- 231
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره روم، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره روم؛ اثبات توحید در قرآن"، جلسه پنجم، سال 1402
مَنْ کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ. هر که به راه کفر (و عصیان) رود زیان کفرش بر خود اوست و هر که صالح و نیکوکار شود چنین کسانی برای شخص خود (در بهشت) آسایشگاهی خوش فراهم میسازند. دین استوار و محکم است شما هم باید مراقب باشید که دینتان استوار بماند و زمین نخورد. عده ای دین را میپذیرند، اما عده ای کافر میشوند و دین پذیری ندارند و این کفر بر علیه خودشان است و هر کسی هم که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد برای خودش یک بستر خوبی فراهم کرده است. عمل صالح، عملی است که اخلاص در آن باشد. نکته اول که از این آیه استفاده می شود این است که انسان آزاد و صاحب اختیار است و ایمان اجباری نیست و این نشان دهنده اختیار انسان است. دلایل بسیاری مبنی بر اختیار انسان وجود دارد از جمله: پشیمانی، شک و تردید،انتقاد، تنبیه و تشویق همه دلیل بر اختیار انسان است. توحید در رأس اعتقادات است و دلایل بسیاری هم برای اثبات توحید وجود دارد و کسی که قرآن را نمیپذیرد گفتههای قرآن را هم نمیپذیرد اما قرآن سرشار از دلایل عقلی است. سوره طور از جمله سورههای اعتقادی است و در آن 14 سوال اعتقادی پرسیده میشود و خداوند میفرماید در مورد اینکه ما الان هستیم هیچ شکی نیست و در اینکه ما قبلاً هم نبودیم هم شکی نیست، در مورد به وجود آمدن انسان چهار فرض مطرح است. اول، اینکه ما از هیچ ایجاد شدیم. دوم، خودمان خودمان را خلق کردیم. سوم، مخلوق دیگری که عین ما بوده ما را خلق کرده و چهارم، خدای ابدی و ازلی ما را خلق کرده است. پس ما را خالقی آفریده که جسم نیست و پدیده هم نیست. ما و همه ذرات عالم در حال حرکت هستیم و اینها و ما باید وابسته به یک چیز ثابتی باشیم که آن خداست که او اول و آخر است. دیگر اینکه ما فقیر و نیازمندیم و یک بینیاز و غنی باید باشد که او خداست. نظم عالم همه بر اساس حساب و کتاب است و همین نظم دلیل بر وجود خالق بیانتهاست.
مَنْ کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ. هر که به راه کفر (و عصیان) رود زیان کفرش بر خود اوست و هر که صالح و نیکوکار شود چنین کسانی برای شخص خود (در بهشت) آسایشگاهی خوش فراهم میسازند. دین استوار و محکم است شما هم باید مراقب باشید که دینتان استوار بماند و زمین نخورد. عده ای دین را میپذیرند، اما عده ای کافر میشوند و دین پذیری ندارند و این کفر بر علیه خودشان است و هر کسی هم که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد برای خودش یک بستر خوبی فراهم کرده است. عمل صالح، عملی است که اخلاص در آن باشد. نکته اول که از این آیه استفاده می شود این است که انسان آزاد و صاحب اختیار است و ایمان اجباری نیست و این نشان دهنده اختیار انسان است. دلایل بسیاری مبنی بر اختیار انسان وجود دارد از جمله: پشیمانی، شک و تردید،انتقاد، تنبیه و تشویق همه دلیل بر اختیار انسان است. توحید در رأس اعتقادات است و دلایل بسیاری هم برای اثبات توحید وجود دارد و کسی که قرآن را نمیپذیرد گفتههای قرآن را هم نمیپذیرد اما قرآن سرشار از دلایل عقلی است. سوره طور از جمله سورههای اعتقادی است و در آن 14 سوال اعتقادی پرسیده میشود و خداوند میفرماید در مورد اینکه ما الان هستیم هیچ شکی نیست و در اینکه ما قبلاً هم نبودیم هم شکی نیست، در مورد به وجود آمدن انسان چهار فرض مطرح است. اول، اینکه ما از هیچ ایجاد شدیم. دوم، خودمان خودمان را خلق کردیم. سوم، مخلوق دیگری که عین ما بوده ما را خلق کرده و چهارم، خدای ابدی و ازلی ما را خلق کرده است. پس ما را خالقی آفریده که جسم نیست و پدیده هم نیست. ما و همه ذرات عالم در حال حرکت هستیم و اینها و ما باید وابسته به یک چیز ثابتی باشیم که آن خداست که او اول و آخر است. دیگر اینکه ما فقیر و نیازمندیم و یک بینیاز و غنی باید باشد که او خداست. نظم عالم همه بر اساس حساب و کتاب است و همین نظم دلیل بر وجود خالق بیانتهاست.
تاکنون نظری ثبت نشده است