- 1372
- 1000
- 1000
- 1000
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، جلسه سیزدهم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه سیزدهم، سال 1398
از جهت زمان تاریخی بحث ما بعد از عروج ملکوتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان شهادت سیدالشهداء علیه السلام، در این دوره که ائمه ما امامتشان با امامت امیرالمؤمنین علیه السلام شروع شد، مشکلاتی سر کار و پیش پای آنها آمد تا خیلی از اهداف را نتوانند آنطور که دوست دارند به ظهور بگذارند. یکی از آنها عوامل غربت اهلبیت است. عرض کردیم از دو امام حسن و امام حسین در یک مجموعه مهم روایی برادران غیر شیعی مسند احمد بیست روایت است در حالی که از نزدیکان سنی آنها 1700 تا هست. واکاوی کردیم چه شد اهلبیتی که رسول خدا فرمودند: تا بعد از من به قرآن و اهلبیت تمسک کنید و چنگ بزنید و تبعیت کنید، چرا این اتفاق نیافتاد، چرا برادران غیر شیعه فقهشان را از اهلبیت نمیگیرند؟ چرا عقایدشان را از اهلبیت نمیگیرند؟ چرا ائمه که مصادیق بارز ثقلین هستند و این مسأله اختلافی بین ما و برادران اهل سنت نیست، چرا باعث نشد چنگ به دامان اهلبیت بزنند، این موضوع بحث ماست و غربت اهلبیت را از این جهت وارد شدیم.
عواملی عرض کردیم یکی از جایگزینها این مسألهی عدالت صحابه است. این بحث خیلی باعث تهمتهای زیادی به شیعیان شد. خیلیها فکر میکنند شیعیان نسبت به اصحاب پیغمبر بغض و کینه دارند. اگر کسی شیعه یا سنی، نسبت به یاران رسول خدا که همراه ایشان جهاد کردند، تبعیت کردند، به ایشان خدمت کردند تا آخر پایمردی کردند و از پا ننشستند، اگر کسی نسبت به اینها جسارت کند مسلمان نیست. ما شیعیان هم همین را میگوییم. بحث سر این است که وقتی یک جمع معتبر و محترمی به عنوان یاران رسول خدا داریم، هرکس از راه برسد و ادعا کند من جزء اصحاب پیغمبر هستم باید بپذیریم و به او نسبت بدهیم؟ ما نسبت به مشکوکها بحث داریم نه نسبت به اصل اصحاب رسول خدا. بحث این است که اگر من هم ادعا کردم از اصحاب پیغمبر هستم، آن احترامات برای من هم هست؟
ماجرای اصحاب پیغمبر اکرم همینطور ممکن است بگویند: لزوم طرح این بحث چیست؟ نکته اینجاست که وقتی رسول خدا در تعابیر مختلف اهل بیت را به عنوان بعد از خودشان جانشین و مرجع علمی و پناهگاه مردم معرفی کردن و فرمودند: تا وقتی اهلبیت و قرآن هستند و هردو همزمان تمسک کنید، گمراه نمیشوید، جایگزینهایی ارائه شد برای اینکه دست مردم کم کم از اهلبیت خالی شود، اهمیت اهلبیت از ذهنها بیافتد، اگر اهلبیت نیستند، صحابه که هستند.
از جهت زمان تاریخی بحث ما بعد از عروج ملکوتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان شهادت سیدالشهداء علیه السلام، در این دوره که ائمه ما امامتشان با امامت امیرالمؤمنین علیه السلام شروع شد، مشکلاتی سر کار و پیش پای آنها آمد تا خیلی از اهداف را نتوانند آنطور که دوست دارند به ظهور بگذارند. یکی از آنها عوامل غربت اهلبیت است. عرض کردیم از دو امام حسن و امام حسین در یک مجموعه مهم روایی برادران غیر شیعی مسند احمد بیست روایت است در حالی که از نزدیکان سنی آنها 1700 تا هست. واکاوی کردیم چه شد اهلبیتی که رسول خدا فرمودند: تا بعد از من به قرآن و اهلبیت تمسک کنید و چنگ بزنید و تبعیت کنید، چرا این اتفاق نیافتاد، چرا برادران غیر شیعه فقهشان را از اهلبیت نمیگیرند؟ چرا عقایدشان را از اهلبیت نمیگیرند؟ چرا ائمه که مصادیق بارز ثقلین هستند و این مسأله اختلافی بین ما و برادران اهل سنت نیست، چرا باعث نشد چنگ به دامان اهلبیت بزنند، این موضوع بحث ماست و غربت اهلبیت را از این جهت وارد شدیم.
عواملی عرض کردیم یکی از جایگزینها این مسألهی عدالت صحابه است. این بحث خیلی باعث تهمتهای زیادی به شیعیان شد. خیلیها فکر میکنند شیعیان نسبت به اصحاب پیغمبر بغض و کینه دارند. اگر کسی شیعه یا سنی، نسبت به یاران رسول خدا که همراه ایشان جهاد کردند، تبعیت کردند، به ایشان خدمت کردند تا آخر پایمردی کردند و از پا ننشستند، اگر کسی نسبت به اینها جسارت کند مسلمان نیست. ما شیعیان هم همین را میگوییم. بحث سر این است که وقتی یک جمع معتبر و محترمی به عنوان یاران رسول خدا داریم، هرکس از راه برسد و ادعا کند من جزء اصحاب پیغمبر هستم باید بپذیریم و به او نسبت بدهیم؟ ما نسبت به مشکوکها بحث داریم نه نسبت به اصل اصحاب رسول خدا. بحث این است که اگر من هم ادعا کردم از اصحاب پیغمبر هستم، آن احترامات برای من هم هست؟
ماجرای اصحاب پیغمبر اکرم همینطور ممکن است بگویند: لزوم طرح این بحث چیست؟ نکته اینجاست که وقتی رسول خدا در تعابیر مختلف اهل بیت را به عنوان بعد از خودشان جانشین و مرجع علمی و پناهگاه مردم معرفی کردن و فرمودند: تا وقتی اهلبیت و قرآن هستند و هردو همزمان تمسک کنید، گمراه نمیشوید، جایگزینهایی ارائه شد برای اینکه دست مردم کم کم از اهلبیت خالی شود، اهمیت اهلبیت از ذهنها بیافتد، اگر اهلبیت نیستند، صحابه که هستند.
کاربر مهمان