سخنرانی حجت الاسلام مرتضی دهشت با موضوع "جهاد تبیین، یک ضرورت دینی"، سال 1400
«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ.»
جهاد تبیین، همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردهاند یک ضرورت دینی و لازم است که باید مورد توجه قرار گیرد. در رابطه با مسئله جهاد تبیین چهار رکن است که باید بیشتر مورد توجه باشد.
ابتدائاً باید به چرایی ها توجه کرد و اینکه چرا باید جهاد تبیین کرد؟
دوم، توجه به چیستی ها محتوا و ماهیت است.
سوم، راهبردهای عملی در جهاد تبیین کدام است؟
چهارم، اشاره به آثار شگفتانگیز و برکات این جهاد تبیین است؟
مقام معظم رهبری جهاد تبیین را به عنوان یک فریضه در جامعه اسلامی مطرح کردند. در حوزه چرایی ها، یعنی چرا باید جهاد تبیین داشته باشیم؟ باید بگوییم که چون ضرورت ها و رسالت در این قسمت است. دهها آیه قرآن به همین چرایی پاسخ می دهد. آیه 187 سوره آل عمران می فرماید: «آنهایی که کتاب به آنها داده شد و معرفت پیدا کردند. به یک معنا عالمان دینی و انسانهای مطلع هستند که آگاه شدهاند و از مباحث دین مطلع هستند و این را باید برای مردم بیان کنند و کتمان و مخفی نکنند.» یکی از اشکالاتی که بر قوم یهود و نصارا وارد است، این است که آنها حقایق را می دیدند اما کتمان می کردند و این ویژگی جهاد تبیین در آنها نبود. تعبیر قرآن این است، که اینها جهاد تبیین را پشت گوش انداختند و با اندک ثمنی معامله کردند. اگر علمای یهود و نصارا در جهاد تبیین وارد میشدند قوم شان دچار گمراهی نمی شد. اساس رسالت انبیاء و اولیای الهی همین جهاد تبیین بوده است. در حوزه چیستی و ماهیت جهاد تبیین باید در مورد محتوا و حقیقت این جهاد بگوییم. جهاد از کلمه جهد به معنای تلاش و کوشش و جدیت در تلاش و کوشش است. نوعاً اهل لغت معتقد هستند که این کلمه بار ارزشی مقدسی دارد، چون در آن تقرب به خدای متعال دارد. لذا در راه خدا اگر کسی کاری کند به او مجاهد می گویند. جهاد تبیین هم بار ارزشی معنوی دارد و کار مقدسی است. کلمه تبیین هم به معنای آشکار و واضح شدن است. جهاد تبیین یعنی تلاش برای آشکار شدن و واضح شدن. در حوزه چیستی و محتوا هر چیزی که ویژگی این را داشته باشد که ما آن را تبیین کنیم، جهاد تبیین است. راهبردها هم به معنای شیوه عملی کردن جهاد تبیین است، یعنی حرکت بر اساس مدل ها. قرآن یک بیان است برای مردم. قسمت چهارم هم آثار و برکات این جهاد است. در قرآن آیاتی در مورد تبیین آمده است. قرآن میفرماید: وقتی شما تبیین میکنید تفرقه ها برداشته میشود و مرز بین حق و باطل مشخص میشود. حضرت زهرا (س) هم در خطبه هایشان جهاد تبیین می کردند و اختلافات را برمیداشتند. اثر دوم جهاد، تحکیم باورهاست. قرآن، این تحکیم باورها را مبنی بر عقلانیت میداند. اثر سوم، امیدآفرینی است که در جامعه منجر به رشد می شود. اگر جهاد تبیین را درست در جامعه پیاده کنیم این ملت به اوج قلههای سعادت و عزت و معنویت می رسد.
«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا ۖ فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ.»
جهاد تبیین، همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردهاند یک ضرورت دینی و لازم است که باید مورد توجه قرار گیرد. در رابطه با مسئله جهاد تبیین چهار رکن است که باید بیشتر مورد توجه باشد.
ابتدائاً باید به چرایی ها توجه کرد و اینکه چرا باید جهاد تبیین کرد؟
دوم، توجه به چیستی ها محتوا و ماهیت است.
سوم، راهبردهای عملی در جهاد تبیین کدام است؟
چهارم، اشاره به آثار شگفتانگیز و برکات این جهاد تبیین است؟
مقام معظم رهبری جهاد تبیین را به عنوان یک فریضه در جامعه اسلامی مطرح کردند. در حوزه چرایی ها، یعنی چرا باید جهاد تبیین داشته باشیم؟ باید بگوییم که چون ضرورت ها و رسالت در این قسمت است. دهها آیه قرآن به همین چرایی پاسخ می دهد. آیه 187 سوره آل عمران می فرماید: «آنهایی که کتاب به آنها داده شد و معرفت پیدا کردند. به یک معنا عالمان دینی و انسانهای مطلع هستند که آگاه شدهاند و از مباحث دین مطلع هستند و این را باید برای مردم بیان کنند و کتمان و مخفی نکنند.» یکی از اشکالاتی که بر قوم یهود و نصارا وارد است، این است که آنها حقایق را می دیدند اما کتمان می کردند و این ویژگی جهاد تبیین در آنها نبود. تعبیر قرآن این است، که اینها جهاد تبیین را پشت گوش انداختند و با اندک ثمنی معامله کردند. اگر علمای یهود و نصارا در جهاد تبیین وارد میشدند قوم شان دچار گمراهی نمی شد. اساس رسالت انبیاء و اولیای الهی همین جهاد تبیین بوده است. در حوزه چیستی و ماهیت جهاد تبیین باید در مورد محتوا و حقیقت این جهاد بگوییم. جهاد از کلمه جهد به معنای تلاش و کوشش و جدیت در تلاش و کوشش است. نوعاً اهل لغت معتقد هستند که این کلمه بار ارزشی مقدسی دارد، چون در آن تقرب به خدای متعال دارد. لذا در راه خدا اگر کسی کاری کند به او مجاهد می گویند. جهاد تبیین هم بار ارزشی معنوی دارد و کار مقدسی است. کلمه تبیین هم به معنای آشکار و واضح شدن است. جهاد تبیین یعنی تلاش برای آشکار شدن و واضح شدن. در حوزه چیستی و محتوا هر چیزی که ویژگی این را داشته باشد که ما آن را تبیین کنیم، جهاد تبیین است. راهبردها هم به معنای شیوه عملی کردن جهاد تبیین است، یعنی حرکت بر اساس مدل ها. قرآن یک بیان است برای مردم. قسمت چهارم هم آثار و برکات این جهاد است. در قرآن آیاتی در مورد تبیین آمده است. قرآن میفرماید: وقتی شما تبیین میکنید تفرقه ها برداشته میشود و مرز بین حق و باطل مشخص میشود. حضرت زهرا (س) هم در خطبه هایشان جهاد تبیین می کردند و اختلافات را برمیداشتند. اثر دوم جهاد، تحکیم باورهاست. قرآن، این تحکیم باورها را مبنی بر عقلانیت میداند. اثر سوم، امیدآفرینی است که در جامعه منجر به رشد می شود. اگر جهاد تبیین را درست در جامعه پیاده کنیم این ملت به اوج قلههای سعادت و عزت و معنویت می رسد.
تاکنون نظری ثبت نشده است