display result search
منو
سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، جلسه دوازدهم

سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام، جلسه دوازدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 42 دقیقه مدت قطعه
  • 174 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سر خط شروع و تحلیل تاریخ اسلام»، جلسه دوازدهم، سال 1398

رسیدیم به اینکه اهل‌بیت علیهم السلام دچار غربت شدند به گونه‌ای که نسبت به افراد عادی خیلی به اینها کمتر توجه می‌شد و می‌خواستیم این را واکاوی کنیم. یک مورد این بود که به یک مسأله‌ی حقی به شکل ناحقی پرداختند، یعنی احترام به سادات بنی هاشم که حرف درستی است را طوری توجه کردند که گویی تمام بنی هاشم اهل‌البیت پیغمبر هستند. وقتی پنج نفر در زمان رسول خدا بیشتر اهل‌بیت نیستند. موضوع ما اهل‌بیت در زمان رسول خدا هستند نه اهل بیتی که بعد از رسول خدا به دنیا آمدند که نه معصوم دیگر هم به این جمع می‌پیوندند. پنج تنی که در زمان رسول خدا هستند. در مصادیق اهل‌بیت توسعه دادند به گونه ای که اهمیتش از بین رفت و ثانیاً مشترک بین همه سادات بنی هاشم نه تقوا بود، نه علم بود، نه شجاعت بود. صرفاً یادگاری پیغمبر و فامیل پیغمبر و نصب مشترک بود، لذا جامعه از اینکه بخواهد از این پنج تن بزرگوار که رسول خدا و صدیقه طاهره به شهادت رسیدند و سه بزرگوار دیگر را بخواهد استفاده کند چندان این کار را نکردند و بی اهمیت شدند.
مورد دوم اینکه سعی کردند از مصادیق بنی هاشم یکی دو نفر را برجسته کنند که در ذهن مردم بیاید اینها مصداق اصلی اهل‌بیت هستند. یعنی رقابت با اهل‌بیت کنند و برای اینها اهمیت قائل شوند. از جمله برای عباس عموی پیامبر و ابن عباس پسر ایشان، حالا که عباس عموی پیامبر شخصیت بزرگواری است، ابن عباس به اهل‌بیت خدمت کرده، بحثی نیست ولی سعی کردند اینها را به گونه‌ای مطرح کنند که ائمه ما تحت الشعاع قرار بگیرند. لذا وقتی اسم از تفسیر قرآن می‌شود، بی درنگ در جامعه اسلامی وقتی بگوییم: مفسر صحابه، اسم ابن عباس می‌آید. در حالی که ابن عباس سیزده ساله بود که رسول خدا از دنیا رفت. امیرالمؤمنین کل 23 سال نبوت را با رسول خدا بود. سنش بیشتر است، استعداد دارد و عصمت دارد. پیامبر فرمود: علی و قرآن با هم هستند و جدا نمی‌شوند. ابن عباس کجا و این حرفها، قابل قیاس با امیرالمؤمنین نیست. ابن عباس مفسر صحابه می‌شود، این فشاری است که روی رسانه‌ها آوردند یک نفر را برجسته کنند به قیمت اینکه دیگران تحت الشعاع قرار بگیرند. لذا علامه امت شد. این تعبیر قشنگی نیست که وقتی برای یهودیان یک مکتب دیگر استفاده می‌شود به عالم دین اسلام نسبت بدهیم. این یک فضایی مثل شبه غربزدگی و یهود زدگی در آن دوره را نشان می‌دهد

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 42:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی