- 887
- 1000
- 1000
- 1000
مردم کوفه، جلسه هشتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «مردم کوفه»، جلسه هشتم، سال 1394
موضوع نفهمی عمدی است «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقى مَعاذیرَهُ» نه اینکه انحرافات فقط به این اکتفا شود. جهل از مهمترین انحرافات است. بحث ما آن جایی است که جهل نیست، علم است عمل نمیشود.
انسان اگر نخواهد به علم خود عمل نکند چون قبیح است مجبور است آن را توجیه کند. مجبور است. یعنی اگر شیخ صدوق سلام الله علیه نقل نکرده بود آدم باور نمی کرد؛ از دختر سیّد الشّهداء نقل میکند، آن لحظهای که میخواست خلخال را از پای من باز کند گریه هم میکرد. اگر شیخ صدوق نبود آدم باور نمیکرد. گفتم: چرا گریه میکنی؟ گفت: چون دارم از ناموس پیغمبر غارت میکند. گفتم: خوب نکن. گفت: اگر من این کار را نکنم یک نفر دیگر این کار را میکند.
در جامعهای که پول، ثروت ارزش شود، نداری نه بیکاری و بیعاری! این همیشه قبیح است، نداری، ضدّ ارزش اینطور میشود. او برای کسب آبرو میفهمد چه غلطی می کند، چون دارد گریه میکند. میفهمد دارد قبیح مرتکب میشود ولی انجام میدهد. خلاف علم خود عمل میکند. عدّهی زیادی خطا کردند.
ما یک مثالی میزنیم که این مثال پاسخی ندارد از این جهت مهم است. یعنی این مثال مسئلهی اجتهاد و مسئلهی عدالت همهی صحابه را منهدم میکند. برای متخصّصین در مسئلهی فرق و مذاهب واضح است. کسی که بتواند زیر آب مسئلهی عدالت صحابه را بزند مانند این میماند که کسی بیاید عصمت ائمّه را در شیعه بزند. عصمت ائمّه را بزنند شما هیچ چیزی ندارید.
موضوع نفهمی عمدی است «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقى مَعاذیرَهُ» نه اینکه انحرافات فقط به این اکتفا شود. جهل از مهمترین انحرافات است. بحث ما آن جایی است که جهل نیست، علم است عمل نمیشود.
انسان اگر نخواهد به علم خود عمل نکند چون قبیح است مجبور است آن را توجیه کند. مجبور است. یعنی اگر شیخ صدوق سلام الله علیه نقل نکرده بود آدم باور نمی کرد؛ از دختر سیّد الشّهداء نقل میکند، آن لحظهای که میخواست خلخال را از پای من باز کند گریه هم میکرد. اگر شیخ صدوق نبود آدم باور نمیکرد. گفتم: چرا گریه میکنی؟ گفت: چون دارم از ناموس پیغمبر غارت میکند. گفتم: خوب نکن. گفت: اگر من این کار را نکنم یک نفر دیگر این کار را میکند.
در جامعهای که پول، ثروت ارزش شود، نداری نه بیکاری و بیعاری! این همیشه قبیح است، نداری، ضدّ ارزش اینطور میشود. او برای کسب آبرو میفهمد چه غلطی می کند، چون دارد گریه میکند. میفهمد دارد قبیح مرتکب میشود ولی انجام میدهد. خلاف علم خود عمل میکند. عدّهی زیادی خطا کردند.
ما یک مثالی میزنیم که این مثال پاسخی ندارد از این جهت مهم است. یعنی این مثال مسئلهی اجتهاد و مسئلهی عدالت همهی صحابه را منهدم میکند. برای متخصّصین در مسئلهی فرق و مذاهب واضح است. کسی که بتواند زیر آب مسئلهی عدالت صحابه را بزند مانند این میماند که کسی بیاید عصمت ائمّه را در شیعه بزند. عصمت ائمّه را بزنند شما هیچ چیزی ندارید.
تاکنون نظری ثبت نشده است