- 920
- 1000
- 1000
- 1000
مصائب دینداری، جلسه نهم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «مصائب دینداری»، جلسه نهم، سال 1397
موضوع کلّی ما در این بخش مقدّمات تواصی به حق و تواصی به صبر بود. مهمترین تواصی به حق ولایت است. خدای متعال در آیات انتهای سوره مبارکه صف فرمود: «کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ»
منظور از نصرت الهی نصرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم است. ماجرای غدیر یعنی همان نصرت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است، همان نصرت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است تا نصرت امام زمان صلواة الله علیهم اجمعین.
چگونه در انجام تواصی به حق ثبات قدم پیدا کنیم؟ چطور حقمداریِ خود را ادامه بدهیم و همدیگر را به این حقمداری سفارش کنیم؟
قرآن کریم مواردی را به ما فرموده است، یکی از آنها این بود که حتّی برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میفرماید: یاد انبیاء گذشته برای تو ثبات قلب میآورد، من «مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ» از ماجرای انبیاء گذشته بیان میکنم و این موضوع برای رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلّم ثبات قلب میآورد.
حضرت حق فرمود که: «مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ» را من به شما میگویم، بعد فرمود: «وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ» من در این قرآن حق را به شما گفتهام. چرا ما با قرآن ارتباط ضعیفی داریم؟ ظاهر امر اینطور است که اگر انسان هیئتی باشد ولی با چند چیز ارتباط خوبی نداشته باشد هنوز آن چیزی که باید از این جلسات دریافت میکرده است را دریافت نکرده است، یکی از آنها این است که انسان با قرآن ارتباط نداشته باشد.
خدای متعال مرحوم آیت الله تهرانی را رحمت کند، میفرمودند: اگر قرآن نمیخوانید یا قرآن میخوانید و لذّت نمیبرید و خسته میشوید و نمیخوانید، بدانید رابطهیتان با اهل بیت علیهم السلام هم خراب است. خیلی هم حرفِ خوبی زدهاند، چون این قرآن حقیقت اهل بیت علیهم السلام است، اهل بیت علیهم السلام هم تجلّیِ عملیِ این قرآن هستند، اگر من عشق امیرالمؤمنین علیه السلام دارم نمیشود رابطهی خوبی با حقیقت امیرالمؤمنین علیه السلام که قرآن است نداشته باشم، نمیشود از این قرآن خسته بشوم، آن وقت معلوم نیست آن در هیئتی که میروم مشغول ترویج امیرالمؤمنین علیه السلام هستند یا آن چیزهایی را ترویج میکنند که من دوست داشتم با آنها سرگرم شوم.
موضوع کلّی ما در این بخش مقدّمات تواصی به حق و تواصی به صبر بود. مهمترین تواصی به حق ولایت است. خدای متعال در آیات انتهای سوره مبارکه صف فرمود: «کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ»
منظور از نصرت الهی نصرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم است. ماجرای غدیر یعنی همان نصرت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است، همان نصرت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها است تا نصرت امام زمان صلواة الله علیهم اجمعین.
چگونه در انجام تواصی به حق ثبات قدم پیدا کنیم؟ چطور حقمداریِ خود را ادامه بدهیم و همدیگر را به این حقمداری سفارش کنیم؟
قرآن کریم مواردی را به ما فرموده است، یکی از آنها این بود که حتّی برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میفرماید: یاد انبیاء گذشته برای تو ثبات قلب میآورد، من «مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ» از ماجرای انبیاء گذشته بیان میکنم و این موضوع برای رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلّم ثبات قلب میآورد.
حضرت حق فرمود که: «مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ» را من به شما میگویم، بعد فرمود: «وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ» من در این قرآن حق را به شما گفتهام. چرا ما با قرآن ارتباط ضعیفی داریم؟ ظاهر امر اینطور است که اگر انسان هیئتی باشد ولی با چند چیز ارتباط خوبی نداشته باشد هنوز آن چیزی که باید از این جلسات دریافت میکرده است را دریافت نکرده است، یکی از آنها این است که انسان با قرآن ارتباط نداشته باشد.
خدای متعال مرحوم آیت الله تهرانی را رحمت کند، میفرمودند: اگر قرآن نمیخوانید یا قرآن میخوانید و لذّت نمیبرید و خسته میشوید و نمیخوانید، بدانید رابطهیتان با اهل بیت علیهم السلام هم خراب است. خیلی هم حرفِ خوبی زدهاند، چون این قرآن حقیقت اهل بیت علیهم السلام است، اهل بیت علیهم السلام هم تجلّیِ عملیِ این قرآن هستند، اگر من عشق امیرالمؤمنین علیه السلام دارم نمیشود رابطهی خوبی با حقیقت امیرالمؤمنین علیه السلام که قرآن است نداشته باشم، نمیشود از این قرآن خسته بشوم، آن وقت معلوم نیست آن در هیئتی که میروم مشغول ترویج امیرالمؤمنین علیه السلام هستند یا آن چیزهایی را ترویج میکنند که من دوست داشتم با آنها سرگرم شوم.
تاکنون نظری ثبت نشده است