- 889
- 1000
- 1000
- 1000
تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی»، جلسه سوم، سال 1401
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» هستند و پدر مؤمنین هستند و «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» هستند، خیلی تدبیر کردند که بتوانند مسئلهی بحرانهای اجتماعی زمان خودشان و بعد از خودشان را مدیریت کنند.
اگر کسی بررسی دقیق کند، میبیند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شبهمعجزه موفق هم بودهاند.
ممکن است کسی بگوید اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم موفق بودند پس کربلا و هجوم به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟
این برای کسی است که نداند. مثلاً فرض بفرمایید که اینجا یک وزنهی چهل تُنی باشد و من هم تنها باشم. شما میدانید که تکان دادن این وزنه نشدنی است، اگر بروید و ده دقیقهی بعد برگردید و ببینید من بیست تُن از آن را جابجا کردهام، هنوز موفق نبودهام، ولی نمیتوانید باور کنید که همینقدر هم اتفاق افتاده باشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند و میدان را میشناختند، میدانستند که تمام آن حقایق با آن فرصت اندک، به آن شکلی که ایدهآل است رخ نخواهد داد، اما واقع این است که اصلاً باید هیچ چیزی از حقیقت باقی نمیماند. برآورد طرف مقابل که دست به یک انتحار زد و فدک را غصب کرد.
تعجّب من از غصب فدک بیش از قتل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، برآورد قتل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که میگفتند باید ما کار را یکسره کنیم تا ببینیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد. اما غصب فدک هیچ آوردهای برای اینها نداشت. برداشت من این است که اینها فکر میکردند که کار تمام است. یعنی فکر نمیکردند که اسلام میماند، وگرنه غصب فدک یک کار احمقانه بود. هزار و چهارصد سال است که گیر کردهاند و نمیدانند باید چکار کنند.
فشار بیهوده آوردند و گفتند این بیت المال است و من به ذرهای از بیت المال خیانت نمیکنم، بعد عثمان همین بیت المال را به داماد خود بخشید! اگر میشد عثمان این بیت المال را به داماد خود بدهد. قاضی عبدالجبّار معتزلی که کتاب در ردّ تشیّع نوشته است میگوید: اینها با کرامت با فاطمه برخورد نکردند.
هیچطور نمیشود این کار را توجیه کرد که این چه کاری بود که کردند. در مورد قتل میگویند جنگ شد، اما هنوز هم نمیدانند باید با موضوع فدک چطور برخورد کنند. درست است که فدک بزرگ بود و حاصلخیز بود و نخل داشت . نمیخواهم بگویم که فدک از نظر مالی ارزش نداشت، اما این ارزش را نداشت که یک حکومت بخواهد هزار سال جواب پس بدهد.
این حماقت آنها برای این بود که آنها میدان را درست میشناختند، آنها خیال میکردند که کار تمام است. برداشت ما این است که آنها فکر میکردند که بعد از ده سال حکومت را به بنی امیه میسپاریم… که البته این کار را کردند، دوازده سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حکومت را به بنی امیه واگذار کردند، قبل از آن هم شام به بنی امیه واگذار شده بود، یعنی حوالی هفت سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شام را به بنی امیه دادند، بعد هم گفتند حاکمیت را هم به بنی امیه میدهیم، که این کار را هم کردند، دوازده سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حکومت به عثمان رسید که از بنی امیه است.
برآورد آنها این بود که کار تمام شد، زدیم و بردیم. این میزان از ذوقزدگی ابوسفیان ملعون که رفت و پای خود را روی قبر حمزه سیّدالشّهداء علیه السلام کوبید و گفت: چند سال گذشته است؟ تمام شد! بعد به داخل کاخ رفت و چون نابینا شده بود پرسید: آیا همه خودی هستند یا غیرخودی هم هست؟ گفتند: همه خودی هستند. گفت: تمام شد! حکومت همین دنیاست! ثروت و قدرت را یک توپ کنید و بین خودتان پاس بدهید و کسی را راه ندهید.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» هستند و پدر مؤمنین هستند و «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» هستند، خیلی تدبیر کردند که بتوانند مسئلهی بحرانهای اجتماعی زمان خودشان و بعد از خودشان را مدیریت کنند.
