- 1261
- 1000
- 1000
- 1000
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه سیزدهم
سخنرانی استاد سید علی حسینی خامنهای با موضوع "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"، "تاثیرات روانی توحید" جلسه سیزدهم، سال 1353
آیه 172 سوره آل عمران می فرماید: «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ. آنان که دعوت خدا و رسول را اجابت کنند پس از آنکه به آنها رنج و الم رسید، از آنها هر کس نیکوکار و پرهیزکار شد اجر عظیم خواهد یافت.»
تاثیرات روانی توحید در دو قسمت هست؛
1. وسعت دید: انسان موحد دنیا را پایان کار نمی بیند وبه امکانات دنیا دل نمی دهد.
2. انسان های موحد ترسو نیستند، ترس از فقر و انفاق، ترس از قدرتهای ظالم، ترس از مرگ، ترس از اکثریت مخالف ندارند.
کلمه توحید از باب تفعیل است. توحید از وحدت است از ماده وحدت است و از ریشه وحدت، یعنی یکی بودن. توحید صیغه باب تفعیلش میشود یکی کردن. توحید یعنی خدایان متعدد را به صورت خدای واحد درآوردن، جامعه غیر توحیدی را توحیدی کردن و مغز مشترک و دل مشترک از مغز موحد و دل موحد قرار دادن است. توحید به معنای یکی کردن، همه اش تعهد است. اصلاً کلمه توحید این اقتضا و ایجاب را دارد و این نکته ای است که توجه به این نکته باعث میشود یک روشنبینی مخصوصی در انسان به وجود آید.
فایده این بحث این است که ما توحید را بیشتر می شناسیم و می فهمیم که توحید به معنای چه آموزش روحی و روانی است؟ فایده دومش این است که ما خودمان را میشناسیم می فهمیم که ما چه هستیم؟ اولین تاثیر توحید این است که وسعت دید فرد مومن را بالا میبرد، از تنگ نظری ها و کوتاه بینی ها آسوده می شود و نمی گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست. فرد مومن می داند که تفکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است،با مقیاس عمر بشریت ده سال و بیست سال و صد سال است و یک دقیقه بیشتر نیست. انسان موحد در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی شود. مرگ را دیوار زندگی نمی داند بلکه مرگ را دریچه و معبری می داند به سوی دنیای وسیع تر. اینها همگی از خواص توحید است. از جمله تاثیرات توحید در روان یک انسان موحد این است که ریشه ترس را در او خشک می کند. مومن از اکثریت مخالف ترسی ندارد، این اصل مهم اسلامی است که موثر در زندگی است، یعنی نگاه نکردن به اینکه دیگران چه می گویند مهمترین تاثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدف وجود خود تشخیص می دهد از دشمنان این راه نمی هراسد.
آیه 172 سوره آل عمران می فرماید: «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ. آنان که دعوت خدا و رسول را اجابت کنند پس از آنکه به آنها رنج و الم رسید، از آنها هر کس نیکوکار و پرهیزکار شد اجر عظیم خواهد یافت.»
تاثیرات روانی توحید در دو قسمت هست؛
1. وسعت دید: انسان موحد دنیا را پایان کار نمی بیند وبه امکانات دنیا دل نمی دهد.
2. انسان های موحد ترسو نیستند، ترس از فقر و انفاق، ترس از قدرتهای ظالم، ترس از مرگ، ترس از اکثریت مخالف ندارند.
کلمه توحید از باب تفعیل است. توحید از وحدت است از ماده وحدت است و از ریشه وحدت، یعنی یکی بودن. توحید صیغه باب تفعیلش میشود یکی کردن. توحید یعنی خدایان متعدد را به صورت خدای واحد درآوردن، جامعه غیر توحیدی را توحیدی کردن و مغز مشترک و دل مشترک از مغز موحد و دل موحد قرار دادن است. توحید به معنای یکی کردن، همه اش تعهد است. اصلاً کلمه توحید این اقتضا و ایجاب را دارد و این نکته ای است که توجه به این نکته باعث میشود یک روشنبینی مخصوصی در انسان به وجود آید.
فایده این بحث این است که ما توحید را بیشتر می شناسیم و می فهمیم که توحید به معنای چه آموزش روحی و روانی است؟ فایده دومش این است که ما خودمان را میشناسیم می فهمیم که ما چه هستیم؟ اولین تاثیر توحید این است که وسعت دید فرد مومن را بالا میبرد، از تنگ نظری ها و کوتاه بینی ها آسوده می شود و نمی گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست. فرد مومن می داند که تفکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است،با مقیاس عمر بشریت ده سال و بیست سال و صد سال است و یک دقیقه بیشتر نیست. انسان موحد در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی شود. مرگ را دیوار زندگی نمی داند بلکه مرگ را دریچه و معبری می داند به سوی دنیای وسیع تر. اینها همگی از خواص توحید است. از جمله تاثیرات توحید در روان یک انسان موحد این است که ریشه ترس را در او خشک می کند. مومن از اکثریت مخالف ترسی ندارد، این اصل مهم اسلامی است که موثر در زندگی است، یعنی نگاه نکردن به اینکه دیگران چه می گویند مهمترین تاثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا، در راه تکلیف، در راه آنچه که هدف وجود خود تشخیص می دهد از دشمنان این راه نمی هراسد.
تاکنون نظری ثبت نشده است