- 3230
- 1000
- 1000
- 1000
آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بود؟، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بود؟»، جلسه دوم، سال 1394
حضرت امیر علیه السلام در وصیتی به امام حسن علیه السلام فرمود اگر توانستی کاری کنی که همسران و دختران تو جز تو کسی از مردها را نشناسند، این کار را بکن. این اگر توانستی یعنی اینکه شرایط اجتماع را بسنج. نمی فرماید که حتما این کار را بکن. اما این نشان می دهد که اولویت در ارتباط زن و مرد نامحرم در ترک ارتباط است. مگر در موارد ضروری و اضطرار.
مدتی است این سوال در جامعه مطرح است که آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بوده است یا نه؟ شخصی هم اخیرا گفته مشکل کشور مشکل یک تار مو نیست.
این مهم است که ما باید در جامعه حساس باشد. اینکه هر کسی از راه برسد و شبهه ای وارد کند و ما مثل ماست به آن نگاه کنیم خطرناک است. شبهه دل را فاسد می کند. کسی که اهل پژوهش و مطالعه و پیگیری نیست نباید به جاهایی که مظان شبهه افکنی هست برود. نباید شبهه در دل بماند که خیلی خطرناک است. این شبهه تبدیل به باور شده و دل را فاسد می کند.
احکام اسلامی تابع مصالح و مفاسد هستند. یعنی چه؟ یعنی اینکه یک حکیمی این احکام را وضع کرده است. حکیم کار عبس نمی کند. ممکن است من منظور او را متوجه نشوم. برای اینکه یک جامعه مسیر خود را درست برود یک حکیم قوانینی را وضع کرده است. مثلا حکیم وضع کرده ربا نخورید. اگر خلاف این قوانین عمل شود ساختار اجتماع دچار مشکل می شود. حالا حجاب. حجاب که یک مسئله فردی نیست.
حضرت امیر علیه السلام در وصیتی به امام حسن علیه السلام فرمود اگر توانستی کاری کنی که همسران و دختران تو جز تو کسی از مردها را نشناسند، این کار را بکن. این اگر توانستی یعنی اینکه شرایط اجتماع را بسنج. نمی فرماید که حتما این کار را بکن. اما این نشان می دهد که اولویت در ارتباط زن و مرد نامحرم در ترک ارتباط است. مگر در موارد ضروری و اضطرار.
مدتی است این سوال در جامعه مطرح است که آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بوده است یا نه؟ شخصی هم اخیرا گفته مشکل کشور مشکل یک تار مو نیست.
این مهم است که ما باید در جامعه حساس باشد. اینکه هر کسی از راه برسد و شبهه ای وارد کند و ما مثل ماست به آن نگاه کنیم خطرناک است. شبهه دل را فاسد می کند. کسی که اهل پژوهش و مطالعه و پیگیری نیست نباید به جاهایی که مظان شبهه افکنی هست برود. نباید شبهه در دل بماند که خیلی خطرناک است. این شبهه تبدیل به باور شده و دل را فاسد می کند.
احکام اسلامی تابع مصالح و مفاسد هستند. یعنی چه؟ یعنی اینکه یک حکیمی این احکام را وضع کرده است. حکیم کار عبس نمی کند. ممکن است من منظور او را متوجه نشوم. برای اینکه یک جامعه مسیر خود را درست برود یک حکیم قوانینی را وضع کرده است. مثلا حکیم وضع کرده ربا نخورید. اگر خلاف این قوانین عمل شود ساختار اجتماع دچار مشکل می شود. حالا حجاب. حجاب که یک مسئله فردی نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است