display result search
منو
تفسیر سوره روم، جلسه سیزدهم

تفسیر سوره روم، جلسه سیزدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 41 دقیقه مدت قطعه
  • 78 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره روم"، "هدایت پذیری "، جلسه سیزدهم، سال 1403


وَمَا أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ یُؤْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ.و تو مردمی را که کور (دل و کافر) هستند نتوانی از ضلالتشان به راه هدایت آری، تنها تو آنان را که به آیات ما ایمان می‌آورند و در پی آن ایمان تسلیم امر ما شوند توانی (هدایت کنی و سخن خدا را) به گوش هوششان برسانی.
آیه 53 سوره رو مورد بحث است. خداوند می‌فرماید: ای پیغمبر هدایت برای کسی است که زمینه آن را داشته باشد. بعضی افراد زمینه هدایت ندارند و لجباز هستند و نمی‌خواهند هدایت شوند. دو نوع هدایت داریم؛ هدایت عام و هدایت خاص که هدایت عام غیر اختیاری است. مانند اینکه خداوند به همه عقل و فطرت و وجدان داده است. قرآن برای همه ما آمده است و فرقی ندارد، اما هدایت خاص اختیاری است. هم ابوجهل عقل دارد و هم ابوذر عقل دارد. ابوذر از عقلش استفاده می‌کند و هدایت می‌شود ولی ابوجهل از آن استفاده نمی‌کند و در جهلش باقی می‌ماند. پس هدایت پذیری در انسان‌ها نیاز به زمینه دارد. پیامبر خدا وقتی فرمودند قولو لا اله الا الله تفلحوا، یک کبریتی و یک نوری زد و هر کس که زمینه داشت پذیرفت و هدایت شد. هر کسی که نپذیرفت کافر باقی ماند. پس هدایت اختیاری است. متقین کسانی هستند که هدایت خاص را می‌پذیرند. قرآن آمده است که برای همه مردم ولی کسانیکه زمینه داشته باشند می پذیرند و هدایت می شوند. خداوند هرکس را که بخواهد هدایت می کند ولی هدایت مختص کسانی است که زمینه هدایت را داشته باشند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 41:14

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن