- 1089
- 1000
- 1000
- 1000
مصائب دینداری، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «مصائب دینداری»، جلسه دوم، سال 1397
عرض کردیم که عنوان گفتگوی ما «مصائبِ دینداری» است، فعلاً راجع به اینکه چرا «مصائبِ دینداری» تا به مصائب برسیم؛ چرا مصائبِ دینداری؟ چرا میخواهید کار را سخت کنید؟ ان شاء الله جلوتر عرض خواهم کرد که این به معنای سختگیری نیست، اتفاقاً ما مخالفِ سختگیری هستیم، آن را بعداً عرض میکنم تا تفاوتِ آن با این روشن شود.
ما چرا دیندار هستیم؟ دین قیودی دارد، قید دارد، آزادیِ ما را محدود میکند، قانون میگذارد، چرا؟ اگر بشود بدونِ اینکه آزادیِ انسان محدود شود، بدونِ اینکه قید بخورد و در چارچوب قرار بگیرد به منافعی که باید برسد برسد، چرا دین؟ دین را برای چه میخواهیم؟ دین برای چیست؟
طبیعتاً این دین باید به آن کارکردی که باید داشته باشد برسد که کارکردِ دین هم از نظرِ ما این است که هم دنیای ما را بسازد و هم آخرتِ ما را! نه فقط آخرتِ ما را! اگر اینطوری باشد دین است، اگر اینطور نباشد که دین نیست، بلکه با آن وقتِ خود را تلف کردهایم.
حالا ما یک قیدهایی را تحمّل کردیم، در این شرایطِ جامعهی امروزی که دسترسی به بعضی چیزها خیلی زیاد است و ما یک سری قیود را تحمّل میکنیم، علتِ این کار چیست؟ برای منافعِ آن! پس نباید خسارت ببینیم، نباید ضرر بدهیم؛ اصلاً کسی که کاسب هم هست کاسبی راه میاندازد که سود کند، اگر بخواهد رأس المال را بخورد که کاسبی ندارد! آنقدر از روی آن میخورد تا تمام شود! اینطور باشد که کاسبی راه نمیاندازد.
انسان نباید ضرر بدهد، اگر بنا بر این باشد که از پیش تعیین شده ضرر بدهد، این چه دینداریای است؟ پس برای ما خیلی مهم است که ضرر ندهیم و سود کنیم، یعنی مانندِ آبکش نباشد که آب از آن بیرون بیاید و آخر هم هیچ چیزی نماند!
عرض کردیم که عنوان گفتگوی ما «مصائبِ دینداری» است، فعلاً راجع به اینکه چرا «مصائبِ دینداری» تا به مصائب برسیم؛ چرا مصائبِ دینداری؟ چرا میخواهید کار را سخت کنید؟ ان شاء الله جلوتر عرض خواهم کرد که این به معنای سختگیری نیست، اتفاقاً ما مخالفِ سختگیری هستیم، آن را بعداً عرض میکنم تا تفاوتِ آن با این روشن شود.
ما چرا دیندار هستیم؟ دین قیودی دارد، قید دارد، آزادیِ ما را محدود میکند، قانون میگذارد، چرا؟ اگر بشود بدونِ اینکه آزادیِ انسان محدود شود، بدونِ اینکه قید بخورد و در چارچوب قرار بگیرد به منافعی که باید برسد برسد، چرا دین؟ دین را برای چه میخواهیم؟ دین برای چیست؟
طبیعتاً این دین باید به آن کارکردی که باید داشته باشد برسد که کارکردِ دین هم از نظرِ ما این است که هم دنیای ما را بسازد و هم آخرتِ ما را! نه فقط آخرتِ ما را! اگر اینطوری باشد دین است، اگر اینطور نباشد که دین نیست، بلکه با آن وقتِ خود را تلف کردهایم.
حالا ما یک قیدهایی را تحمّل کردیم، در این شرایطِ جامعهی امروزی که دسترسی به بعضی چیزها خیلی زیاد است و ما یک سری قیود را تحمّل میکنیم، علتِ این کار چیست؟ برای منافعِ آن! پس نباید خسارت ببینیم، نباید ضرر بدهیم؛ اصلاً کسی که کاسب هم هست کاسبی راه میاندازد که سود کند، اگر بخواهد رأس المال را بخورد که کاسبی ندارد! آنقدر از روی آن میخورد تا تمام شود! اینطور باشد که کاسبی راه نمیاندازد.
انسان نباید ضرر بدهد، اگر بنا بر این باشد که از پیش تعیین شده ضرر بدهد، این چه دینداریای است؟ پس برای ما خیلی مهم است که ضرر ندهیم و سود کنیم، یعنی مانندِ آبکش نباشد که آب از آن بیرون بیاید و آخر هم هیچ چیزی نماند!
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
تاکنون نظری ثبت نشده است