و بتواند لعن کند. این شدنی نیست. کسی می تواند از ابن زیاد اعلام برائت کند که از ابن زیاد بدش بیایید. این حد قلبی است و این حد اصل مسئله است. ممکن است شما نتوانید با ابن زیاد بجنگید و اصلا دست شما به او نرسد ولی باید ما از او و افعال او و صفات او بدمان بیاید.
مقابل بغض حب است. امام حسین علیه السلام را باید دوست داشته باشیم و صفات و افعال امام را دوست داشته باشیم. اینها حد قلبی است و هنوز تبدیل به فعل و اقدام نشده است.
از ارکان سلوک ایمانی انسان این است که همانگونه که سلام بر امام حسین علیه السلام می دهد لعن بر دشمنان امام حسین علیه السلام بکند. همان طوری که یک عده ای در عالم جریان حق هستند و ما باید نگاهمان به آن جریان و ائمه آن جریان باشد و پیوند ما با آن جریان باشد، باید از جریان کفر و شرک خود را جدا کنیم. اتصال به این جریان و دوری از آن جریان.
بَدو مسئله لعن و برائت، اولا بغض است. حد قلبی انسان است. اگر می خواهیم جریان کفر و شرک را لعن کنیم و اعلام برائت از آن داشته باشیم، اولا باید قلب شما نسبت به این مسئله، یک موقف درست داشته باشد. موقف درست انسان نسبت به این مسئله بغض است. یعنی اینکه انسان از آن بدش بیاید. آدمی که می خواهد کفر و شرک و ظلم و نفاق را لعن کند باید قلب او از اینها و جریان آنها بدش بیاید. نمی شود انسان قلب متمایلی داشته باشد و حتی بی تفاوت باشد و بتواند لعن کند. این شدنی نیست. کسی می تواند از ابن زیاد اعلام برائت کند که از ابن زیاد بدش بیایید. این حد قلبی است و این حد اصل مسئله است. ممکن است شما نتوانید با ابن زیاد بجنگید و اصلا دست شما به او نرسد ولی باید ما از او و افعال او و صفات او بدمان بیاید.
مقابل بغض حب است. امام حسین علیه السلام را باید دوست داشته باشیم و صفات و افعال امام را دوست داشته باشیم. اینها حد قلبی است و هنوز تبدیل به فعل و اقدام نشده است.
تاکنون نظری ثبت نشده است