- 756
- 1000
- 1000
- 1000
حالات انسان در قرآن، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "حالات انسان در قرآن"، جلسه چهارم، سال 1398
برای اینکه انسان بتواند کاری انجام دهد؛ مثلاً بخواهد با دستش وسیله ای را بردارد، در آن واحد عصب های مختلفی باید فعال شوند. با یک عصب و عضله کار انجام نمیشود و همچنین هماهنگی بین عصب های بخش های مختلف لازم است. جسم ما وضعیتی دارد که ویژگی های روحی ما را می تواند نشان دهد. روح انسان هم مانند جسم انسان برای اینکه حرکتی انجام دهد به هماهنگی و عوامل متعددی نیاز دارد و نیاز به انگیزه دارد تا فعالیتی را انجام بدهد. در همه گرایش ها و علایق ما عوامل و انگیزه های مختلفی وجود دارند که موجب میشود ما کاری را انجام دهیم. اگر کسی میخواهد جلوی انگیزههای بد خودش را بگیرد، باید این انگیزهها را از هم تفکیک کند و ببیند چند تا علاقه موجب شدند که این شخص یک کاری را انجام دهد. مثلاً برای ترک گناه، باید چند نوع علاقه و انگیزه را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم گناه را ترک کنیم. یکی دیگر از حالات بد انسان که در قرآن هم به آن اشاره شده است، حالت عجله در وجود انسان است. انسان هر چیزی را که میخواهد با عجله و شتابزدگی هم می خواهد. پای ثابت همه بدی های ما عجله است. عجله به دلایل مختلفی در وجود انسان شکل می گیرد. وقتی خداوند حالت عجله را در وجود انسان بیان می کند، این به این معنی است که ما باید مراقب این حالت در وجود خودمان باشیم. در سوره انبیاء خداوند می فرماید: «انسان اصلاً از عجله آفریده شده است.» یعنی روح انسان خیلی با عجله تنیده شده است. یعنی مراقبت از عجول نبودن، خیلی هم آسان نیست. صبر، دقیقا نقطه مقابل عجله است. انسان وقتی عجول باشد، نمی تواند با دین کنار بیاید. البته عجله نکردن، یکی از معانی صبر است. عجله مانع تشخیص صحیح انسان می شود و انسان عجول خیر و شر و خودش را تشخیص نمی دهد. البته عجله در بعضی امور هم خوب است، خداوند اصلاً صفت بد در انسان قرار نداده است اما وقتی انسان خودش را خوب تربیت نکند، از همین عجله استفاده بد می کند. برای مثال شوق رسیدن به خوبی ها نوعی عجله است که خوب است. عجله و شتاب زدگی دارای آثار و نتایج منفی است. ابلیس همیشه در تلاش است تا انسان را شتابزده کند. عادت کردن به صبر عامل موفقیت است. عجله و صبر حتی در پی ریزی تمدن ها هم موثر است و ما باید بدانیم که از عجله در جاهای خوب استفاده کنیم.
برای اینکه انسان بتواند کاری انجام دهد؛ مثلاً بخواهد با دستش وسیله ای را بردارد، در آن واحد عصب های مختلفی باید فعال شوند. با یک عصب و عضله کار انجام نمیشود و همچنین هماهنگی بین عصب های بخش های مختلف لازم است. جسم ما وضعیتی دارد که ویژگی های روحی ما را می تواند نشان دهد. روح انسان هم مانند جسم انسان برای اینکه حرکتی انجام دهد به هماهنگی و عوامل متعددی نیاز دارد و نیاز به انگیزه دارد تا فعالیتی را انجام بدهد. در همه گرایش ها و علایق ما عوامل و انگیزه های مختلفی وجود دارند که موجب میشود ما کاری را انجام دهیم. اگر کسی میخواهد جلوی انگیزههای بد خودش را بگیرد، باید این انگیزهها را از هم تفکیک کند و ببیند چند تا علاقه موجب شدند که این شخص یک کاری را انجام دهد. مثلاً برای ترک گناه، باید چند نوع علاقه و انگیزه را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم گناه را ترک کنیم. یکی دیگر از حالات بد انسان که در قرآن هم به آن اشاره شده است، حالت عجله در وجود انسان است. انسان هر چیزی را که میخواهد با عجله و شتابزدگی هم می خواهد. پای ثابت همه بدی های ما عجله است. عجله به دلایل مختلفی در وجود انسان شکل می گیرد. وقتی خداوند حالت عجله را در وجود انسان بیان می کند، این به این معنی است که ما باید مراقب این حالت در وجود خودمان باشیم. در سوره انبیاء خداوند می فرماید: «انسان اصلاً از عجله آفریده شده است.» یعنی روح انسان خیلی با عجله تنیده شده است. یعنی مراقبت از عجول نبودن، خیلی هم آسان نیست. صبر، دقیقا نقطه مقابل عجله است. انسان وقتی عجول باشد، نمی تواند با دین کنار بیاید. البته عجله نکردن، یکی از معانی صبر است. عجله مانع تشخیص صحیح انسان می شود و انسان عجول خیر و شر و خودش را تشخیص نمی دهد. البته عجله در بعضی امور هم خوب است، خداوند اصلاً صفت بد در انسان قرار نداده است اما وقتی انسان خودش را خوب تربیت نکند، از همین عجله استفاده بد می کند. برای مثال شوق رسیدن به خوبی ها نوعی عجله است که خوب است. عجله و شتاب زدگی دارای آثار و نتایج منفی است. ابلیس همیشه در تلاش است تا انسان را شتابزده کند. عادت کردن به صبر عامل موفقیت است. عجله و صبر حتی در پی ریزی تمدن ها هم موثر است و ما باید بدانیم که از عجله در جاهای خوب استفاده کنیم.
کاربر مهمان
کاربر مهمان