display result search
منو
عالم حیات و عالم موت، جلسه دهم

عالم حیات و عالم موت، جلسه دهم

  • 2 تعداد قطعات
  • 43 دقیقه مدت قطعه
  • 108 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «عالم حیات و عالم موت»، جلسه دهم، سال 1402

جهان دو تا عالم دو تا محیط در عالم ارض وجود دارد ما فرزندان حضرت آدم که هبوط کردیم و در عالم ارض در زمین زندگی می کنیم دو تا محیط برای زندگی هست دو تا عالم هست دو تا جهان هست این دو تا جهان عرض کردیم مختصاتی دارد یکی عالم نور است یکی عالم ظلمت یکی عالم بصیرت و بینایی و فهم است یکی عالم عمایه و کوری است یکی عالم هدایت است دیگری عالم ضلالت یکی عالم ذکر است یکی عالم غفلت و لهو، و خلاصه یکی عالم موت است یکی عالم حیات ما در لبه این دو تا عالم هستیم. شاید این آیه شریفه هم تأویلش همین است در آغاز سوره مبارکه تبارک الذی خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم عملا ظاهر آیه مفسرین اینطوری معنا کردند خدای متعال موت و حیات را آفریده ما اگر در این عالم همیشه زنده بودیم امتحان سخت می شد بنا بود حیات ما اینجا جاوادنه باشد سخت می شد امتحان، یا نه اگر حیاتی نبود باز هم امتحانی نبود هو الذی خلق الموت و الحیات ولی شاید یک معنای دیگری هم داشته باشد و آن این است که دو تا عالم آفریده شده عالمی که عالم موت است اهل او میت اند و ما یستوی الاحیاء و لا الاموات یک عالمی هم اهلش زنده هستند آدم در لبه این دو تا عالم است حالا باید انتخاب کند در مرز این دو عالم اینطوری امتحان محقق می شود دائما ما بین مرگ و زندگی انتخاب می کنیم بین موت و حیات بین نور و ظلمت بین حلالت و ضلالت و این دو تا جهان عرض کردیم دو تا امام دارد بر محور دو تا امام خلق می شود دو تا هدف دارد دو تا مسیر دارد رابطه امام با امت دو جور است رابطه امام با امتش رابطه عداوت است رابطه فداکاری و ایثار و محبت و بذل مهجته فیک لیستنقض عبادک من الجهاله آن طرف به عکس است ان الشیطان لکم عدو عداوت می کند با ما همه طرحش طرح عداوت است البته پیداست این طرح عداوت را در پوشش دوستی و رفاقت و اینها عرضه می‌کند ولی واقعا طرح عداوت است خودش می داند دارد دشمنی می کند. روابط بین امت هم با همدیگر متفاوت است. روابط یک جا بر اساس محبت و فداکاری و ایثار و اخلاق حمیده است یک طرف هم بر اساس صفات رذیله است صفات این دو تا امت هم با هم فرق می کند یکی جنود عقل است یکی جنود جهل است.
اینها را تقدیم کردیم البته نکاتی مانده ان شاء الله اگر حالا فرصتی شد جلسات دیگری مفصل باید بحث بشود روابط درونی این امت یک بحث بسیار پردامنه ای است در معارف ما، بخش عمده ای از روایاتی که مرحوم کلینی در کتاب ایمان و کفر ذکر می کنند مربوط به روابط مومنین با همدیگر است. که باید چطوری باشد یک بابی ایشان باز کردند در باب خیرخواهی و نصر می گویند اگر یک مومنی حاجتی داشت از شما و شما تمام وسعتان را به کار نگرفتید برای حل مشکلش کوتاهی کردید به خدا و رسول و مومنین خیانت کردید. یعنی روابط باید اینطوری باشد. روابط مومنین وقتی بر مدار امام قرار می گیرد کانه امام اینطوری است اگر تمام وسع خودش را خرج می کند برای ما، بیش از وسعش بیش از تکلیفی که خدای متعال خواسته این وجود مقدس انقدر شبها بیدار بود نماز می خواند حتی نقل شده بود روی پنجه سالها می ایستاد که فرمود ما انزلنا علیک القرآن لتشقی ما نگفتیم انقدر برای هدایت این مردم سختی به خودت بده، کما این که امیرالمومنین هم همینطور بود فرمود برای من از مغز گندم و عسل مصفا حلال است بخورم ولی شبی سیر نخوابیدم مبادا در دوردست کسی گرسنه بخوابد چه کسی این کار را می کند امام ما اینطوری است یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزائا و لا شکورا نان سفره افطار خودشان را می دهند به مسکین و یتیم و اسیر سه روز با آب افطار می کنند هیچ کس از آنها گرسنه تر نبود. بعد هم می گویند ما از شما انتظار تشکر نداریم ما برای خدا داریم کار می کنیم. ما اگر دست شما را می گیریم برای خداست. تازه نگران تان هم هستیم. انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریا یک روز سختی پیش روی ماست ما نگران آن روز شما هستیم. امامشان اینطوری است

قطعات

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی