- 2607
- 1000
- 1000
- 1000
خطر غفلت، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «خطر غفلت»، جلسه اول، سال 1402
اگر به من بگویند که یک هدف برای دین و دینداری و آمدنِ انبیاء علیهم السلام به این دنیا بیان کنم و هدفِ تمام تلاش دستگاه ابلیس و طواغیت و تمدّنهای الحادی چیست، برداشت من این است که همهی تمدّنِ الحادی، ایجادِ غفلت است؛ و همهی رسالتِ انبیاء، که موارد خیلی زیاد دیگری هم دارد، «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، برای اینکه دین را اظهار کنند، برای اینکه مردم را متعبّد کنند، اگر بخواهم یک کلمه برای همهای اینها بگویم، میگویم «ذکر» است، دین به دنبالِ متذکّر شدنِ ماست، تمدّنهای الحادی به دنبال غفلتِ ما هستند.
غفلت هم یک چیزِ بسیار حساس است. خدای متعال در سوره مبارکه یاسین به پیامبر ما میفرماید: قبل از تو اینها پندِ کسی را نپذیرفته بودند، اینها غافل بودند. یعنی خدای متعال همهی جاهلیتِ دورهی جاهلیت را جمعبندی کرده است و گفته است که «غافل بودند».
غافل یعنی چه کسی؟ غفلت یعنی چه؟ غفلت یعنی این کاری که این دوربینها انجام میدهند، البته برای اینها خوب است. این دوربینها یک نقطهای را بعنوان مرکز درنظر میگیرند و قابِ یک تصویر را از یک بخشی درنظر میگیرند و بقیهی فضا را ضبط نمیکنند. اصلاً زوم میکند که یک جا را بهتر ضبط کند، هرچه بیشتر زوم کند، جاهای بیشتری را نمیبیند. این موضوع برای این دوربین ضعف محسوب نمیشود.
این موضوع برای انسان ضعف است که یک جا را ببیند و چند جا را نبیند، به یک جا دقّت کند و نسبت به چند جا بیتوجّه باشد. این موضوع نقطهی ضعف محسوب میشود.
به همین موضوع «غفلت» میگویند، غفلت به همین سادگی رخ میدهد، غافل دیوانه نیست، گیج نیست، سندرومی نیست، هوش و استعداد کمی ندارد، بیدین نیست، غافل ملتفت و متذکّر نیست.
شب ولادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بود، راجع به موضوعی فکر میکردم، ناگهان راه حل آن بحث به ذهن بنده رسید، خواستم کاغذی از داشبورد بردارم که بنویسم، وقتی به خودم آمدم دیدم تصادف رخ داده است.
غفلت به همین سادگی رخ میدهد، یعنی به یک جا توجّه میکند، اما به یک جا توجّه نمیکند. امّ المصائب هم همین غفلت است. اتفاقاً غفلت چیزِ خیلی سادهای است که خیلی زود و راحت رخ میدهد، دین هم آمده است که ما را از غفلت نجات بدهد.
در بازی فوتبال تفاوت مربّی و بازیکن در چیست؟ این است که مربّی بخاطر اقتضای جای خود، مانند فوتبالیست غافل نیست. فوروارد فوروارد است، دفاع هم دفاع است، اما وقتی مربّی بیرون ایستاده است، ناگهان میگوید تو عقب بیا و دیگری جلو برود. حواس مربّی به همه است. آن کسی که حواس او به همه چیز است متذکّر است، آن کسی که حواس او به همه جا نیست غافل است.
اگر به من بگویند که یک هدف برای دین و دینداری و آمدنِ انبیاء علیهم السلام به این دنیا بیان کنم و هدفِ تمام تلاش دستگاه ابلیس و طواغیت و تمدّنهای الحادی چیست، برداشت من این است که همهی تمدّنِ الحادی، ایجادِ غفلت است؛ و همهی رسالتِ انبیاء، که موارد خیلی زیاد دیگری هم دارد، «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، برای اینکه دین را اظهار کنند، برای اینکه مردم را متعبّد کنند، اگر بخواهم یک کلمه برای همهای اینها بگویم، میگویم «ذکر» است، دین به دنبالِ متذکّر شدنِ ماست، تمدّنهای الحادی به دنبال غفلتِ ما هستند.
غفلت هم یک چیزِ بسیار حساس است. خدای متعال در سوره مبارکه یاسین به پیامبر ما میفرماید: قبل از تو اینها پندِ کسی را نپذیرفته بودند، اینها غافل بودند. یعنی خدای متعال همهی جاهلیتِ دورهی جاهلیت را جمعبندی کرده است و گفته است که «غافل بودند».
غافل یعنی چه کسی؟ غفلت یعنی چه؟ غفلت یعنی این کاری که این دوربینها انجام میدهند، البته برای اینها خوب است. این دوربینها یک نقطهای را بعنوان مرکز درنظر میگیرند و قابِ یک تصویر را از یک بخشی درنظر میگیرند و بقیهی فضا را ضبط نمیکنند. اصلاً زوم میکند که یک جا را بهتر ضبط کند، هرچه بیشتر زوم کند، جاهای بیشتری را نمیبیند. این موضوع برای این دوربین ضعف محسوب نمیشود.
این موضوع برای انسان ضعف است که یک جا را ببیند و چند جا را نبیند، به یک جا دقّت کند و نسبت به چند جا بیتوجّه باشد. این موضوع نقطهی ضعف محسوب میشود.
به همین موضوع «غفلت» میگویند، غفلت به همین سادگی رخ میدهد، غافل دیوانه نیست، گیج نیست، سندرومی نیست، هوش و استعداد کمی ندارد، بیدین نیست، غافل ملتفت و متذکّر نیست.
شب ولادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بود، راجع به موضوعی فکر میکردم، ناگهان راه حل آن بحث به ذهن بنده رسید، خواستم کاغذی از داشبورد بردارم که بنویسم، وقتی به خودم آمدم دیدم تصادف رخ داده است.
غفلت به همین سادگی رخ میدهد، یعنی به یک جا توجّه میکند، اما به یک جا توجّه نمیکند. امّ المصائب هم همین غفلت است. اتفاقاً غفلت چیزِ خیلی سادهای است که خیلی زود و راحت رخ میدهد، دین هم آمده است که ما را از غفلت نجات بدهد.
در بازی فوتبال تفاوت مربّی و بازیکن در چیست؟ این است که مربّی بخاطر اقتضای جای خود، مانند فوتبالیست غافل نیست. فوروارد فوروارد است، دفاع هم دفاع است، اما وقتی مربّی بیرون ایستاده است، ناگهان میگوید تو عقب بیا و دیگری جلو برود. حواس مربّی به همه است. آن کسی که حواس او به همه چیز است متذکّر است، آن کسی که حواس او به همه جا نیست غافل است.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
-
-
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان