- 603
- 1000
- 1000
- 1000
بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، جلسه چهارم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»، جلسه چهارم، سال 1402
یکی از اصلی ترین خطوط این طرح کلی اندیشه محور توحید است در این نظام اندیشه که محور همه نظام اندیشه هم هست. و در این کتاب اولا به دنبال ادله ای که برای اثبات این معارف به لحاظ نظری هست نبوده اند و در هیچ کجا شما استدلال نمی بینید و دنبال این جهت نبوده اند و واگذار کرده اند به سایر منابع. به دنبال این هستند که خطوط اصلی اندیشه توحید را از نظر قرآن و روایات بیان کنند که عمده مستندات هم قرآنی است. مستندات روایی هم محدود است.
در اثبات قرآنی این معانی و معارف هم به دنبال آن معارف باطنی آیات و امثال اینها نبوده اند که فرا دست های آیات، بلکه حتی به دنبال تفسیر کامل آیات هم نبوده اند و این کاملا پیداست. یعنی یک متن تفسیری که بخواهد کاملا یک آیه را به لحاظ ادبی و اقوال بررسی کند و از ظاهر آیه به تأویل حرکت کند، چنین چیزی شما نمی بینید. با یک متنی مواجه هستید که بیشتر به دنبال استظهار از آیات هست آن هم یک استظهار کاملا قابل دفاع و قابل قبول. البته در برخی موارد ممکن است یک برداشت های شخصی باشد ولی نوعا اینگونه است که می فرمایند ما به دنبال آن بخش و از آیات و معارف که در اختیار اهلبیت علیهم السلام است نیستیم. ظاهر آیت الکرسی یک چیزی به ما می فهماند. این آیه شریفه ای که توحید را معرفی می کند. اختلافات مفسرین را هم حتی مطرح نمی کنند و به آن واضحات آیات می پردازند.
مقدمه این است که توحید باید به یک نحوی که انسان ساز و زندگی ساز هست بیان بشود. اینگونه نیست که توحید یک سلسله مباحث نظری است برای گفتگوهای نظری و مجادلات نظری بلکه یک اعتقادی است انسان ساز و زندگی ساز و یک طرح زندگی اجتماعی که حیات شخصی در آن هست.
فهرستی که در باب توحید است از دو رکن بحث شده است. توحید در جهان بینی و توحید در ایدئولوژی.
یکی از اصلی ترین خطوط این طرح کلی اندیشه محور توحید است در این نظام اندیشه که محور همه نظام اندیشه هم هست. و در این کتاب اولا به دنبال ادله ای که برای اثبات این معارف به لحاظ نظری هست نبوده اند و در هیچ کجا شما استدلال نمی بینید و دنبال این جهت نبوده اند و واگذار کرده اند به سایر منابع. به دنبال این هستند که خطوط اصلی اندیشه توحید را از نظر قرآن و روایات بیان کنند که عمده مستندات هم قرآنی است. مستندات روایی هم محدود است.
در اثبات قرآنی این معانی و معارف هم به دنبال آن معارف باطنی آیات و امثال اینها نبوده اند که فرا دست های آیات، بلکه حتی به دنبال تفسیر کامل آیات هم نبوده اند و این کاملا پیداست. یعنی یک متن تفسیری که بخواهد کاملا یک آیه را به لحاظ ادبی و اقوال بررسی کند و از ظاهر آیه به تأویل حرکت کند، چنین چیزی شما نمی بینید. با یک متنی مواجه هستید که بیشتر به دنبال استظهار از آیات هست آن هم یک استظهار کاملا قابل دفاع و قابل قبول. البته در برخی موارد ممکن است یک برداشت های شخصی باشد ولی نوعا اینگونه است که می فرمایند ما به دنبال آن بخش و از آیات و معارف که در اختیار اهلبیت علیهم السلام است نیستیم. ظاهر آیت الکرسی یک چیزی به ما می فهماند. این آیه شریفه ای که توحید را معرفی می کند. اختلافات مفسرین را هم حتی مطرح نمی کنند و به آن واضحات آیات می پردازند.
مقدمه این است که توحید باید به یک نحوی که انسان ساز و زندگی ساز هست بیان بشود. اینگونه نیست که توحید یک سلسله مباحث نظری است برای گفتگوهای نظری و مجادلات نظری بلکه یک اعتقادی است انسان ساز و زندگی ساز و یک طرح زندگی اجتماعی که حیات شخصی در آن هست.
فهرستی که در باب توحید است از دو رکن بحث شده است. توحید در جهان بینی و توحید در ایدئولوژی.
تاکنون نظری ثبت نشده است