display result search
منو
مقامات اولیاء

مقامات اولیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 36 دقیقه مدت قطعه
  • 45 دریافت شده
سخنرانی آیت الله محمدعلی جاودان با موضوع «مقامات اولیاء»، سال 1394

در مقامات انبیاء و اولیاء یک مقاماتی هست که دسترسی به آنها برای بشر مقدور نیست. نبوت انبیاء، یک مقامی است که دسترسی به آن برای بشر مقدور نیست. هرکس نبی است، به انتخاب آسمان است. به انتخاب خداست. کسی خیلی زحمت بکشد و ریاضت بکشد و به مقام نبوت برسد [نداریم] نمی شود. خب وقتی این بود ناگزیر مقام رسالت هم به دنبال آن است. چون مقام رسالت همیشه در نبوت است. یعنی صد و بیست و چهار هزار نبی داریم. از آنها سیصد و خورده ای رسول داریم. از آنها سیصد و خورده ای برای مقام رسالت انتخاب شدند. بقیه نبی هستند. خب. انبیاء به انتخاب الهی است. قرآن [در آیه 124 سوره مبارکه انعام] دارد: اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ. خدا بهتر می داند که رسالت خودش را به چه کسی بدهد. بفرمایید نبوت خودش را به چه کسی بدهد. خب. اینها مقامات موهبتی است. قابل دسترسی نیست. برای هیچ کس در هیچ شرطی و در تحت هیچ شرایطی قابل دسترسی نیست. امامتی که ما می دانیم مثل امامت امیرالمومنین جزء این مقامات است. دسترسی برای بشر معمولی ممکن نیست. انتخاب، انتخاب الهی است. خدا قرار داده است. خدا قرار داده است. یک مقاماتی از این مقاماتی که این بزرگواران دارند قابل دسترسی هست. خوب دقت کنید. یک مقاماتی قابل دسترسی نیست. یک مقاماتی قابل دسترسی هست. برای بشر معمولی قابل دسترسی هست. از این گونه مقامات مقام ولایت است. البته ولایت درجات دارد. درجاتی از ولایت قابل تحصیل است. حالا مثال عرض می کنیم . آدمی می تواند از صفر شروع کند و به این مقام برسد، می شود، ما همه صفر هستیم دیگر. اگر شروع کنیم و راه را برویم، ممکن است به این مرتبت و مقام برسیم، مقام ولایت. مقام ولایت یعنی چه؟ یعنی مقام قرب خدا. بنده مقرب خدا. بندگان مقرب خدا در عالم فراوان اند. درجات قرب هم فرق می کند. حالا عرض می کنیم. ببینید یک مقام قرب مخصوص حضرت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله وسلم است. هرنامی، هر نامی، هر صفتی، هر اشاره ای به این بزرگوار صلوات دارد. ایشان صاحب یک مقام قربی است که برای هیچ کس به آنجا دسترسی نیست. او اقرب مقربین است. ولیّ است. یعنی مقرب درگاه الهی است. او اقرب مقربین است. ولیّ همه اولیاء است. اقرب مقربین. خب اقرب مقربین که نمی توانیم دوتا داشته باشیم. یک دانه است. نزدیک ترین بندگان نزدیک به خدا. لذا او را حجاب می گویند. در روایت حجاب می گویند. حجاب اقرب. ولی مقرب و ولیّ اقرب و حجاب اقرب. حجاب اقرب. حجاب یعنی واسطه. حجاب یعنی واسطه. واسطه خدا و خلق. او نزدیک ترین واسطه است. همه کسان بعد، بعد از او هستند. بعد از او همه انبیاء بزرگ الهی. خب آنها هم بندگان مقرب خدا هستند، اما او اقرب مقربین است. همه زیر سایه ایشان اند. او برای آنها و برای همه واسطه است. اگر می گوییم شفاعت او شامل انبیاء می شود به این معناست. شفاعت در معنای اصطلاحی اش برای گنه کار است. شفاعت برای گنه کار است. انبیاء و اولیاء که گنه کار نیستند. پس این شفاعت است؟ نه. این شفاعت مال ماهاست.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 36:38

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی