- 3891
- 1000
- 1000
- 1000
آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بود؟
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «آیا حجاب در زمان پیامبر(ص) اجباری بود؟»
در جامعهی ما شبههای مطرح شد که اوایل فکر میکردم جواب آن معلوم است، روشن است، نیازی نیست که به آن جواب داده شود. بعد از آنکه سؤالها تکرار شد دیدم مثل اینکه یک عدّه درگیر شدند و پاسخ اجمالی عرض کردم.
تعداد سؤالهای تکرار این موضوع زیاد شد که آیا زمان پیغمبر حجاب اجباری بود؟ آیا مشکل ما یک تار مو است؟
نکتهی اوّل این است که احکام اسلام تابع مصالح و مفاسد هستند؛ یعنی وقتی در اسلام حکمی قرار داده میشود حتماً مصلحتی دارد ولو ما ندانیم. اگر هم ندانم چرا چهار رکعت نماز عصر میخوانم مصلحتی دارد چون حکیم آن را وضع کرده است، حکیم کار عبث و بیهوده انجام نمیدهد، کار حکیم سدید و محکم است، سر دارد، دلیل دارد.
نکتهی دوم این است که در احکام اجتماعی و معاملات این حکمت برای ما روشنتر است؛ یعنی چه؟ یک سری احکام عبادی داریم که اینها نیّت لازم دارند. مثلاً اگر شما بدون نیّت نماز بخوانید باید آن را اعاده کنید ولی اگر لباس نجس داشته باشید و داخل استخر یا رودخانه بیفتد و نیّت هم نداشته باشید اگر لباس را بیرون بیاوری و ببینی خونی روی آن نیست آن لباس پاک حساب میشود، نیّت لازم ندارد.
مسائل اجتماعی اسلام مثل اینکه ربا نخورید، اینها حکمت دارد. برای چه گفته؟ برای اینکه عرصهی اجتماع دچار آسیب نشود. حکیم نمیخواهد با صدور حکم، ما را گرفتار کند، وضع زندگی را برای ما را سخت کند و حکم صادر کند لذا شما میبینید که در مسائل اقتصادی جزئیات را بیان نکرده است؛ فرموده: غش در معامله نکن، دروغ نگو، اقراء به جهل نکن، ربا نخور، چند مورد گفته است؛ یعنی اگر ربا بخوری اقتصاد کشور خراب میشود، ارتباط مردم با هم از ارتباط عاطفی به ارتباط خصمانه تبدیل میشود. اگر حکم اجتماعی وضع کرده حتماً برای اصلاح آن اجتماع لازم بود و الّا حکیم این کار را انجام نمیداد.
گزارهی سوم حجاب است. حجاب یک حکم اجتماعی است چون حجاب در جایی صورت میگیرد که جمع باشد، برای یک زن تنها در یک جای تنها که حجاب قرار ندادهاند برای یک مرد تنها در یک جای تنها هم حجاب قرار ندادهاند. حجاب چه موقع به وجود آمده؟ زمانی که جمعی باشد حجاب هم وجود دارد، پس حکم جمعی و اجتماعی است. پس آن دو نکتهی قبلی مصلحت دارد مخصوصاً در مسائل اجتماعی مصلحت بارز است که اگر به آن عمل نکنی آن مصلحت فوت میشود و مفسده ایجاد میشود، ساختار به هم میخورد. نه در مسائل اجتماعی اسلام که در هر قانون و هر گروهی که قانون وضع میکنند قانون اجتماعی، هر قانونی اگر الزامآور باشد… حجاب الزامآور است یعنی واجب است، مستحب نیست. هر گروهی حتّی اگر انسانهای عادی، حتّی یک شرکت اگر برای کارکنان خود قوانینی وضع کند. یک وقت میگوید موجب مزید امتنان است اگر چنین کاری را انجام دهید شما هم انجام ندهید، یک وقت حکم الزامی قرار میدهد. اگر حکم الزامی قرار بدهند حتماً برای آن بازرس میگذارند.
