- 908
- 1000
- 1000
- 1000
نهضت عاشورا، طرحی برای نجات امت اسلام از فتنه ها، جلسه هفتم
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "نهضت عاشورا، طرحی برای نجات امت اسلام از فتنه ها"، جلسه هفتم، سال 1401
حدیثی را شیخ صدوق نقل کرده اند که در تفسیر عیاشی هم نقل شده است. هارون از امام موسی بن جعفر علیه السلام سوال کرد این دنیا که در اختیار ماست چه دنیایی است؟ عرض کردیم که ما وقتی به عالم ارض آمدیم دو تا دار در همین دنیا درست می شود و ما می توانیم وارد هر کدام که خواستیم بشویم، یکی محیط بهشت است و یکی محیط جهنم است. یکی محیط فسق است و یکی محیط بندگی است و هر دو دار در همین زمین است، لذا ما وقتی از دنیا وارد بهشت یا جهنم می شویم به روی عالم ما هر دو جهان گشوده است و ما انتخاب میکنیم که وارد کدام شویم؟ انسان پس از سیر در عالم دنیا به عالم بعد از مرگ می رود. امام موسی بن جعفر علیه السلام در جواب هارون فرمودند: این داری که شما در آن هستید، دارالفاسقین هست و با آیاتی از قرآن توضیح دادند که حضرت موسی بعد از اینکه الواح را دریافت کردند، خدای متعال به ایشان خبری داد که به زودی دارالفاسقین را به شما نشان خواهیم داد و ما در این الواحی که به حضرت موسی دادیم، حقایقی را به ایشان نشان دادیم و به حضرت موسی گفته میشود که به زودی دارالفاسقین برای امت شما به پا می شود و فقط عده ای میتوانند از این دار به سلامت عبور کنند، کسانی که احسن الاعمال باشند. قله های قرآن همه دعوت به صراط و سبیل الی الله می کند و راه را به ما نشان می دهد. خداوند متعال بعد از نبی اکرم (ص) مسیر را برای ما روشن می کند و هر آنچه که نیاز است در قرآن آمده است. آنچه که در بنی اسرائیل واقع شده است بی کم و کاست در امت نبی اکرم (ص) هم واقع شده است. فاسقین کسانی هستند که عهدهایی که با خدا بسته اند را نقض می کنند. پیوند و همراهی با امام رشته اتصال ما با خداست. یک رشته هایی در عالم هست که ما با این رشته ها به سوی خدا حرکت میکنیم. یک عده ای استکبار و تکبر میکنند و زیادهخواهی دارند و از آیات رویگردان میشوند و در مسیر شرک و کفر قرار میگیرند. مسیر ولایت الله مسیر رشد و نور است و مسیر دشمنان خدا و طاغوت مسیر کفر و ظلمات است. در قرآن آیات الهی تأویل به امام می شود، امام اگر نباشد روی زمین، احدی نمی تواند به خدا برسد. یک عده ای از دین و آیات الهی اعراض می کنند و این گونه دارالفاسقین به پا می شود ولی اگر از آیات الهی پیروی کنند، دارالایمان به پا می شود. خدای متعال، خدای عالم است ولی پرستش او که دین حقیقی است، مسیری هست که ما با اختیار خودمان می رویم و کسی ما را با زور وارد وادی توحید نمی کند و هیچ اکراهی در دین پذیرفته نیست.
حدیثی را شیخ صدوق نقل کرده اند که در تفسیر عیاشی هم نقل شده است. هارون از امام موسی بن جعفر علیه السلام سوال کرد این دنیا که در اختیار ماست چه دنیایی است؟ عرض کردیم که ما وقتی به عالم ارض آمدیم دو تا دار در همین دنیا درست می شود و ما می توانیم وارد هر کدام که خواستیم بشویم، یکی محیط بهشت است و یکی محیط جهنم است. یکی محیط فسق است و یکی محیط بندگی است و هر دو دار در همین زمین است، لذا ما وقتی از دنیا وارد بهشت یا جهنم می شویم به روی عالم ما هر دو جهان گشوده است و ما انتخاب میکنیم که وارد کدام شویم؟ انسان پس از سیر در عالم دنیا به عالم بعد از مرگ می رود. امام موسی بن جعفر علیه السلام در جواب هارون فرمودند: این داری که شما در آن هستید، دارالفاسقین هست و با آیاتی از قرآن توضیح دادند که حضرت موسی بعد از اینکه الواح را دریافت کردند، خدای متعال به ایشان خبری داد که به زودی دارالفاسقین را به شما نشان خواهیم داد و ما در این الواحی که به حضرت موسی دادیم، حقایقی را به ایشان نشان دادیم و به حضرت موسی گفته میشود که به زودی دارالفاسقین برای امت شما به پا می شود و فقط عده ای میتوانند از این دار به سلامت عبور کنند، کسانی که احسن الاعمال باشند. قله های قرآن همه دعوت به صراط و سبیل الی الله می کند و راه را به ما نشان می دهد. خداوند متعال بعد از نبی اکرم (ص) مسیر را برای ما روشن می کند و هر آنچه که نیاز است در قرآن آمده است. آنچه که در بنی اسرائیل واقع شده است بی کم و کاست در امت نبی اکرم (ص) هم واقع شده است. فاسقین کسانی هستند که عهدهایی که با خدا بسته اند را نقض می کنند. پیوند و همراهی با امام رشته اتصال ما با خداست. یک رشته هایی در عالم هست که ما با این رشته ها به سوی خدا حرکت میکنیم. یک عده ای استکبار و تکبر میکنند و زیادهخواهی دارند و از آیات رویگردان میشوند و در مسیر شرک و کفر قرار میگیرند. مسیر ولایت الله مسیر رشد و نور است و مسیر دشمنان خدا و طاغوت مسیر کفر و ظلمات است. در قرآن آیات الهی تأویل به امام می شود، امام اگر نباشد روی زمین، احدی نمی تواند به خدا برسد. یک عده ای از دین و آیات الهی اعراض می کنند و این گونه دارالفاسقین به پا می شود ولی اگر از آیات الهی پیروی کنند، دارالایمان به پا می شود. خدای متعال، خدای عالم است ولی پرستش او که دین حقیقی است، مسیری هست که ما با اختیار خودمان می رویم و کسی ما را با زور وارد وادی توحید نمی کند و هیچ اکراهی در دین پذیرفته نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است