- 1155
- 1000
- 1000
- 1000
امامت، طرحی عظیم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "امامت، طرحی عظیم"،سال 1400
امامت، یک طرح بزرگی است که بر اساس کتاب الهی به انجام می رسد، یعنی آنچه که در دست امام هست قرآن است. امام کسی هست که عالم به کتاب خداست و این لازمه امامت امام است. این طرح خیلی پیچیده است. امام، کسی هست که صاحب ملک عظیم است و صاحب امر الهی و با آن کار عالم را پیش میبرد. خدای متعال این عالم را آفریده است و با امر الهی این عالم هدایت میشود، این امری که عالم با آن هدایت میشود در اختیار امام است. در سوره مبارکه آل عمران خدای متعال میفرماید که خدای متعال خدا اجازه نمیدهد که مومنین با کفار آمیخته بمانند و خبیث و طیب را از هم جدا می کند. عاشورا، صحنه جدا شدن خبیث از طیب هست. بنابراین وقتی کسی امام می شود به دنبال این است که آن امر الهی را محقق کند او صاحب امر میشود و امر الهی به او اعطا میشود و با فرمان او عالم اداره میشود، با فرمان و خیر و شر از هم جدا می شوند. امامی که صاحب امر است، پردههای غیب هم در دست اوست و با غیب عالم را پیش میبرد. این ملک عظیم مقام امامت است و این همان موضع درگیری ائمه نار و ائمه ولایت است. حسادت بر سر این ملک عظیم است. ائمه نار بر اساس حسادت، یک ملکی را برای خود ساخته اند. این امامتی که به ائمه داده شده است. برای تحققش نیاز به یک قواعدی دارد. خدای متعال وعده داده است که این امامت محقق می شود و عالم به حیات طیبه میرسد، وعده خدا حق است. عالم محیط لقاء الله می شود ولی تا زمانی که ما در حجاب هستیم، لقاء الله محقق نمیشود باید یک مراحلی طی شود تا ما بتوانیم به این مرتبه برسیم. باید حجابهای ظلمانی را کنار بزنیم و صفات حمیده را کسب کنیم. انسان تا در تاریکی است با همه مخلوقات سروکار دارد ولی خدا را پیدا نمیکند اما وقتی عالم روشن می شود به هر طرف که بنگریم حق را میبینیم. وقتی نور ایمان بیاید در وجود انسان، به هر طرف نگاه کند خدا را می بیند. امام آن خورشیدی است که طلوع کرده ولی در حجاب است و تا خورشید در حجاب است این عالم ظلمانی است. باید پرده ها کنار زده شود تا به لقاءالله برسیم. دنیا محیط لهو و لعب است اما دار آخرت سرای دیگری است که با ظهور محقق میشود. وقتی حقیقت ولایت در عالم ظاهر شود، عالم لقاالله میشود. یکی از معانی غیب همین است که حقیقت ولایت در پس پرده رفته است و با ظهور امام زمان عجل الله پردهها کنار میرود. برای اینکه به لقاءالله برسیم لازم است از یک محیط امتحان عبور کنیم. در این محیط امتحان افراد دو دسته می شوند؛ دسته اول، در پایان فاسق می شوند و از دایره ولایت خارج میشوند. دسته دوم، مومنین میشوند و به عصر ظهور میرسند. بدون گذر از این دوران، عصر ظهور محقق نمی شود.
امامت، یک طرح بزرگی است که بر اساس کتاب الهی به انجام می رسد، یعنی آنچه که در دست امام هست قرآن است. امام کسی هست که عالم به کتاب خداست و این لازمه امامت امام است. این طرح خیلی پیچیده است. امام، کسی هست که صاحب ملک عظیم است و صاحب امر الهی و با آن کار عالم را پیش میبرد. خدای متعال این عالم را آفریده است و با امر الهی این عالم هدایت میشود، این امری که عالم با آن هدایت میشود در اختیار امام است. در سوره مبارکه آل عمران خدای متعال میفرماید که خدای متعال خدا اجازه نمیدهد که مومنین با کفار آمیخته بمانند و خبیث و طیب را از هم جدا می کند. عاشورا، صحنه جدا شدن خبیث از طیب هست. بنابراین وقتی کسی امام می شود به دنبال این است که آن امر الهی را محقق کند او صاحب امر میشود و امر الهی به او اعطا میشود و با فرمان او عالم اداره میشود، با فرمان و خیر و شر از هم جدا می شوند. امامی که صاحب امر است، پردههای غیب هم در دست اوست و با غیب عالم را پیش میبرد. این ملک عظیم مقام امامت است و این همان موضع درگیری ائمه نار و ائمه ولایت است. حسادت بر سر این ملک عظیم است. ائمه نار بر اساس حسادت، یک ملکی را برای خود ساخته اند. این امامتی که به ائمه داده شده است. برای تحققش نیاز به یک قواعدی دارد. خدای متعال وعده داده است که این امامت محقق می شود و عالم به حیات طیبه میرسد، وعده خدا حق است. عالم محیط لقاء الله می شود ولی تا زمانی که ما در حجاب هستیم، لقاء الله محقق نمیشود باید یک مراحلی طی شود تا ما بتوانیم به این مرتبه برسیم. باید حجابهای ظلمانی را کنار بزنیم و صفات حمیده را کسب کنیم. انسان تا در تاریکی است با همه مخلوقات سروکار دارد ولی خدا را پیدا نمیکند اما وقتی عالم روشن می شود به هر طرف که بنگریم حق را میبینیم. وقتی نور ایمان بیاید در وجود انسان، به هر طرف نگاه کند خدا را می بیند. امام آن خورشیدی است که طلوع کرده ولی در حجاب است و تا خورشید در حجاب است این عالم ظلمانی است. باید پرده ها کنار زده شود تا به لقاءالله برسیم. دنیا محیط لهو و لعب است اما دار آخرت سرای دیگری است که با ظهور محقق میشود. وقتی حقیقت ولایت در عالم ظاهر شود، عالم لقاالله میشود. یکی از معانی غیب همین است که حقیقت ولایت در پس پرده رفته است و با ظهور امام زمان عجل الله پردهها کنار میرود. برای اینکه به لقاءالله برسیم لازم است از یک محیط امتحان عبور کنیم. در این محیط امتحان افراد دو دسته می شوند؛ دسته اول، در پایان فاسق می شوند و از دایره ولایت خارج میشوند. دسته دوم، مومنین میشوند و به عصر ظهور میرسند. بدون گذر از این دوران، عصر ظهور محقق نمی شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است