- 435
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه چهل و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه چهل و پنجم، سال 1402
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در معرّفیِ حجّتِ بعد از خودشان، همزمان در مبارزه با منافقین و تبیین حقایق به کسانی که میل به سمت دیگری دارند، هم برای عصر خود و هم قرون بعد، چکار میکردند. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مناقب سلبی بیان میفرمودند، نفی میکردند، فضا فراهم میکردند که بعضیها را رسوا کنند. اما آیا این فقط کلمات پیامبر اکرم و بیانات رسول مکرّم صلی الله علیه و آله و سلّم بود؟ بحثی که از این جلسه داریم این است که قرآن کریم چگونه این فضا را ایجاد میکرد؟
ان شاء الله خدای متعال رهآورد ما را از میهمانی خودش «انس با قرآن کریم» قرار بدهد. کسی که حقیقتاً انس با قرآن کریم دارد، انس با امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، کسی که انس با امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، لاجرم بایستی انس با قرآن کریم داشته باشد، چون فرمود «عَلِیٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلِیٍّ، لَن یَفتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ».
آن تعبیری که میگوید فلانیها قرآن دارند و فلانیها اهل بیت دارند و قرآن ندارند، که یک تعبیر عوامانهی غیردقیقی است، اصلاً قرآن کریم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین از یکدیگر جدا نمیشوند، یک نفر یا هر دو را دارد و یا هیچیک را ندارد.
غفلت ما از کتاب خدا عجیب است، این موضوع هم برای عدم درک من است، اگر عقل من میرسید اینطور نبود، اگر غافل نبودم چنین نبود. اگر به ما بگویند که رئیس فلان باشگاه به رئیس فیفا، فلان حرف را زده است، میپرسیم که چه حرفی زده است؟
حال بین برترین انسانی که انبیاء علیهم السلام این آرزو را داشتند که صورت خود را کف پای او بگذارند، و خالقِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم کلماتی رد و بدل شده است، بعد دل ما کم میخواهد که با آن انس بگیریم. پناه بر خدا.
لعنت خدا بر کسانی که در صدر اسلام قرآن کریم را مهجور کردند، در فهم ما خلل ایجاد کردند، درواقع قرآن کریم را غریب کردند تا بتوانند اهل بیت علیهم السلام را غریب کنند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در معرّفیِ حجّتِ بعد از خودشان، همزمان در مبارزه با منافقین و تبیین حقایق به کسانی که میل به سمت دیگری دارند، هم برای عصر خود و هم قرون بعد، چکار میکردند. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مناقب سلبی بیان میفرمودند، نفی میکردند، فضا فراهم میکردند که بعضیها را رسوا کنند. اما آیا این فقط کلمات پیامبر اکرم و بیانات رسول مکرّم صلی الله علیه و آله و سلّم بود؟ بحثی که از این جلسه داریم این است که قرآن کریم چگونه این فضا را ایجاد میکرد؟
ان شاء الله خدای متعال رهآورد ما را از میهمانی خودش «انس با قرآن کریم» قرار بدهد. کسی که حقیقتاً انس با قرآن کریم دارد، انس با امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، کسی که انس با امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، لاجرم بایستی انس با قرآن کریم داشته باشد، چون فرمود «عَلِیٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلِیٍّ، لَن یَفتَرِقا حَتّى یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ».
آن تعبیری که میگوید فلانیها قرآن دارند و فلانیها اهل بیت دارند و قرآن ندارند، که یک تعبیر عوامانهی غیردقیقی است، اصلاً قرآن کریم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین از یکدیگر جدا نمیشوند، یک نفر یا هر دو را دارد و یا هیچیک را ندارد.
غفلت ما از کتاب خدا عجیب است، این موضوع هم برای عدم درک من است، اگر عقل من میرسید اینطور نبود، اگر غافل نبودم چنین نبود. اگر به ما بگویند که رئیس فلان باشگاه به رئیس فیفا، فلان حرف را زده است، میپرسیم که چه حرفی زده است؟
حال بین برترین انسانی که انبیاء علیهم السلام این آرزو را داشتند که صورت خود را کف پای او بگذارند، و خالقِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم کلماتی رد و بدل شده است، بعد دل ما کم میخواهد که با آن انس بگیریم. پناه بر خدا.
لعنت خدا بر کسانی که در صدر اسلام قرآن کریم را مهجور کردند، در فهم ما خلل ایجاد کردند، درواقع قرآن کریم را غریب کردند تا بتوانند اهل بیت علیهم السلام را غریب کنند.
تاکنون نظری ثبت نشده است