اگر کسی بررسی دقیق کند، میبیند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شبهمعجزه موفق هم بودهاند.
ممکن است کسی بگوید اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم موفق بودند پس کربلا و هجوم به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟
این برای کسی است که نداند. مثلاً فرض بفرمایید که اینجا یک وزنهی چهل تُنی باشد و من هم تنها باشم. شما میدانید که تکان دادن این وزنه نشدنی است، اگر بروید و ده دقیقهی بعد برگردید و ببینید من بیست تُن از آن را جابجا کردهام، هنوز موفق نبودهام، ولی نمیتوانید باور کنید که همینقدر هم اتفاق افتاده باشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند و میدان را میشناختند، میدانستند که تمام آن حقایق با آن فرصت اندک، به آن شکلی که ایدهآل است رخ نخواهد داد، اما واقع این است که اصلاً باید هیچ چیزی از حقیقت باقی نمیماند. برآورد طرف مقابل که دست به یک انتحار زد و فدک را غصب کرد.
تعجّب من از غصب فدک بیش از قتل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، برآورد قتل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که میگفتند باید ما کار را یکسره کنیم تا ببینیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد. اما غصب فدک هیچ آوردهای برای اینها نداشت. برداشت من این است که اینها فکر میکردند که کار تمام است. یعنی فکر نمیکردند که اسلام میماند، وگرنه غصب فدک یک کار احمقانه بود. هزار و چهارصد سال است که گیر کردهاند و نمیدانند باید چکار کنند.
فشار بیهوده آوردند و گفتند این بیت المال است و من به ذرهای از بیت المال خیانت نمیکنم، بعد عثمان همین بیت المال را به داماد خود بخشید! اگر میشد عثمان این بیت المال را به داماد خود بدهد. قاضی عبدالجبّار معتزلی که کتاب در ردّ تشیّع نوشته است میگوید: اینها با کرامت با فاطمه برخورد نکردند.
هیچطور نمیشود این کار را توجیه کرد که این چه کاری بود که کردند. در مورد قتل میگویند جنگ شد، اما هنوز هم نمیدانند باید با موضوع فدک چطور برخورد کنند. درست است که فدک بزرگ بود و حاصلخیز بود و نخل داشت . نمیخواهم بگویم که فدک از نظر مالی ارزش نداشت، اما این ارزش را نداشت که یک حکومت بخواهد هزار سال جواب پس بدهد.
این حماقت آنها برای این بود که آنها میدان را درست میشناختند، آنها خیال میکردند که کار تمام است. برداشت ما این است که آنها فکر میکردند که بعد از ده سال حکومت را به بنی امیه میسپاریم… که البته این کار را کردند، دوازده سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حکومت را به بنی امیه واگذار کردند، قبل از آن هم شام به بنی امیه واگذار شده بود، یعنی حوالی هفت سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شام را به بنی امیه دادند، بعد هم گفتند حاکمیت را هم به بنی امیه میدهیم، که این کار را هم کردند، دوازده سال بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حکومت به عثمان رسید که از بنی امیه است.
برآورد آنها این بود که کار تمام شد، زدیم و بردیم. این میزان از ذوقزدگی ابوسفیان ملعون که رفت و پای خود را روی قبر حمزه سیّدالشّهداء علیه السلام کوبید و گفت: چند سال گذشته است؟ تمام شد! بعد به داخل کاخ رفت و چون نابینا شده بود پرسید: آیا همه خودی هستند یا غیرخودی هم هست؟ گفتند: همه خودی هستند. گفت: تمام شد! حکومت همین دنیاست! ثروت و قدرت را یک توپ کنید و بین خودتان پاس بدهید و کسی را راه ندهید.
تاکنون نظری ثبت نشده است