display result search
منو
هدف قیام امام حسین(ع)

هدف قیام امام حسین(ع)

  • 1 تعداد قطعات
  • 37 دقیقه مدت قطعه
  • 103 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «هدف قیام امام حسین(ع)»، سال 1394

در باب عاشورا دیگر صحبت خیلی شده در طول تاریخ و حرف‌های همه هم بسیاری اش حرف‌های خوب و شنیدنی بوده است از آن طرف هم یک غفلت‌هایی شده و تحریف‌هایی اتفاق افتاده که یکی از مهم ترین تحریفات در حادثه‌ی عاشورا که از آن غفلت می‌شود این است که واقعه را از آن عظمتش بکاهیم.
کوچک تصویر کردن یک شخصیت بزرگ تحریف اوست هر چقدر هم شما تعریف و توصیفش بکنید تحریف است واقعه هم همین طور است واقعه‌ای که بر محور سیدالشهدا است واقعه‌ای که آثارش در روایات گاهی آمده که در زیارت مطلقه‌ای که در کافی نقل شده سند خیلی خوبی دارد زیارت اولی است که مرحوم محدث قمی در زیارات مطلقه‌ی سیدالشهدا نقل کردند. جزء زیاراتی باشد که جزء زیارات دائمی ما باشد در زیارات مطلقه‌ی سیدالشهدا زیارت اول مفاتیح است ما زیارات مطلقه داریم که همه وقت‌ها همه جا خوانده می‌شود و زیارات خاصه که مال ایام خاصه است مثل زیارات روز عرفه آن جا دارد أَشْهَدُ أَنَّ دَمَکَ سَکَنَ فِی الْخُلْدِ یعنی این وجود مقدسی که خونش جایگاهش در خلد است نه روحش.
قرار گاه روح حضرت که « یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی» است بعضی بزرگان دیدند این بزرگان آیه‌ی قرآن را این طور معنا کردند یعنی خود حضرت حق بی واسطه روح را قبض کرده و جنت الهی دیگر کجاست از فهم ما خارج است . وَ اقْشَعَرَّتْ لَهُ أَظِلَّةُ الْعَرْشِ اظله‌ی عرش هر چه که است و در عرش هر چه که است معنا شود سایه است ظلال است اظله‌ی عرش الهی به لرزه در آمده وَ بَکَى لَهُ جَمِیعُ الْخَلائِقِ وَ بَکَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ همه‌ی خلایق بر او گریستند و هفت آسمان و هفت زمین بر او گریستند و آن چه دیده می‌شود و آن چه دیده نمی‌شود و این جمله‌ی آخرش که خیلی آدم تعجب می‌کند معنایش سخت است وَ مَنْ یَتَقَلَّبُ فِی الْجَنَّةِ وَ النَّارِ آن‌هایی که در بهشت هستند و در جهنم اند بعضی معنا کرده اند اما بیان زبان عصمت است این حادثه‌ای که آثارش این قدر فراگیر است سر بیست و چهار هزار پیغمبر را پروانه کرده هر شب جمعه می‌آیند مُختَلَفُ الاَنبِیاء مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ است نباید از آن عظمت و بزرگی اش کاست حادثه‌ای که بر محور عبادت سیدالشهدا است که بلکه عبادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که بخشی از اوصافشان زیارت جامعه‌ی کبیره است از عظمتش نباید کاسته شود.
یک بیانی خود حضرت دارند در تحلیل این اقدام که فی الجمله بعضی زوایای امر عظیم را توضیح می‌دهد من ترجمه‌ای می‌کنم این را بعضی از منابع ما وقتی نقل کردند قسمت اولش را ندارند که در جواب ابن عباس حضرت فرمودند إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا وَ لا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی. مناقب این طوری نقل کرده اند ولی بعضی مصادر به عنوان وصیت سیدالشهدا به برادرشان محمد حنفیه این وصیت را فرمودند و نوشتند در اختیار او گذاشتند هَذَا مَا أَوْصَی‌ بِهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی‌طَالِبٍ إلَی‌ أَخِیهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِیَّه وصیت چیست سه شهادت است إنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ یَشْهَدُ أَنْ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّی‌ اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِیَه لاَ رَیْبَ فِیهَا رسوله شهادت به توحید است شهادت به رسالت وجود مقدس نبی اکرم قطعی است قیامت و خدای متعال همه را مشهور می‌کند بعضی‌ها این را در توضیح این بیان حضرت حذف می‌کنند در حالی که این جزء ارکان وصیت نامه‌ی حضرت است و به تعبیری جزء مرام نامه‌ی وصیت حضرت به حساب می‌آید که مرام نامه‌ای که انقلاب و حرکت عظیم حضرت را تفسیر می‌کند این است توحید رسالت حضرت و معاد اگر شما توحید را حذف بکنید این انقلاب هیچ توجیهی ندارد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 37:49

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن