- 27
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، 46
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی» جلسه چهل و ششم: عناصر سیاست ورزی در جامعه اسلامی، سال 1403
یک شبهه رایجی است که در ذهن ها ایجاد شده اگر چه ممکن است خیلی ها سوال نکنند که این شبهه را برطرف کنند و اون این است که معمولاً گفته می شود دو بُعد جمهوریت و اسلامیت نظام یک جوری می گویند که دو بُعد جمهوریت و اسلامیت انگار داخل اسلام جمهوریت نیست این اضافه شده حالا به اجازه اسلام یا بدون اجازه اسلام به اقتضائات روز جمهوریت موضوعی است اضافه شده بر اسلام، به همین دلیل بعضی ها می گویند که آقا یک وقت نگویید حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی انگار وقتی اسلام باشد داخلش جمهوریت نیست، یا موضوع ولایت را بعضی ها این گونه مطرح می کنند که امر ولایت یا ولایت مداری یا امر مردم سالاری، ولایت مداری و مردم سالاری را باید در هم بیامیزیم انگار اینها دو جزء هستند که به هم اضافه شدند در جامعه ما، این خوب ظلم بزرگی به اسلام است، یک غرب زدگی مفرط و جاهلانه است این گونه نگاه کردن به دین، یعنی در اثر یک غرب زدگی افراطی و جاهلانه بعضی ها تصور کردند جمهوریت کشفی است که جوامع غربی انجام دادند در اسلام که همچین چیزی نبوده حالا ما مسلمان ها در این حکومتی که اسلامی هست باید جمهوریت را هم از اندیشه های سیاسی غربی بگیریم اینجا قاطی کنیم، خوب واقعا این ظلم به رسول خدا و ظلم به امیر المومنین علیهما آلاف التحیۀ و الثنا هست که ما تصور کنیم در اسلامیت در ولایت امر جمهوریت مشارکت مردم در حق سرنوشت خودشان در حقی که دارند برای تعیین سرنوشت وجود ندارد، ما در سیره خدا به ویژه آن دو بزرگوار دو معصوم برتر عالم هستی می بینیم که حضرت رسول با این که خودشان دانای کل بودند عقل کل بودند مدام به مردم می گفتند عشیروا علیَّ به من مشورت بدهید مردم را مشارکت می دادند در تصمیم گیری، یعنی آن اصلی ترین جایی که ما حتی انتظار داریم اینجا از طریق وحی و عقل نبوی و علم الهی تامین بشود بدون دخالت انسان ها، اینجا را دیگر ما انتظار داریم بعد در شیوه اداره هم همینطور هم حضرت رسول و هم حضرت علی علیهما آلاف التحیۀ و الثنا مردم را مشارکت می دادند برای اجرای یک امر دینی، و قران هم مشحون است به این معنا، در واقع بر اساس آنچه که در دین ما موجود هست نه تنها جمهوریت رایج حالا ممکن است صورت ها فرق بکند یک وقت مثلاً رای گیری بشود کما اینکه در کشور ما سه نوع رای گیری هست یک نوع رای گیری مستقیم برای ریاست جمهور یک نوع رای گیری مستقیم برای ولایت فقیه یک نوع رای گیری برای مجلس اسلامی یک نوع رای گیری برای شورای شهر، یک نوع رای گیری برای نظام پزشکی، نظام مهندسی، متخصصین رای گیری برایشان فراهم می شود زمینه اش، انواع و اقسام مشارکت ها موجود هست مشارکت های بهتر از این هم شاید بشود تصور کرد که کمتر خلل و آسیبی داشته باشد ولی به هر حال این مشارکت مردم در اداره امور در ذات دین، جزو دستورات دین، جزو واجب ترین واجبات دین است لذا ما اصلا نمی توانیم تصور کنیم حکومت اسلامی که بدون جمهوریت باشد و این نیست که جمهوریت که حالا این واژه را خیلی دوست نداریم به کار ببریم و یا تعمدمان در به کار بردنش این است که ذهن ها نزدیک است دموکراسی این طور نیست که مولود اندیشه غیر از اسلام باشد و ما هم مجبور باشیم این را یک جوری.
یک شبهه رایجی است که در ذهن ها ایجاد شده اگر چه ممکن است خیلی ها سوال نکنند که این شبهه را برطرف کنند و اون این است که معمولاً گفته می شود دو بُعد جمهوریت و اسلامیت نظام یک جوری می گویند که دو بُعد جمهوریت و اسلامیت انگار داخل اسلام جمهوریت نیست این اضافه شده حالا به اجازه اسلام یا بدون اجازه اسلام به اقتضائات روز جمهوریت موضوعی است اضافه شده بر اسلام، به همین دلیل بعضی ها می گویند که آقا یک وقت نگویید حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی انگار وقتی اسلام باشد داخلش جمهوریت نیست، یا موضوع ولایت را بعضی ها این گونه مطرح می کنند که امر ولایت یا ولایت مداری یا امر مردم سالاری، ولایت مداری و مردم سالاری را باید در هم بیامیزیم انگار اینها دو جزء هستند که به هم اضافه شدند در جامعه ما، این خوب ظلم بزرگی به اسلام است، یک غرب زدگی مفرط و جاهلانه است این گونه نگاه کردن به دین، یعنی در اثر یک غرب زدگی افراطی و جاهلانه بعضی ها تصور کردند جمهوریت کشفی است که جوامع غربی انجام دادند در اسلام که همچین چیزی نبوده حالا ما مسلمان ها در این حکومتی که اسلامی هست باید جمهوریت را هم از اندیشه های سیاسی غربی بگیریم اینجا قاطی کنیم، خوب واقعا این ظلم به رسول خدا و ظلم به امیر المومنین علیهما آلاف التحیۀ و الثنا هست که ما تصور کنیم در اسلامیت در ولایت امر جمهوریت مشارکت مردم در حق سرنوشت خودشان در حقی که دارند برای تعیین سرنوشت وجود ندارد، ما در سیره خدا به ویژه آن دو بزرگوار دو معصوم برتر عالم هستی می بینیم که حضرت رسول با این که خودشان دانای کل بودند عقل کل بودند مدام به مردم می گفتند عشیروا علیَّ به من مشورت بدهید مردم را مشارکت می دادند در تصمیم گیری، یعنی آن اصلی ترین جایی که ما حتی انتظار داریم اینجا از طریق وحی و عقل نبوی و علم الهی تامین بشود بدون دخالت انسان ها، اینجا را دیگر ما انتظار داریم بعد در شیوه اداره هم همینطور هم حضرت رسول و هم حضرت علی علیهما آلاف التحیۀ و الثنا مردم را مشارکت می دادند برای اجرای یک امر دینی، و قران هم مشحون است به این معنا، در واقع بر اساس آنچه که در دین ما موجود هست نه تنها جمهوریت رایج حالا ممکن است صورت ها فرق بکند یک وقت مثلاً رای گیری بشود کما اینکه در کشور ما سه نوع رای گیری هست یک نوع رای گیری مستقیم برای ریاست جمهور یک نوع رای گیری مستقیم برای ولایت فقیه یک نوع رای گیری برای مجلس اسلامی یک نوع رای گیری برای شورای شهر، یک نوع رای گیری برای نظام پزشکی، نظام مهندسی، متخصصین رای گیری برایشان فراهم می شود زمینه اش، انواع و اقسام مشارکت ها موجود هست مشارکت های بهتر از این هم شاید بشود تصور کرد که کمتر خلل و آسیبی داشته باشد ولی به هر حال این مشارکت مردم در اداره امور در ذات دین، جزو دستورات دین، جزو واجب ترین واجبات دین است لذا ما اصلا نمی توانیم تصور کنیم حکومت اسلامی که بدون جمهوریت باشد و این نیست که جمهوریت که حالا این واژه را خیلی دوست نداریم به کار ببریم و یا تعمدمان در به کار بردنش این است که ذهن ها نزدیک است دموکراسی این طور نیست که مولود اندیشه غیر از اسلام باشد و ما هم مجبور باشیم این را یک جوری.
تاکنون نظری ثبت نشده است