- 1348
- 1000
- 1000
- 1000
نهضت عاشورا، طرحی برای نجات امت اسلام از فتنه ها، جلسه دهم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "نهضت عاشورا، طرحی برای نجات امت اسلام از فتنه ها"، جلسه دهم، سال 1401
در چنین روزی وقتی که لشکریان یزید مقابل امام صفآرایی کردند حضرت مهلت خواستند تا نصیحت کنند و آنها اصرار داشتند که اجازه صحبت حضرت ندهد ولی به هر طریقی که بود حضرت صحبت کردند و به آنها تذکر دادند که مراقب باشید که فریب به ظواهر دنیا را نخورید. احادیثی را مرحوم کلینی در کتاب کافی در ذم دنیا نقل کرده اند و دعوت به زهد در دنیا کرده اند و ما احادیث و روایات فراوانی در این زمینه داریم که همه دنیا را مذمت کردهاند و از ما خواسته اند که زاهد در دنیا باشیم. زهد به معنای فراغت از آمد و شد در دنیاست. زاهد کسی است که غصه ها و شادی های دنیا از دلش بیرون رفته باشد. این فراغت بال از زهد است. سیدالشهداء در دنیا مسیر را برای مومنین باز کرده اند و اگر مومنی پشت سر حضرت حرکت کند، به سلامت از پلهای دنیا عبور می کند. زاهدین در دنیا مشغول مسابقه هستند و آمد و شد دنیا اینها را مشغول نمی کند. در روایت داریم که اگر خدای متعال خیری در دنیا به کسی برساند، او را زاهد می کند، دوم او را در دینش فقیه می کند، سوم به او بصیرت می دهد تا عیب های دنیا را ببیند. اگر کسی این سه چیز را خدا به او بدهد خیر دنیا و آخرت را کسب کرده است. شخصی که به دنبال حق میرود، دری از زهد به رویش گشوده میشود و این ضد آن چیزی است که دشمنان حق دنبال میکنند. مومن وقتی از دنیا خالی میشود، رفعت پیدا میکند و شیرینی ایمان به خدا را میچشد و این در نظر اهل دنیا مجنون به نظر می آید. زاهدین وقتی محبت خدا را درک می کنند، دیگر با اهل دنیا مشغول نمی شوند. قلب انسان وقتی ب این صفای باطن می رسد، زمین برایش تنگ میشود. در روایت دیگری داریم که از امام سجاد علیه السلام سوال شد کدام عمل نزد خدای متعال افضل است؟ حضرت فرمودند: «بعد از معرفت خدا و رسولش، هیچ عملی افضل از بغض دنیا نیست.» بغض دنیا و معاصی هم شعبه هایی دارد. اول چیزی که خداوند به آن معصیت شده است، کبر است وقتی که شیطان از سجده به آدم سرباز زد. دومین چیز هم حرص است، انسان در دنیا برای رسیدن به مقاصد خودش به حرص، کبر و حسد مبتلا می شود
در چنین روزی وقتی که لشکریان یزید مقابل امام صفآرایی کردند حضرت مهلت خواستند تا نصیحت کنند و آنها اصرار داشتند که اجازه صحبت حضرت ندهد ولی به هر طریقی که بود حضرت صحبت کردند و به آنها تذکر دادند که مراقب باشید که فریب به ظواهر دنیا را نخورید. احادیثی را مرحوم کلینی در کتاب کافی در ذم دنیا نقل کرده اند و دعوت به زهد در دنیا کرده اند و ما احادیث و روایات فراوانی در این زمینه داریم که همه دنیا را مذمت کردهاند و از ما خواسته اند که زاهد در دنیا باشیم. زهد به معنای فراغت از آمد و شد در دنیاست. زاهد کسی است که غصه ها و شادی های دنیا از دلش بیرون رفته باشد. این فراغت بال از زهد است. سیدالشهداء در دنیا مسیر را برای مومنین باز کرده اند و اگر مومنی پشت سر حضرت حرکت کند، به سلامت از پلهای دنیا عبور می کند. زاهدین در دنیا مشغول مسابقه هستند و آمد و شد دنیا اینها را مشغول نمی کند. در روایت داریم که اگر خدای متعال خیری در دنیا به کسی برساند، او را زاهد می کند، دوم او را در دینش فقیه می کند، سوم به او بصیرت می دهد تا عیب های دنیا را ببیند. اگر کسی این سه چیز را خدا به او بدهد خیر دنیا و آخرت را کسب کرده است. شخصی که به دنبال حق میرود، دری از زهد به رویش گشوده میشود و این ضد آن چیزی است که دشمنان حق دنبال میکنند. مومن وقتی از دنیا خالی میشود، رفعت پیدا میکند و شیرینی ایمان به خدا را میچشد و این در نظر اهل دنیا مجنون به نظر می آید. زاهدین وقتی محبت خدا را درک می کنند، دیگر با اهل دنیا مشغول نمی شوند. قلب انسان وقتی ب این صفای باطن می رسد، زمین برایش تنگ میشود. در روایت دیگری داریم که از امام سجاد علیه السلام سوال شد کدام عمل نزد خدای متعال افضل است؟ حضرت فرمودند: «بعد از معرفت خدا و رسولش، هیچ عملی افضل از بغض دنیا نیست.» بغض دنیا و معاصی هم شعبه هایی دارد. اول چیزی که خداوند به آن معصیت شده است، کبر است وقتی که شیطان از سجده به آدم سرباز زد. دومین چیز هم حرص است، انسان در دنیا برای رسیدن به مقاصد خودش به حرص، کبر و حسد مبتلا می شود
تاکنون نظری ثبت نشده است