- 576
- 1000
- 1000
- 1000
تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی»، جلسه دوم، سال 1401
برای تحلیل یک پدیده، اول باید آن پدیده را شناخت. ممکن است مواجههی ما با فاطمیه و غدیر چنین باشد که بگوییم پروژهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شکست خورد. البته شاید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به همهی اهداف صد درصدی خود نرسیدند، اما پیروز شدند.
زمانی هست که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کسی را میفرستند که برای اهل جمل قرآن بخواند، اگر کسی خیال کند قرآن خواند که آنها برگردند، باید به این نتیجه برسد که نتیجه نگرفت، اما اگر غرض این بود که اگر برگشتند بهتر، اما اگر برنگشتند هم حق روشن بشود و حجّت تمام بشود و آیندگان حق را بفهمند؛ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به اینها رسیدند.
کما اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بدعتهایی را که مردم متوجه بدعت بودنِ آنها نبودند، به تأخیر میانداختند، تا اینکه بعداً زمانی که میشود به مردم فهماند، بیان بفرمایند.
اما در مورد نماز تراویح، چون مردم تاریخ تولد و بدعتگر را میشناختند، زمان پیامبر نبود، مردم هم میدانستند، برای همین امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میتوانستند این را بیان کنند. حال بیان نمودند که جلوی این امر را بگیرند. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه جلوگیری کردند و مردم مخالفت کردند و اعتراض کردند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند که به مردم بگو بخوانند.
اگر کسی نداند و فقط یک زاویه را ببیند میگوید امیرالمؤمنین صلوات الله علیه آنقدر مظلوم بودند که مردم به فرمایش ایشان گوش ندادند. البته که مردم به فرمایش امیرالمؤمنین صلوات الله علیه گوش ندادند، اما امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به هدف خود رسیدند که من بغیر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شخص دیگری را حجّت نمیدانم، بعضی بدعت کردهاند، من زیر بار بدعت نمیروم. آن چند نفر فرا قانون نیستند، نمیتوانند تشریع دین کنند.
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه با اینکه نتوانستند از این امر جلوگیری کنند اما خیلی چیزها را فرمودند، چه بسا غرض حضرت از اول این بود که چون میدانست، فقط میخواستند این مسئله را بفهمانند.
این ما هستیم و پدیدهای که در فاطمیه با آن طرف هستیم، باید این را بشناسیم.
برای تحلیل یک پدیده، اول باید آن پدیده را شناخت. ممکن است مواجههی ما با فاطمیه و غدیر چنین باشد که بگوییم پروژهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شکست خورد. البته شاید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به همهی اهداف صد درصدی خود نرسیدند، اما پیروز شدند.
زمانی هست که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کسی را میفرستند که برای اهل جمل قرآن بخواند، اگر کسی خیال کند قرآن خواند که آنها برگردند، باید به این نتیجه برسد که نتیجه نگرفت، اما اگر غرض این بود که اگر برگشتند بهتر، اما اگر برنگشتند هم حق روشن بشود و حجّت تمام بشود و آیندگان حق را بفهمند؛ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به اینها رسیدند.
کما اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بدعتهایی را که مردم متوجه بدعت بودنِ آنها نبودند، به تأخیر میانداختند، تا اینکه بعداً زمانی که میشود به مردم فهماند، بیان بفرمایند.
اما در مورد نماز تراویح، چون مردم تاریخ تولد و بدعتگر را میشناختند، زمان پیامبر نبود، مردم هم میدانستند، برای همین امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میتوانستند این را بیان کنند. حال بیان نمودند که جلوی این امر را بگیرند. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه جلوگیری کردند و مردم مخالفت کردند و اعتراض کردند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند که به مردم بگو بخوانند.
اگر کسی نداند و فقط یک زاویه را ببیند میگوید امیرالمؤمنین صلوات الله علیه آنقدر مظلوم بودند که مردم به فرمایش ایشان گوش ندادند. البته که مردم به فرمایش امیرالمؤمنین صلوات الله علیه گوش ندادند، اما امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به هدف خود رسیدند که من بغیر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شخص دیگری را حجّت نمیدانم، بعضی بدعت کردهاند، من زیر بار بدعت نمیروم. آن چند نفر فرا قانون نیستند، نمیتوانند تشریع دین کنند.
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه با اینکه نتوانستند از این امر جلوگیری کنند اما خیلی چیزها را فرمودند، چه بسا غرض حضرت از اول این بود که چون میدانست، فقط میخواستند این مسئله را بفهمانند.
این ما هستیم و پدیدهای که در فاطمیه با آن طرف هستیم، باید این را بشناسیم.
تاکنون نظری ثبت نشده است