- 562
- 1000
- 1000
- 1000
طهارت نفس و درک حیات طیبه، جلسه دوم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «طهارت نفس و درک حیات طیبه»، جلسه دوم، سال 1402
برخی از آیات نورانی قرآن کریم با این که مربوط به صحنه های دیگری است، در روایات اهل بیت علیهم السلام تاویل آن ناظر به کربلا و تطبیق به واقعه عاشورا شده است. اباعبدالله الحسین علیه السلام در واقعه عاشورا برخی از آیات نورانی قران کریم را بیشتر از دیگر آیات تلاوت می نمودند. در روایات اسلامی تاکید شده که انسان واقعه عاشورا را باید با این آیات بفهمد؛ چرا که این آیات نورانی پرده از حقیقت عاشورا بر می دارند.
خداوند متعال در آیات 178 و 179 سوره آل عمران این بیان را مطرح می کنند:
« وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، « مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»
فهم این آیات منوط به مرور آیات سوره آل عمران و اتفاقات جنگ احد است. نقل است که امام حسین علیه السلام در سحرگاه عاشورا بارها این آیات را تلاوت نموده، آن را با صحنه عاشورا و این درگیری عظیم تطبیق میدادند.
این آیات هشدار خداوند متعال و فرصتی که ذات اقدس الهی در عالم امتحان به کفار اعطا می کنند را متذکر میشوند. کفار خیال می کنند این امکاناتی که در دنیا به دست آوده اند خیراتی است که بدان دست یافته اند؛ حال آنکه خداوند متعال در این آیه شریفه این محاسبه را تخطئه نمودند؛ این مهلت و فرصت در دنیا راهی برای اضافه شده گناهان و تکمیل طرح شیطنت کفار در این دنیا ذکر شده است. که نتیجه و پایان این مسیر و فرصت کفار، عذاب و رنج و خواری است.
مرگ برای مومن عبور از سختی های گردنه دنیا و ورود به وادی ایمن الهی و درک وعد های ذات اقدس الهی است. مومن واقعی کسی است که بتواند ایمان خود را تا ورود به عالم برزخ حفظ نماید.
مرگ برای کفار، پایانی بر خروج از گرفتاری از طرحهای شیطانی است که در دنیا چیده اند. همانطور که گنج قارون، او را در زمین فرو برد؛ در امکاناتی که خداوند متعال به کفار میدهد، نیز هیچ خیر و رستگاری وجود ندارد و تنها اهرمی برای گرفتاری بیشترشان در گرداب های دنیاست. بهره کفار از فرصت و قدرتی که در دنیا به دست میآورند، ابزاری برای افزایش خواری و تحقیرشان در آخرت است.
وی در تبیین فرازهایی از آیه 179 سوره آلعمران با اشاره به این که خداوند متعال خبیثها را از طیبها و پاکان را از ناپاکان جدا می سازد. یکی از بزرگیهای اصحاب سید الشهدا این است که با این که علم به کشته شدن داشتند، ذرهای پا پس نکشیدند و مسیر شهادت که طرحریزی پیروزی واقعی است را در پیش گرفتند.
برخی از آیات نورانی قرآن کریم با این که مربوط به صحنه های دیگری است، در روایات اهل بیت علیهم السلام تاویل آن ناظر به کربلا و تطبیق به واقعه عاشورا شده است. اباعبدالله الحسین علیه السلام در واقعه عاشورا برخی از آیات نورانی قران کریم را بیشتر از دیگر آیات تلاوت می نمودند. در روایات اسلامی تاکید شده که انسان واقعه عاشورا را باید با این آیات بفهمد؛ چرا که این آیات نورانی پرده از حقیقت عاشورا بر می دارند.
خداوند متعال در آیات 178 و 179 سوره آل عمران این بیان را مطرح می کنند:
« وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»، « مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»
فهم این آیات منوط به مرور آیات سوره آل عمران و اتفاقات جنگ احد است. نقل است که امام حسین علیه السلام در سحرگاه عاشورا بارها این آیات را تلاوت نموده، آن را با صحنه عاشورا و این درگیری عظیم تطبیق میدادند.
این آیات هشدار خداوند متعال و فرصتی که ذات اقدس الهی در عالم امتحان به کفار اعطا می کنند را متذکر میشوند. کفار خیال می کنند این امکاناتی که در دنیا به دست آوده اند خیراتی است که بدان دست یافته اند؛ حال آنکه خداوند متعال در این آیه شریفه این محاسبه را تخطئه نمودند؛ این مهلت و فرصت در دنیا راهی برای اضافه شده گناهان و تکمیل طرح شیطنت کفار در این دنیا ذکر شده است. که نتیجه و پایان این مسیر و فرصت کفار، عذاب و رنج و خواری است.
مرگ برای مومن عبور از سختی های گردنه دنیا و ورود به وادی ایمن الهی و درک وعد های ذات اقدس الهی است. مومن واقعی کسی است که بتواند ایمان خود را تا ورود به عالم برزخ حفظ نماید.
مرگ برای کفار، پایانی بر خروج از گرفتاری از طرحهای شیطانی است که در دنیا چیده اند. همانطور که گنج قارون، او را در زمین فرو برد؛ در امکاناتی که خداوند متعال به کفار میدهد، نیز هیچ خیر و رستگاری وجود ندارد و تنها اهرمی برای گرفتاری بیشترشان در گرداب های دنیاست. بهره کفار از فرصت و قدرتی که در دنیا به دست میآورند، ابزاری برای افزایش خواری و تحقیرشان در آخرت است.
وی در تبیین فرازهایی از آیه 179 سوره آلعمران با اشاره به این که خداوند متعال خبیثها را از طیبها و پاکان را از ناپاکان جدا می سازد. یکی از بزرگیهای اصحاب سید الشهدا این است که با این که علم به کشته شدن داشتند، ذرهای پا پس نکشیدند و مسیر شهادت که طرحریزی پیروزی واقعی است را در پیش گرفتند.
تاکنون نظری ثبت نشده است