- 668
- 1000
- 1000
- 1000
تاریخ بعثت و عصر ظهور، جلسه سی و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تاریخ بعثت و عصر ظهور»، جلسه سی و پنجم، سال 1401
ما از سویی با استکبار و روحیۀ استکباری در انسانها مواجه هستیم و از سوی دیگر با روحیۀ استضعاف و استضعافپذیری مواجه هستیم. اسلام میخواهد با هر دو مقابله کند و این خطّ اصلی حرکت پیامبر اسلام(ص) و عموم انبیاء است. این دو خط، هم جنبۀ فردی و اخلاقی دارد و هم جنبۀ اجتماعی. تا جنبۀ اجتماعی حل نشود امکان آزادی، هدایت و دینداری برای عموم مردم پدید نمیآید.
پیامبر گرامی اسلام چطور این خطّ استکبار و استضعاف را تضعیف کردند و با چه طرحی برای آیندۀ امّت اسلامی تضمین کردند که این خطّ استضعاف و استکبار از بین برود یا دوباره احیا نشود؟ در زبان فارسی میتوانیم نام طرح رسولخدا(ص) را «مسئولیتپذیری» بگذاریم ولی تعبیری که در قرآن کریم بهکار برده میشود که میشود گفت اصلیترین تعبیر است «امر به معروف و نهی از منکر» است.
باید اول ابراز تأسف بکنم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعۀ ما خیلی بد معنا شده و خیلی حدّاقلی تلقّی میشود. در جامعۀ ما معمولاً امر به معروف و نهی از منکر به «نهی از منکر» معنا میشود و زیاد به قسمت امر به معروف کاری ندارند. معمولاً وقتی مردم منکر را ببینند میخواهند نهی کنند. نهی از منکر هم معمولاً به «تذکر به بدحجابی» تقلیل پیدا کرده است. این وضعیت برای جامعۀ ما که باید یک جامعۀ قرآنی باشد خیلی زشت است.
امر به معروف و نهی از منکری که امروز در جامعۀ ما هست یک هزارم بلکه یک در میلیارد آنچه باید باشد هم نیست. امر به معروف و نهی از منکر صرفاً یک تکلیف سادۀ یک مؤمن نیست. امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است، امری است که میشود بر اساس و بر مبنای آن حکومت دینی را شکل داد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی واگذاری ادارۀ امور مردم به خودِ مردم چون هیچ قدرتی به اندازۀ قدرت خودِ مردم در اصلاح امور و ایجاد نظم در جامعه مؤثر نیست.
ما از سویی با استکبار و روحیۀ استکباری در انسانها مواجه هستیم و از سوی دیگر با روحیۀ استضعاف و استضعافپذیری مواجه هستیم. اسلام میخواهد با هر دو مقابله کند و این خطّ اصلی حرکت پیامبر اسلام(ص) و عموم انبیاء است. این دو خط، هم جنبۀ فردی و اخلاقی دارد و هم جنبۀ اجتماعی. تا جنبۀ اجتماعی حل نشود امکان آزادی، هدایت و دینداری برای عموم مردم پدید نمیآید.
پیامبر گرامی اسلام چطور این خطّ استکبار و استضعاف را تضعیف کردند و با چه طرحی برای آیندۀ امّت اسلامی تضمین کردند که این خطّ استضعاف و استکبار از بین برود یا دوباره احیا نشود؟ در زبان فارسی میتوانیم نام طرح رسولخدا(ص) را «مسئولیتپذیری» بگذاریم ولی تعبیری که در قرآن کریم بهکار برده میشود که میشود گفت اصلیترین تعبیر است «امر به معروف و نهی از منکر» است.
باید اول ابراز تأسف بکنم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعۀ ما خیلی بد معنا شده و خیلی حدّاقلی تلقّی میشود. در جامعۀ ما معمولاً امر به معروف و نهی از منکر به «نهی از منکر» معنا میشود و زیاد به قسمت امر به معروف کاری ندارند. معمولاً وقتی مردم منکر را ببینند میخواهند نهی کنند. نهی از منکر هم معمولاً به «تذکر به بدحجابی» تقلیل پیدا کرده است. این وضعیت برای جامعۀ ما که باید یک جامعۀ قرآنی باشد خیلی زشت است.
امر به معروف و نهی از منکری که امروز در جامعۀ ما هست یک هزارم بلکه یک در میلیارد آنچه باید باشد هم نیست. امر به معروف و نهی از منکر صرفاً یک تکلیف سادۀ یک مؤمن نیست. امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است، امری است که میشود بر اساس و بر مبنای آن حکومت دینی را شکل داد. امر به معروف و نهی از منکر یعنی واگذاری ادارۀ امور مردم به خودِ مردم چون هیچ قدرتی به اندازۀ قدرت خودِ مردم در اصلاح امور و ایجاد نظم در جامعه مؤثر نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است