در جامعهی ما شبههای مطرح شد که اوایل فکر میکردم جواب آن معلوم است، روشن است، نیازی نیست که به آن جواب داده شود. بعد از آنکه سؤالها تکرار شد دیدم مثل اینکه یک عدّه درگیر شدند و پاسخ اجمالی عرض کردم.
تعداد سؤالهای تکرار این موضوع زیاد شد که آیا زمان پیغمبر حجاب اجباری بود؟ آیا مشکل ما یک تار مو است؟
نکتهی اوّل این است که احکام اسلام تابع مصالح و مفاسد هستند؛ یعنی وقتی در اسلام حکمی قرار داده میشود حتماً مصلحتی دارد ولو ما ندانیم. اگر هم ندانم چرا چهار رکعت نماز عصر میخوانم مصلحتی دارد چون حکیم آن را وضع کرده است، حکیم کار عبث و بیهوده انجام نمیدهد، کار حکیم سدید و محکم است، سر دارد، دلیل دارد.
نکتهی دوم این است که در احکام اجتماعی و معاملات این حکمت برای ما روشنتر است؛ یعنی چه؟ یک سری احکام عبادی داریم که اینها نیّت لازم دارند. مثلاً اگر شما بدون نیّت نماز بخوانید باید آن را اعاده کنید ولی اگر لباس نجس داشته باشید و داخل استخر یا رودخانه بیفتد و نیّت هم نداشته باشید اگر لباس را بیرون بیاوری و ببینی خونی روی آن نیست آن لباس پاک حساب میشود، نیّت لازم ندارد.
مسائل اجتماعی اسلام مثل اینکه ربا نخورید، اینها حکمت دارد. برای چه گفته؟ برای اینکه عرصهی اجتماع دچار آسیب نشود. حکیم نمیخواهد با صدور حکم، ما را گرفتار کند، وضع زندگی را برای ما را سخت کند و حکم صادر کند لذا شما میبینید که در مسائل اقتصادی جزئیات را بیان نکرده است؛ فرموده: غش در معامله نکن، دروغ نگو، اقراء به جهل نکن، ربا نخور، چند مورد گفته است؛ یعنی اگر ربا بخوری اقتصاد کشور خراب میشود، ارتباط مردم با هم از ارتباط عاطفی به ارتباط خصمانه تبدیل میشود. اگر حکم اجتماعی وضع کرده حتماً برای اصلاح آن اجتماع لازم بود و الّا حکیم این کار را انجام نمیداد.
گزارهی سوم حجاب است. حجاب یک حکم اجتماعی است چون حجاب در جایی صورت میگیرد که جمع باشد، برای یک زن تنها در یک جای تنها که حجاب قرار ندادهاند برای یک مرد تنها در یک جای تنها هم حجاب قرار ندادهاند. حجاب چه موقع به وجود آمده؟ زمانی که جمعی باشد حجاب هم وجود دارد، پس حکم جمعی و اجتماعی است. پس آن دو نکتهی قبلی مصلحت دارد مخصوصاً در مسائل اجتماعی مصلحت بارز است که اگر به آن عمل نکنی آن مصلحت فوت میشود و مفسده ایجاد میشود، ساختار به هم میخورد. نه در مسائل اجتماعی اسلام که در هر قانون و هر گروهی که قانون وضع میکنند قانون اجتماعی، هر قانونی اگر الزامآور باشد… حجاب الزامآور است یعنی واجب است، مستحب نیست. هر گروهی حتّی اگر انسانهای عادی، حتّی یک شرکت اگر برای کارکنان خود قوانینی وضع کند. یک وقت میگوید موجب مزید امتنان است اگر چنین کاری را انجام دهید شما هم انجام ندهید، یک وقت حکم الزامی قرار میدهد. اگر حکم الزامی قرار بدهند حتماً برای آن بازرس میگذارند.
تاکنون نظری ثبت نشده است