- 496
- 1000
- 1000
- 1000
بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، جلسه ششم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»، جلسه ششم، سال 1402
چند مورد را حضرت آقا در طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن بیان فرمودند. بحث ضرورت نبوت، ضرورت وحی، نیاز ما به انبیا و بعثت انبیا. دوم بحث نسبت بین عقل با قوایی است که خدای متعال به ما داده برای اداره زندگی خودمان مثل عقلما، خیال ما، حس ما و حتی شهود ما. و سوم اینکه بعثتی که اتفاق می افتد، این متوقف بر یک بعثت در درون انبیاست و بعد هم یک بعثت اجتماعی در بیرون.
بعد هم اساس دعوت انبیاست که دعوت به توحید است و این توحید هم صرفا توحید در مقام عقیده نیست بلکه توحید در عرصه حیات اجتماعی و اقامه توحید در جامعه، اقامه نظام عدل و مبارزه با جهالت و بی عدالتی و ظلم و امثال اینهاست و این جزء ارکان دعوت است.
بعد هم بحث هدف انبیاست که در دو بخش بیان شده است که یکی تربیت انسان موحد است و دو اقامه یک نظام عادله، بر پا کردن یک نظامی که نظام متناسب با تربیت انسان موحد است که همان نظام اجتماعی مبتنی بر توحید است.
هفتمین مطلبی که بیان فرمودند جریان های معارض با انبیاست که از نظر قرآن چه جریان هایی در مقابل انبیا ایستادگی می کردند. یکی هم بحث پیروزی جبهه انبیاست. بحث بعد ایمان به این نبوت و مسئولیتی که ایجاد می کند.
میدان مبارزه ای که با بعثت انبیا آغاز می شود و سیری که سراسر درگیری و مبارزه با طواغیت هست و سختی های راه، منافات با ایجاد یک نظام معیشت صالح و سالم ندارد که این را باید توضیح بدهیم.
چند مورد را حضرت آقا در طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن بیان فرمودند. بحث ضرورت نبوت، ضرورت وحی، نیاز ما به انبیا و بعثت انبیا. دوم بحث نسبت بین عقل با قوایی است که خدای متعال به ما داده برای اداره زندگی خودمان مثل عقلما، خیال ما، حس ما و حتی شهود ما. و سوم اینکه بعثتی که اتفاق می افتد، این متوقف بر یک بعثت در درون انبیاست و بعد هم یک بعثت اجتماعی در بیرون.
بعد هم اساس دعوت انبیاست که دعوت به توحید است و این توحید هم صرفا توحید در مقام عقیده نیست بلکه توحید در عرصه حیات اجتماعی و اقامه توحید در جامعه، اقامه نظام عدل و مبارزه با جهالت و بی عدالتی و ظلم و امثال اینهاست و این جزء ارکان دعوت است.
بعد هم بحث هدف انبیاست که در دو بخش بیان شده است که یکی تربیت انسان موحد است و دو اقامه یک نظام عادله، بر پا کردن یک نظامی که نظام متناسب با تربیت انسان موحد است که همان نظام اجتماعی مبتنی بر توحید است.
هفتمین مطلبی که بیان فرمودند جریان های معارض با انبیاست که از نظر قرآن چه جریان هایی در مقابل انبیا ایستادگی می کردند. یکی هم بحث پیروزی جبهه انبیاست. بحث بعد ایمان به این نبوت و مسئولیتی که ایجاد می کند.
میدان مبارزه ای که با بعثت انبیا آغاز می شود و سیری که سراسر درگیری و مبارزه با طواغیت هست و سختی های راه، منافات با ایجاد یک نظام معیشت صالح و سالم ندارد که این را باید توضیح بدهیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است