- 294
- 1000
- 1000
- 1000
تحلیل تاریخی واقعه کربلا، 1
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تحلیل تاریخی واقعه کربلا»، جلسه اول، سال 1403
یکی از خطرات جدّی که باعث سقوط افرادی است که به سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین توجّه داشتهاند یا خواستهاند به آن تأسّی کنند یا خواستهاند آن را بفهمند، این بوده است که سیرهی یک امام را با سیرهی یک امام دیگری مقایسه کردهاند.
هل منطق، طلبهها میگویند وقتی خواستی بین دو چیز قیاس کنی، باید مثلاً هشت جهت را ببینی، باید موضوع و زمان و مکان و موارد دیگری یکی باشد.
قیاس کردنِ دو حادثهی تاریخی، چون حداقل در دو ظرف تاریخی رخ داده است، قهرمان آن هم دو فردی هستند که در نگاه دیگران با یکدیگران متفاوت هستند؛ همین موضوع کافی است که دو موضوع و دو اتفاق به این راحتی قابل قیاس نباشند.
مثلاً گاهی مطرح میشود که الآن در چه دورهای هستیم؟ آیا ما الآن در دورهی فتح خیبر هستیم؟ یا در دورهی صلح حدیبیه هستیم؟ یا در دورهی اُحُد هستیم؟ یا در دورهی صلحِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه هستیم؟
اگر واقعیت را بخواهید و ما اهل دقّت باشیم، پاسخ این است که ما در هیچ دورهای نیستیم، و فقط ممکن است از جهاتی به بعضی از آنها شباهتهایی داشته باشیم، اما اینکه الآن کدامیک از آن زمانهاست، الآن هیچیک از آن زمانها نیست.
اهل ریاضی دو مثلثی که همه چیزشان مثل هم هستند، یعنی هم اضلاع، هم زوایایشان مانند هم هست، یعنی دو سه گوشی که همه چیزشان مانند یکدیگر است را یکسان درنظر نمیگیرند، بلکه میگویند این دو مثلث با یکدیگر همنِهِشت هستند، یعنی این دو مثلث با یکدیگر منطبق میشوند.
یکی از خطرات جدّی که باعث سقوط افرادی است که به سیرهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین توجّه داشتهاند یا خواستهاند به آن تأسّی کنند یا خواستهاند آن را بفهمند، این بوده است که سیرهی یک امام را با سیرهی یک امام دیگری مقایسه کردهاند.
هل منطق، طلبهها میگویند وقتی خواستی بین دو چیز قیاس کنی، باید مثلاً هشت جهت را ببینی، باید موضوع و زمان و مکان و موارد دیگری یکی باشد.
قیاس کردنِ دو حادثهی تاریخی، چون حداقل در دو ظرف تاریخی رخ داده است، قهرمان آن هم دو فردی هستند که در نگاه دیگران با یکدیگران متفاوت هستند؛ همین موضوع کافی است که دو موضوع و دو اتفاق به این راحتی قابل قیاس نباشند.
مثلاً گاهی مطرح میشود که الآن در چه دورهای هستیم؟ آیا ما الآن در دورهی فتح خیبر هستیم؟ یا در دورهی صلح حدیبیه هستیم؟ یا در دورهی اُحُد هستیم؟ یا در دورهی صلحِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه هستیم؟
اگر واقعیت را بخواهید و ما اهل دقّت باشیم، پاسخ این است که ما در هیچ دورهای نیستیم، و فقط ممکن است از جهاتی به بعضی از آنها شباهتهایی داشته باشیم، اما اینکه الآن کدامیک از آن زمانهاست، الآن هیچیک از آن زمانها نیست.
اهل ریاضی دو مثلثی که همه چیزشان مثل هم هستند، یعنی هم اضلاع، هم زوایایشان مانند هم هست، یعنی دو سه گوشی که همه چیزشان مانند یکدیگر است را یکسان درنظر نمیگیرند، بلکه میگویند این دو مثلث با یکدیگر همنِهِشت هستند، یعنی این دو مثلث با یکدیگر منطبق میشوند.
کاربر مهمان