- 643
- 1000
- 1000
- 1000
لعن و برائت از دشمن رکن سلوک ایمانی، جلسه پنجم
سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محمد شریفیان با موضوع «لعن و برائت از دشمن رکن سلوک ایمانی»، جلسه پنجم، سال 1402
بحث های کوچه بازاری در باب لعن را کنار بگذارید و الا متوجه بحث نخواهید شد. بحث لعن و برائت از بحث های جدی معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام است.
ریشه لعن و برائت بغض است. ریشه اش این است که انسان از دستگاه دشمنی با خدا و اولیای باید بدش بیاید. همان طور که امام حسین علیه السلام را باید دوست داشته باشی باید از یزید بدت بیاید. همان طور که از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم محبت و تعلق نسبت به حضرت داری باید از دشمن حضرت بدت بیاید.
اصل دینداری و ایمان در روایات، با حب و بغض نشان داده شده است. علامت دینداری انسان حب و بغض انسان است. خدا و اولیای الهی را دوست داشته باشد و از جریان دشمنان خدا و اولیای الهی بدش بیاید.
«فضیل بن یسار» میگوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم: آیا حب و بغض از ایمان است؟ فرمود: « هل الایمان الا الحب و البغض ؟ آیا ایمان، چیزی غیر از دوستی و دشمنی است؟
اصل دینداری حب و بغض ها و تعلقات شماست. حب یک گونه تعلق است و تعلق نداشتن هم مهم است. بغض از جنس تعلق نداشتن و دوری کردن است. قلب از آن فرد و کار و فعل بدش بیاید.
بحث های کوچه بازاری در باب لعن را کنار بگذارید و الا متوجه بحث نخواهید شد. بحث لعن و برائت از بحث های جدی معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام است.
ریشه لعن و برائت بغض است. ریشه اش این است که انسان از دستگاه دشمنی با خدا و اولیای باید بدش بیاید. همان طور که امام حسین علیه السلام را باید دوست داشته باشی باید از یزید بدت بیاید. همان طور که از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم محبت و تعلق نسبت به حضرت داری باید از دشمن حضرت بدت بیاید.
اصل دینداری و ایمان در روایات، با حب و بغض نشان داده شده است. علامت دینداری انسان حب و بغض انسان است. خدا و اولیای الهی را دوست داشته باشد و از جریان دشمنان خدا و اولیای الهی بدش بیاید.
«فضیل بن یسار» میگوید: از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم: آیا حب و بغض از ایمان است؟ فرمود: « هل الایمان الا الحب و البغض ؟ آیا ایمان، چیزی غیر از دوستی و دشمنی است؟
اصل دینداری حب و بغض ها و تعلقات شماست. حب یک گونه تعلق است و تعلق نداشتن هم مهم است. بغض از جنس تعلق نداشتن و دوری کردن است. قلب از آن فرد و کار و فعل بدش بیاید.
تاکنون نظری ثبت نشده است